به گزارش ایرنا علی اوسط هاشمی در آیین افتتاح نخستین نمایشگاه صنایع دستی سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: این استان دارای ظرفیت های بسیار زیادی در زمینه صنایع دستی است که با پرپایی نمایشگاههای مختلف می توان اقتصاد صنعتگران را متحول کرد.
وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان در سال 96 مقصد گردشگری ناشناخته ایرانیان معرفی شده که برپایی این گونه نمایشگاهها در سراسر استان نقش موثری در جذب توریست و گردشگر دارد.
وی افزود: این استان به سبب داشتن ظرفیت های مناسب در زمینه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می تواند نیازهای گردشگران را در این بخش برآورده کند.
وی ادامه داد: این موضوع فرصت بسیار مناسبی برای معرفی سایر توانمندی های سیستان و بلوچستان به ویژه در زمینه گردشگری است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ایجاد میز صنایع دستی در استان با هدف صادرات یک ضرورت ملی است.
هاشمی اظهار داشت: با ایجاد کارگاهها و بازارچه های صنایع دستی می توان برای هزاران نفر به صورت مستقیم در سیستان و بلوچستان شغل ایجاد کرد.
امام جمعه مسجد مکی و مدیر حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت زاهدان گفت: صنایع دستی با هویت مردم سیستان و بلوچستان عجین شده است.
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی اظهار داشت: هنرهای دستی بسیار زیادی در سیستان و بلوچستان وجود داشت که به دلیل توجه نشدن به آنها در گذشته متاسفانه از بین رفته اند.
وی بیان کرد: همگان وظیفه دارند تا برای حفظ و نگهداری از میراث به جای مانده از گذشتگان تلاش کنند تا آیندگان نیز بتوانند این میراث را به یادگار داشته باشند.
وی افزود: برپایی نمایشگاههای صنایع دستی در سیستان و بلوچستان سبب دوام و تقویت صنایع دستی در استان می شود.
وی تصریح کرد: مردم سیستان و بلوچستان می توانند صنایع دستی این استان را به عنوان سوغاتی ارزشمند به دوستان و اقوام خود هدیه دهند.
وی ادامه داد: این اقدام آنان سبب تقویت و حمایت از صنایع دستی سیستان و بلوچستان می شود.
به گزارش ایرنا نخستین نمایشگاه دائمی صنایع دستی سیستان و بلوچستان امروز/پنجشنبه/ با حضور استاندار، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت مسجد مکی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شماری از مسئولان استانی همزمان با آغاز هفته دولت در زاهدان افتتاح شد.
سیستان و بلوچستان با دارا بودن هزار و 700 اثر تاریخی، فرهنگی و غیره در 19 شهرستان یکی از استان های غنی کشور به لحاظ داشته های باستانی، تاریخی، فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که به گفته کارشناسان به اندازه یک کشور جاذبه تاریخی و گردشگری دارد.
سواحل زیبای ماسه ای و صخره ای، آثار تاریخی شهر سوخته و قلعه های باستانی، آب و هوای سرد و گرم، آبشارها و چشمه های آب گرم، باغات میوه های سردسیری و گرمسیری، نخیلات و مرکبات، غارها، رودخانه های سرسبز و پرآب، سنگ نگاه ها، محوطه های تمدنی و تاریخی بخشی از جاذبه های تاریخی و گردشگری در سطح استان سیستان و بلوچستان است که هنوز برخی از آنها در کشور ناشناخته مانده است.
در این میان لادیز و تمین میرجاوه، چشمه آبگرم بزمان، سراب یدوک، مجموعه تاریخی بمپور، دامن، کوه خضر ایرانشهر، کوه میتک، دورک، گورناگان، کوه روک، لهاباد، پیشین و دره سرباز، ایرندگان، تفتان جنوبی، کارواندر، سنگان، گلفشان پیرگل، تفتان(دشت دقال) گوهر کوه خاش، تنگ سرحه، گرگان نیکشهر، تنگه فنوج، آبشار آبند قصرقند، شهر سوخته، کوه خواجه، کرکویه، دهانه غلامان، میلک، هامونک و حوضدار هامون، تخت عدالت هیرمند، آشار مهرستان و آبشار آسپن دلگان از جمله مناطق نمونه گردشگری سیستان و بلوچستان محسوب می شوند.
3213**6081خبرنگار: اکبر نوری**انتشاردهنده: حیدر سرایانی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.