هدایت الله میرمرادزهی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به طور متوسط از هر هکتار اراضی پرورش میگو بیش از سه تن برداشت می شود.
وی افزود: 20 سایت مستعد پرورش میگو با مساحت حدود 42 هزار هکتار در سواحل چابهار و کنارک شناسایی شده است.
وی ادامه داد: هم اینک هزار و 85 هکتار مزارع با زیرساخت های لازم آماده پرورش میگو در منطقه گواتر است.
وی بیان کرد: پیش بینی می شود از 26 مزرعه کشت شده تا پایان شهریورماه امسال بیش از 12 هزار تن میگو از نوع وانامی برداشت و روانه بازار داخلی و خارجی شود.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: امسال 82 میلیون و 890 هزار قطعه لارو در 26 مزرعه، 372 استخر و 406 هکتار از این محدوده رها سازی شده است.
میرمرادزهی اظهار داشت: منطقه گواتر با ساحلی پاکیزه و بدور از آلودگی های صنعتی و شهری بهترین مکان برای پرورش میگو است.
وی با بیان اینکه چابهار به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب است خاطر نشان کرد: درجه حرارت سواحل این شهرستان در هشت ماه از سال مناسب برای پرورش میگو است که این امر سبب شده تا کارشناسان این منطقه را به بهشت آبزی پروی تشبیه کنند.
وی بیان کرد: هر هکتار مزارع پرورش میگو به صورت مستقیم برای حدود 2 نفر شغل ایجاد می کند.
وی تصریح کرد: سایت پرورش میگو گواتر با چهار هزار هکتار مساحت 660 هکتار تاسیسات زیربنایی دارد که به 2 فاز شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده است.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: فاز شمالی 107 مزرعه با تیپ 20 هکتاری طراحی شده که هم اینک 92 مزرعه با سطح مفید حدود هزار و 410 هکتار به بهره برداری رسیده است.
میرمرادزهی اظهار داشت: 6 مزرعه 200 هکتاری در فاز جنوبی نیز طراحی شده که هم اینک سه مزرعه کامل و یک مزرعه تا 50 درصد با سطح مفید 430 هکتار به بهره برداری رسیده است.
وی با بیان اینکه تمامی زیرساخت ها برای سرمایه گذاری در بخش پرورش میگو در سایت گواتر چابهار فراهم شده است خاطرنشان کرد: 47 کیلومتر جاده دسترسی آسفالته، 19 کیلومتر دایک حفاظتی به ارتفاع بیش از پنج متر، 33 کیلومتر کانال آبرسانی، 39 کیلومتر کانال زهکش و 50 کیلومتر شبکه برق در سایت گواتر تا کنون اجرا شده است.
وی افزود: در سال گذشته افزون بر 570 تن محصول از مزارع پرورش میگو در منطقه گواتر چابهار برداشت شده است.
به گزارش ایرنا حدود 25 هزار صیاد در قالب 34 تعاونی صیادی در آب های ساحلی شهرستانهای کنارک و چابهار به وسیله 930 فروند لنج و هزار و 400 فروند قایق مشغول صید و صیادی هستند.
سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043**3213خبرنگار: رستم کریمی نژاد **انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.