نیره پورملایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه بعضی از هموطنان در سیستان و بلوچستان اقدام به شکار غیرمجاز می کنند و بعضا عکس هایی از شکارهای خود را در کانال های تلگرامی و فضای مجازی انتشار می دهند که بسیار دلخراش است.
وی از مردم خواست در صورت مشاهده این موارد حتما به محیط زیست اطلاع دهند و همیار محیط زیست باشند و نگذارند تا شکارچیان به راحتی با حیوانات شکار کرده عکس بگیرند و در فضای مجازی منتشر کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: جلوگیری از شکار غیر مجاز و انتشار عکس های شکار در فضای مجازی در اولویت برنامه های این مجموعه است.
وی گفت: هوبره از گونه های نادر و زیبای پرندگان بومی سیستان و بلوچستان است که نسل آن به علت شکار و زنده گیری بیش از حد شکارچیان سودجو در معرض نابودی قرار گرفته است.
وی افزود: این پرنده نادر در فصول پاییز و زمستان از مناطق دوردست سردسیر به سیستان و بلوچستان گرم و بیابانی سفر می کند.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با داشتن آب و هوایی متنوع صدها گونه جانوری شامل انواع پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان به همراه گونه های مختلف ماهیان آب شیرین و شور را در خود جای داده است.
یک میلیون و 489 هزار و 590 هکتار معادل 9/7 درصد (هفت و 9 دهم درصد) از کل مساحت سیستان و بلوچستان منطقه حفاظت شده و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.
گونه های جانوری و گیاهی استان در 13 منطقه شامل پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده، آثار طبیعی ملی و مناطق شکار ممنوع شامل مناطق حفاظت شده گاندو، جنگلی شیله، جنگلی بیرک و جنگلی پوزک، مناطق شکار ممنوع بزمان، بلبل آب نصرت آباد، مک سرخ و پزم و پناهگاه حیات وحش هامون و آثار طبیعی ملی تفتان، پیرگل خاش، سرو زربین سنگان و گل فشان تنگ کنارک زیست می کنند.
بر اساس آخرین بررسی های صورت گرفته، تاکنون بیش از 85 گونه پستاندار، 102 گونه خزنده، بیش از 360 گونه پرنده آبزی و غیرآبزی و پنج گونه دو زیست در مناطق حفاظت شده خشکی و آبی سیستان و بلوچستان شناسایی شده اند.
جنگل حرا، بسترهای علفی، سواحل شن و ماسه ای، رودخانه ها و تالاب ها از مهم ترین زیستگاه های گونه های جانوری سیستان و بلوچستان است.
تمساح پوزه کوتاه و سنجاب بلوچی از جمله گونه های جانوری سیستان و بلوچستان است که به گفته کارشناسان در دیگر نقاط کشور نمی توان آثاری از زیست آنها مشاهده کرد.
در بین پستانداران علاوه بر خرس سیاه و سنجاب بلوچی همچنین کل، بز، قوچ، میش، جبیر، آهو، گربه وحشی و کاراکال در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان زیست می کنند.
در بین پرندگان نیز دراج، هوبره، زاغ بور، گیلانشاه خالدار، پلیکان خاکستری باکلان و انواع پرندگان شکاری از جمله بحری، بالابان، هما، عقاب طلایی و عقاب ماهیگیر در این استان قابل مشاهده برای علاقه مندان به محیط زیست است.
7316 **3213 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.