در این مطلب آمده است: با کیسه های بزرگ و پر از بطری و کارتن در کنار خیابان و زیر سایه دیواری کوتاه از خستگی خوابیده بود. متکایش کیسه ای پر از زباله بود که پتویی نازک پیرامون آن پیچیده بود تا کمرش هنگام جایه جایی بطری ها و شیشه های درون کیسه اذیت نشود. فلاسک رنگ و رورفته ای هم داشت که قبل از خواب برای رفع خستگی و تشنگی جرعه ای چای از آن بنوشد. در کنار بار و بندیل اندکش یک جفت کفش پاره و وصله دار به چشم می خورد. انگار هر روز مسیرهای طولانی را پای پیاده طی می کرد. کفش هایش را از پا درآورده و پاهای ضعیف و پرتاولش را زیر نور آفتاب دراز کرده بود. پیرمرد خسته و دلمرده به کیسه پشت سرش تکیه داده و چشمانش را بسته بود تا اندکی استراحت کند و دوباره به دنبال کار و بار خویش برود.
اعتیاد مرا از خانواده طرد کرد
به او نزدیک که شدم با شنیدن صدای قدم هایم چشم هایش را باز و با حیرت نگاهم کرد. ترس در چشمانش موج می زد و با نگرانی به من نگاه می کرد. به او اطمینان خاطر دادم که فقط می خواهم کمی با او صحبت کنم.
خیالش راحت شد، نگاهی به من کرد و گفت: این هم نوعی از زندگی است اگرچه شاید نتوان نام زندگی بر آن نهاد. زباله که زیاد است من هم هر روز از میان این زباله ها آن چه به درد بخور را جمع آوری می کنم و می فروشم و خرج زندگی ام را در می آورم. ده سالی هست که در میان زباله ها به دنبال بطری، شیشه، پلاستیک و کارتن می گردم و هر روز در محله های مختلف پرسه می زنم و به دنبال سطل های زباله می گردم و هرچه به درد بخورد از میان زباله ها جدا می کنم. اعتیاد مرا به این روز انداخت از روزی که معتاد شدم خانواده ام من را طرد کرده اند و من هم که هنوز نتوانستم آن را کنار بگذارم در کوچه و خیابان به دنبال لقمه نانی و پولی برای خرج اعتیادم هستم. هرچه از فروش زباله ها به دست می آورم برای خرید مواد مخدر هزینه می کنم و گاهی ممکن است غذایی برای خوردن نداشته باشم اما به دلیل وابستگی شدیدی که بدنم به مواد مخدر پیدا کرده است با مشقت و سختی آن را تهیه می کنم.
در حالی که سعی می کرد وسایلش را جمع کند ادامه داد: کنجکاوی من را وارد وادی اعتیاد کرد و در چشم برهم زدنی در جامعه به عنوان فردی معتاد شناخته شدم. دیگر هیچ ابایی برای مصرف مواد مخدر نداشتم مصرف مواد آن قدر بر من تأثیر می گذاشت که در بی خبری کامل به سر می بردم. کارم را از دست دادم و حالا برای روزی حداقل 10 تا 15 هزار تومان مجبورم ساعت ها زباله ها را جابه جا کنم.
دریافت مواد مخدر در مقابل زباله
پس از خداحافظی با پیرمرد به راهم ادامه دادم اما نزدیک یکی از خیابان ها، جوان قدبلندی را دیدم که سرش را تا کمر داخل سطل زباله آهنی خم کرده بود. سرش را که بلند کرد چهره آفتاب سوخته اش نمایان شد. شالی به دور سرش پیچیده بود تا از گرمای بی امان آفتاب رها شود. وقتی از پسر جوان درباره دلیلش برای زباله گردی پرسیدم گفت: معتاد نیستی که حال مرا بفهمی! یک فرد معتاد را هیچ کس حتی به عنوان یک کارگر ساده قبول نمی کند برای همین مجبور به جمع کردن زباله هستم چون کار دیگری از دستم بر نمی آید. بیشتر افرادی که به سمت جمع کردن زباله می روند یا معتاد هستند یا آن قدر شرایط زندگی برایشان سخت است که مجبور هستند این کار را انتخاب کنند.
چند قدمی با او همراه شدم که ادامه داد: به خاطر نداشتن دستکش بارها دست هایم با تکه های شیشه بریده شد، اما بازهم چاره ای نداشتم و این کار را انجام دادم. تقریباً از ساعت 5 بعدازظهر تا 3 صبح از نزدیکی های محل زندگی ام تا خیابان دانشگاه دوبار پای پیاده با گاری، خیابان ها را برای پیدا کردن زباله طی می کنم و در نهایت زباله ها را کیلویی 500 تومان به کسانی که ضایعات می خرند، می فروشم. برخی از این ضایعاتی ها پول می دهند و برخی کار ما را راحت کرده اند و به جای پول همان جا مواد مخدر مورد نیازمان را تحویل می دهند! روزانه بین 15 تا 20 هزارتومان درآمد دارم که بیشتر خرج تهیه موادم می شود و اگر بیشتر کار کردم می توانم لباس یا یکی از وسایل مورد نیازم را در کنار آن تهیه کنم.
نیمه تیرماه، مرحله دوم جمع آوری معتادان
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به خبرنگار ما گفت: 18 تیرماه در تالار فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان همایشی ویژه بهبود یافتگان برگزار می شود که پس از آن مرحله دوم جمع آوری زباله گردها و کارتن خواب ها آغاز خواهد شد. «محمد هادی مرعشی» با بیان این که دستگاه هایی چون نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این راستا به بهزیستی کمک می کنند، خاطرنشان کرد: از اواخر سال گذشته در مجموع 500 نفر از معتادان استان به مراکز ترک اعتیاد منتقل که از این تعداد280نفر در کمپ ترک اعتیاد تل سیاه نگهداری شدند.
وی خاطرنشان کرد: 300 مرکز درمانی در استان وجود دارد که تعداد آن در مقایسه با سال 92 بیش از سه برابر افزایش داشته است.
وی تغییر الگوی مصرف مواد مخدر را یکی از عوامل افزایش معتادان در شهر زاهدان عنوان کرد و افزود: بسیاری از معتادان از مصرف مواد مخدر سنتی به مصرف مواد صنعتی روی آورده اند و متاسفانه به دلیل طرد افراد معتاد به مواد مخدر صنعتی از سوی خانواده ها این افراد طی مدت کوتاهی به یک فرد کارتن خواب تبدیل می شوند.
وی با اشاره به این که درمان افراد در مراکز درمانی و کمپ های ترک اعتیاد بین 3تا 5 روز طول می کشد عنوان کرد: بعد از مرحله اول به تغذیه آن ها رسیدگی می شود. همچنین پس از آموزش، مشاوره و حرفه آموزی تحویل خانواده هایشان داده خواهند شد.مرعشی تصریح کرد: در برنامه 5 ساله ششم کاهش 5 درصدی نرخ معتادان در هر سال برای استان ها تکلیف شده است.
8006**6081دریافت کننده: نرگس تیموری**انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.