نیره پورملائی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کل حق آبه زیست محیطی تالاب هامون 60 میلیون مترمکعب است که 30 میلیون متر مکعب آن از محل چاه نیمه ها از مسیر افضل آباد به سمت کوه خواجه و لورگ باغ با هدف آبگیری هامون هیرمند و صابوری رهاسازی شده است.
وی افزود: با توجه به قرار گرفتن در فصل وزش بادهای 120 روزه و افزایش گرمای هوا با هدف جلوگیری از تلفات ناشی از این وضعیت در طبیعت تالاب هامون این رهاسازی در چند مرحله انجام می شود.
وی پیش بینی کرد با رهاسازی مرحله نخست حق آبه زیست محیطی تالاب هامون تا حدودی از سطح تلفات ناشی از گرما و توفان در میان گونه های جانوری و گیاهی منطقه جلوگیری شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بقیه حق آبه زیست محیطی تالاب هامون نیز با توجه به بررسی های کارشناسی و نیاز اکولوژیکی تالاب با هماهنگی شرکت سهامی آب منطقه ای استان در مراحل مختلف رهاسازی خواهد شد.
به گزارش ایرنا تالاب بین المللی هامون از سه دریاچه کوچک به نام های هامون پوزک (میانی)، هامون صابوری (شمالی) و هامون هیرمند تشکیل شده است که در زمان وفور آب به هم متصل می شوند و دریاچه هامون را تشکیل می دهند.
منطقه حفاظت شده هامون به دلیل قرار گرفتن در مرکز مناطق کویری و نیمه کویری کشورهای ایران و افغانستان، تنها مامن زیست پرندگان مهاجر شرق کشور است و تاکنون بیش از 183 گونه پرنده در دریاچه هامون مشاهده شده است.
بیش از 100 گونه جانوری از جمله گراز، گربه وحشی و روباه نیز در حواشی این دریاچه زیست می کردند که قطع جریان آب هیرمند به مرز ایران، کمبود نزولات آسمانی، خشکیدن هامون و در نهایت بروز خشکسالی و استمرار آن در 18 سال گذشته سبب شده مهاجرت پرندگان و حیات جانوران در این منطقه به مخاطره بیافتد.
هامون بزرگترین دریاچه آب شیرین با مساحتی حدود پنج هزار و 700 کیلومترمربع در سراسر فلات ایران محسوب می شود که در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.
3042** 6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.