به گزارش ایرنا، روستای باستانی کشیک با کشف گورستان و دیگرآثار تاریخی بر اساس شواهد یکی از مراکز تولید سفال خاکستری ظریف هزاره سوم پیش ازمیلاد (حدود پنج هزارساله) و به نوعی یکی از پایتخت های تمدن بلوچستان است.
روستای کشیک در بالادست سد خیرآباد و همجوار رودخانه کشیک و روستای هیتک واقع شده است و زمین های کشاورزی، نخلستان، آثار تاریخی و باستانی و مناطق گردشگری فراوانی دارد که می تواند میزبان خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیکشهر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گورستان کشف شده روستای کشیک بیش از چهارهزار و700 سال قدمت دارد و متعلق به عصر مفرغ است.
خیرالنساء امیری بیان کرد: گورهای پیش از تاریخ این گورستان متعلق به دوران عصر مفرغ در 12 کیلومتری شمال شهر نیکشهر و بالادست سد خیرآباد قرار دارد.
وی ادامه داد: گورستان روستای کشیک سال 1391 با حفاری بیل مکانیکی که قرار بود برای این روستا کانال انتقال آب با لوله را انجام دهد کشف شد و از جمله بزرگترین گورستانهای عصر مفرغ سیستان و بلوچستان است که وسعت آن به 35 هکتار می رسد.
وی ادامه داد: تدفین در این گورستان به عنوان یکی از استقرارگاههای مهم هزاره سوم قبل از میلاد در امتداد رودخانه کشیک با معماری ساخته شده از دیوارهای سنگ چین و سقف مسطح سنگی بوده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیکشهر گفت: با توجه به آثار به دست آمده در این گورستان ارتباط نزدیک ساکنان اولیه این منطقه با مناطق شمالی بمپور کاملا مشخص است.
امیری اظهار داشت: وسعت به نسبت زیاد 35 هکتاری آن و قبور منحصر بفرد سنگی، قلوه سنگهای رودخانه ای و دیوار چینی شده دور قبرها با سقف مسطح سنگی و درعمق یک و نیم متری زمین به طول چهار متر و عرض یک متر از ویژگی های مهم این گورستان محسوب می شود.
وی از مهمترین آثار کشف شده گورستان کشیگ می توان به ظروف سفالین و اشیا دوران مفرغی و سنگی - دسته هاون های بزرگ سنگی و مهرها اشاره کرد که کشف این آثار و دست یافته ها قدمت این گورستان را حداقل به 4700 سال می رساند.
وی تصریح کرد: نخستین فصل مطالعات باستان ‌شناسی در محوطه کشیک شهرستان نیکشهر اسفند سال 1395با مجوز پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری با هدف تهیه پرونده ثبت ملی، تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه صورت گرفته است.
رئیس شورای اسلامی روستای کشیک نیز به خبرنگار ایرنا گفت: رودخانه کشیک یکی از جاذبه های زیبای این روستاست که از ارتفاعات چانف سرچشمه می گیرد و پس از عبور از روستاهای داروکان و بانگندل آب آن در سد خیرآباد برای مصارف آشامیدنی و کشاورزی شهر نیکشهر ذخیره می شود.
اسماعیل بلوچ افزود: رودخانه هیتک نیز از دیگر جاذبه های گردشگری است که در مکانی به نام کورهوارا به 2 رودخانه ملحق می شود.
وی ادامه داد: نخلستانها، محوطه جاپرجاهان، باغ های میوه های گرمسیری، و سدخیرآباد در یک کیلومتری جنوب روستای کشیک از مهترین جاذبه های گردشگری این روستا است.
وی تصریح کرد: با پیگیریهای شورای اسلامی و دهیاری کشیک کار کاوش در محوطه باستانی و تاریخی گورستان چهار هزار و700 ساله آغاز شده است.
وی گفت: با تصویب حریم محوطه، امکان کنترل فعالیت‌ های آسیب‌ رسان در چارچوب ضوابط قانونی میسر شده و از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان درخواست ساخت ساختمان موزه در جنوب شرق استان برای نگهداری اشیاء کشف شده در روستای کشیک را داریم.
بلوچ یکی از مهمترین خواسته های مردم روستای کشیک را تکمیل طرح هادی روستایی عنوان کرد و افزود: بعد از گذشت سالها این طرح تنها 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی بیان کرد: از سال 1387 درخواست زمین مسکونی درغرب روستا برای حل مشکل مردم برای اسکان جدید را داده ایم که هنوز بنیاد مسکن و بخشدارمرکزی اقدام مثبتی در این رابطه انجام نداده اند.
وی بر ساخت و تامین اعتبار مدرسه 6 کلاسه دبیرستان خضرا کشیک تاکید کرد و افزود: بیش از 6 ماه از واگذاری زمین رایگان به پیمانکار می گذرد.
رئیس شورای اسلامی روستای کشیک نبود اینترنت، برطرف کردن نواقص راه جدید کشیک، تسطیح و رگلاژ زمین فوتبال کشیک و نصب چمن مصنوعی، کفپوش سرسرای ورزشی اردوگاه دانش آموزی امیرالمومنین(ع) کشیک، ساخت ساختمان کتابخانه، بسیج و دهیاری، ایجاد اورژانس بین راهی و ساخت منبع آب 500 هزار مترمکعبی از مهمترین مشکلات و خواسته های مردم این روستا است.
وی ارتقای روستای کشیک به مرکز دهستان را یکی دیگر از خواسته های مردم روستای کشیک عنوان کرد و افزود: ازسال 1390 در حال پیگیری برای تحقق این خواسته هستیم.
به گزارش ایرنا، روستای کشیک از توابع دهستان مهبان براساس سرشماری نفوس و مسکن آبان ماه 1395 تعداد313 خانوار و هزار و 168 نفر جمعیت دارد و در 12 کیلومتری نیکشهر واقع شده است.
نیکشهر از شمال به شهرستان های ایرانشهر و دلگان، از شرق به شهرستان های قصرقند و سرباز، از جنوب به شهرستان های کنارک و چابهار، ازغرب به شهرستان فنوج و استان هرمزگان محدود است.
شهرستان نیکشهر با 395 روستا، چهار بخش بنت، لاشار، آهوران و مرکزی براساس سرشماری نفوس و مسکن آبان سال 1395 تعداد 141 هزار و 894 نفر جمعیت با 37 هزار و 207 خانوار در فاصله 510 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.
3043**3213خبرنگار: رستم کریمی نژاد **انتشاردهنده: اکبر نوری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.