به گزارش ایرنا علی کرد روز پنجشنبه در آئین گرامیداشت ششمین روز هفته مهارت (روز ملی آموزش های فنی و حرفه ای) در زاهدان اظهار داشت: هم اینک زیرساخت های بزرگی در استان همچون خط ریلی چابهار - ایرانشهر - خاش -زاهدان و دهها طرح دیگر در حال اجراست که باید رشته های مرتبط با این فعالیت ها در آموزشگاه های مختلف فنی و حرفه ای استان شکل گیرد.
وی ادامه داد: همچنین طرح عظیم گازرسانی به سراسر استان در حال انجام است که پیشبرد این طرح و نگهداری از آن نیازمند وجود افراد متخصص و آموزش دیده است.
وی افزود: گردشگری سیستان و بلوچستان نیز ظرفیت های بسیاری دارد که باید برای معرفی و فعالیت در این رشته افراد آموزش دیده ای وجود داشته باشند که فنی و حرفه ای در این زمینه نقش مهم و اساسی دارد.
نماینده مردم حوزه انتخابیه خاش در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وجود رشته های مربوط به صنایع و معادن در مراکز آموزش عالی این استان به منظور بهره برداری از معادن غنی منطقه از ضرورت هاست.
کرد اظهار داشت: نبود کارگاه های مجهز و افراد متخصص در زمینه بهره برداری از محصول کشاورزی پسته در این استان سبب شده تا محصولات پسته برای بسته بندی و توزیع به استان کرمان ارسال شود.
وی بیان کرد: تمام آموزشگاه های فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان باید با فراخوان های مختلف از افراد دعوت به آموزش کرده و با استفاده از اساتید نخبه به مردم آموزش های فنی مربوط به مشاغل لازم را ارائه دهند.
وی با اشاره به اهمیت نیروهای بومی ادامه داد: باید برای طرح ها و فعالیت های مختلفی که در استان شکل گرفته است نیروهای بومی آموزش داده تا در پیشبرد و حفظ این طرح ها از آنان استفاده شود زیرا این افراد در منطقه ماندگار هستند.
نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: زحمات و تلاش های افراد غیر بومی فعال در این استان قابل تقدیر است اما به منظور تحقق مولفه های اقتصاد مقاومتی باید توجه بیشتری به جذب و بکارگیری نیروهای بومی داشت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این آئین اظهار داشت: فنی و حرفه ای استان باید در تدوین سند جامع مهارت آموزی نیازهای روز را در نظر گیرد و مسائلی که در زمینه فنی و حرفه ای از کار افتاده یا کهنه شده است را فراموش کند.
سکینه اشرفی ادامه داد: آموزش های فنی و حرفه باید منجر به اشتغال در جامعه شود.
وی افزود: محتوای آموزشی کنونی باید تغییر کند و با اینکار می توان شاهد تحول در جامعه بود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان نیز در این آئین گفت: هم اینک 190 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در استان وجود دارند که خدمات مهارتی را به مردم ارائه می دهند.
محمد جهانتیغی افزود: بیش از 75 درصد مهارت آموزان آموزشگاه های آزاد استان را بانوان تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: با توجه به محدود بودن ظرفیت های بخش دولتی در سیستان و بلوچستان باید نسبت به توانمند سازی بخش خصوصی در حوزه آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای تلاش کرد.
وی تصریح کرد: چهار میلیون نفر ساعت در بخش دولتی و یک میلیون و 881 هزار نفر در بخش خصوصی در بازه یکساله گذشته در این استان به مردم آموزش های فنی و حرفه ای ارائه شده است.
وی خاطرنشان کرد: هزار و 700 نفر از مردم استان در بخش دولتی و 10 هزار نفر نیز در بخش خصوصی آموزش های فنی و حرفه ای را در یکسال گذشته فرا گرفته اند.
در پایان این آئین از آموزشگاه های آزاد برتر سیستان و بلوچستان تقدیر شد.
7311** 6081 خبرنگار: اسماعیل مرادقلی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.