به گزارش ایرنا، رضا اربابی روز پنجشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: تا پیش از این پنج دستگاه زلزله نگار در سیستان و بلوچستان وجود داشته که به دلیل وسعت و شرایط خاص این استان نصب دستگاه های جدید الزامی بوده است.
وی ادامه داد: زلزله هایی با قدرت 1 تا 4.5 ریشتر از زمان نصب این دستگاه ها در استان ثبت شده است.
وی افزود: با توجه به وجود گسل های مختلف از شمال تا جنوب سیستان و بلوچستان، نصب این دستگاه ها می تواند در برنامه ریزی های آینده تاثیرگذار و مفید باشد.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به اوج گرفتن توفان ها در شمال استان تصریح کرد: توفان های شن در منطقه سیستان از 19 تیر شدت گرفته که در این مدت 11 هزار ماسک و بیش از هزار و 500 سبد غذایی بین مردم این منطقه توزیع شده است.
اربابی خاطرنشان کرد: بیش از 500 نفر از مردم این منطقه به مراکز بهداشتی درمانی در چند روز اخیر مراجعه کرده اند که خدمات لازم به آنان ارائه شده است.
وی همچنین با اشاره به احتمال جاری شدن سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان بیان کرد: شهرستانهای خاش، ایرانشهر، نیکشهر و بخشی از سراوان در روزجاری شاهد بارش های رگباری خواهند بود و از فردا این پدیده در زاهدان و نصرت آباد نیز رخ خواهد داد.
وی افزود: با توجه به رگباری بودن بارش ها در این فصل احتمال بروز سیلاب وجود دارد که از مردم تقاضا می شود از اسکان و تردد در بستر و حاشیه رودخانه ها و مسیرهای عبور آب خودداری کنند.
وی ادامه داد: با رگبار باران آنهم در فصل خرما پزان احتمال بروز آسیب به نخل ها وجود دارد که کشاورزان باید توصیه های لازم و نکات مراقبتی را رعایت کنند تا محصول آنها آسیب نبیند.
عبدالرضا قدس استاد و محقق دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان نیز در این نشست اظهار داشت: حرکت پوسته عمان به زیر پوسته ایران علت اصلی بروز زلزله های مختلف در سیستان و بلوچستان است.
وی تصریح کرد: سیستم گرانشی مکران با طولی حدود هزار کیلومتر از شرق تنگه هرمز آغاز و تا پاکستان ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: معمولا در مکان هایی مانند خاش که آتشفشان وجود دارد عمق زلزله ها بیشتر بوده و این امر خطر چندانی ندارد اما بروز زلزله در مناطقی همچون قصرقند و مناطق جنوبی آن به دلیل سطحی بودن زلزله خسارت های بیشتر به بار خواهد آورد.
7311**6081 خبرنگار: اسماعیل مرادقلی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.