مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان گفت: بندر چابهار لنگرگاه و توقف گاه سرمایه گذاران بخش خصوصی بوده و بیش از ۴۰ شرکت متقاضی سرمایه گذاری در بندر چابهار هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا بهروز آقایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: خوشبختانه روند جذب سرمایه گذار در بندر چابهار رو به پیشرفت بوده و یک شرکت چینی با مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در بندر چابهار و احداث  کارخانه اوره در این منطقه اعلام کرده‌است.

وی با اشاره به انعقاد ۳ هزار میلیارد ریال قرارداد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر چابهار ، افزود: بندر چابهار فاقد محرومیت بوده و به دلیل پس کرانه‌های جمعیتی و کوتاه بودن مسافت دریایی کم‌هزینه‌ترین مسیر پیشنهادی بوده و  نقش منطقه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه بندر چابهار به عنوان سوپاپ اطمینان بنادر کشور است،اظهار داشت: تحولات منطقه‌ای به شکلی خواهد‌بود که با توجه به سرمایه‌گذاری تحولات به شکل دیگری در حوزه ترانشیپ رقم بخورد.

این مسئول عنوان کرد: عملیات اجرایی فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار  از سال ۱۳۸۶ آغاز شده و هم اکنون با پیشرفت حدود ۸۶ درصدی به پایان راه و ورود به چرخه بهره‌برداری نزدیک‌تر شده‌است.

آقایی اذعان داشت: احداث ۵ پست اسکله شامل ۲ پست اسکله کانتینری و ۳ پست اسکله کالای عمومی به طول ۱۷۰۰ متر که با اجرای عملیات لایروبی به میزان بیش از ۱۴.۵ میلیون مترمکعب رسیده است، استحصال ۲۰۳ هکتار زمین از دریا، احداث ۱۶۵۰ متر موج شکن، تولید بیش از ۲۳ میلیون عدد و نصب ۲۷ هکتار بلوک روسازی، اجرای بیش از ۱۰۰ هکتار ساببیس و ساب گرید روسازی، اجرای بیش از ۱۵۵ هکتار تراکم دینامیکی و ایرونینگ، اجرای ۱۰۰ هکتار CMB۴ ، اجرای ۴۵ کیلومتر تاسیسات زیر زمینی، اجرای ۶کیلومتر دایک حفاظتی و نتیجه آن افزایش ظرفیت بندر از ۲.۵ به ۸.۵ میلیون تن در سال در حال تحقق است  و نویدبخش شکوفایی اقتصاد کشور و استان در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال باشد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان عنوان کرد: با فروریختن دیوار بی اعتمادی بین کشورهای همجوار تاثیرات مثبت برجام نمایان شد و به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران بهترین و مدرن ترین تجهیزات وارد بندر می‌شوند .

وی با اشاره به انعقاد قرارداد  ۸۵ میلیون دلاری پیرامون توسعه بندر چابهار با کشور هند ، تصریح کرد: این قرارداد ۱۰ ساله بوده و اپراتورهار شرکت‌های هندی موظف به تجهیز بندر در برخی حوزه‌ها هستند.

آقایی خاطر نشان کرد: اقدامات متفاوتی در بندر چابهار صورت گرفته که از طریق صندوق توسعه ملی تامین می شوند.

وی با اشاره به ترمینال مسافربری بندر شهیدکلانتری چابهار ، این ترمینال را یکی از بزرگترین و مجهز‌ترین ترمینال‌های مسافربری منطقه دانست و میزان اعتبار آن را ۱۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی چابهار با اشاره به ۱.۵ میلیون تن کالای اساسی مورد نیاز استان سیستان و بلوچستان و دیگر استان‌های همجوار و تامین این کالاها از دیگر بنادر کشور، خاطر نشان کرد: با ایجاد زیر ساخت و توسعه بندر چابهار میزان خسارت  حاصل از این تامین کالا کاهش یافته و سبب رونق اقتصادی در کشور می شود.

وی عنوان کرد: امروزه بندر چابهار در معادلات سیاسی به عنوان نقطه عطفی برای جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و انتظار داریم  بندر چابهار به عنوان منطقه ویژه اقتصادی  و یا منطقه آزاد به رسمیت شناخته شود./

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.