به گزارش ایرنا امیر امینی روز پنجشنبه در نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان با حضور وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: تکمیل راه آهن چابهار - زاهدان - زابل -سرخس می تواند سیستان و بلوچستان را متحول کند.
طرح ساخت راه آهن چابهار- ایرانشهر- خاش- زاهدان- زابل(میلک)- سرخس از مصوبات سفر هیات دولت به سیستان و بلوچستان بود که در سال 92 عملیات اجرایی آن از سوی قرارگاه خاتم از 2 سمت چابهار به ایرانشهر و زاهدان به ایرانشهر آغاز شده و در حال اجراست.
وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان در حوزه توسعه راههای روستایی نیازمند توجه ویژه است افزود: این استان با توجه به گستردگی و پراکندگی آن نیازمند ساخت راههای فرعی و اصلی زیادی است.
وی ادامه داد: مساله رفع مشکلات مسیرهای اصلی و فرعی و ساخت پل‌ در سیستان و بلوچستان به صورت جدی در حال پیگیری است.
وی تاکید کرد: سیستان و بلوچستان نیازمند نگاه ویژه در توسعه راههای ارتباطی است تا به شاخص های کشوری برسد.
معاون برنامه‌ ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: راههای روستایی آسفالته در سیستان و بلوچستان در مقایسه با شاخص های ملی بسیار پایین است.
امینی اظهار داشت: باید 2 هزار و 700 کیلومتر از راههای روستایی سیستان و بلوچستان آسفالت شوند تا این استان به متوسط شاخص های کشوری دست پیدا کند.
وی بیان کرد: در چند سال اخیر در سیستان و بلوچستان هفت دستگاه پل بزرگ ساخته شده است.
وی افزود: ساخت پل سیستان بر روی رودخانه هیرمند مدت‌ها بود که به دلیل برخی مشکلات متوقف شده بود اما قرارداد اجرای این پل به امضا رسیده است.
وی گفت: مطالعات 45 کیلومتر از مسیر زاهدان - خاش با موافقت سازمان برنامه و بودجه برای 2 بانده کردن آغاز شده است.
وی اضافه کرد: پیمانکار این مسیر تا آبان امسال در منطقه مستقر می شود.
استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: از سال 58 تا92 تنها 92 هزار میلیارد ریال( 9 هزار و 200 میلیارد تومان) از محل اعتبارات تملک دارایی در استان هزینه شده است.
علی اوسط هاشمی اظهار داشت: تنها در دولت تدبیر و امید بیش از 120 هزار میلیارد ریال(12 هزار میلیارد تومان) سرمایه گذاری در این استان صورت گرفته است.
وی ادامه داد: عمق محرومیت های سیستان و بلوچستان به گونه ای بوده که این میزان سرمایه گذاری از سال 58 تا 92 خودش را در استان برجسته و نمایان نکرده است.
وی بیان کرد: 32 هزار میلیارد ریال(سه هزار و 200 میلیارد تومان) برای آبیاری نوین در سطح 46 هزار هکتار از دشت سیستان و 10 هزار میلیارد ریال( هزار میلیارد تومان) نیز برای آبیاری نوین در جنوب استان توسط دولت سرمایه گذاری شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: 76 هزار میلیارد ریال برای انتقال خط گاز از ایرانشهر به زاهدان هزینه شده است.
وی گفت: امسال 700 کیلومتر شبکه گازرسانی در زاهدان اجرا می شود.
هاشمی اظهار داشت: با یک سرمایه گذار بومی مقیم تانزانیا برای تولید 740 مگاوات برق در زاهدان به توافق رسیده ایم.
وی ادامه داد: هزار و 100 مگاوات برق سیستان و بلوچستان از خراسان جنوبی و بم تامین می شود.
وی افزود: نیروگاه سیکل ترکیبی با تولید 160 مگاوات برق در چابهار کلنگ زنی شده است و نیروگاه 500 مگاواتی نیز به دستور رئیس جمهوری در سفر وزیر نیرو به زاهدان مصوب شده است.
وی بیان کرد: در سفر اخیر دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به زاهدان 18 هزار میلیارد ریال در بخش آب و برق اختصاص پیدا کرد.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: برای نخستین بار در سطح استان 2 بیمارستان بخش خصوصی هر کدام با بیش از 90 تخت در زاهدان کلنگ زنی شده است.
به گزارش ایرنا عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به اتفاق معاونان و شماری از مدیران این وزارتخانه و معاون سازمان برنامه و بودجه امروز /پنجشنبه/ وارد فرودگاه بین المللی زاهدان شد.
شرکت در نشست شورای راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان و نشست ستاد بازآفرینی شهری استان، بازدید از حاشیه شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق کشور مستقر در زاهدان از جمله برنامه های سفر وزیر راه و شهرسازی به این استان است.
سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز، خاش، ایرانشهر، سراوان، نیکشهر، میرجاوه، قصرقند، فنوج، مهرستان، سیب و سوران، دلگان، سرباز، کنارک و چابهار و 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که با کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است.
3213**6081 خبرنگار: اکبر نوری **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.