به گزارش ایرنا، علیرضا نخعی روز دوشنبه در نشست اطلاع رسانی کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مواد مخدر مشکلی فرهنگی و اجتماعی است که شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با تمام توان خود در این استان با آن مقابله می کند.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت کمیته فرهنگی این شورا و گستردگی و تاثیر گذاری آموزش و پرورش در جامعه، این نهاد به عنوان متولی این کمیته در نظر گرفته شده است.
وی افزود: حدود 15 دستگاه در این کمیته عضویت دارند که تعامل بسیار خوبی بین این دستگاه ها به منظور مقابله با مشکل اعتیاد و مواد مخدر شکل گرفته است.
**رابطه مستقیم جذب بازماندگان از تحصیل و کاهش اعتیاد
رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان تصریح کرد: حدود 120 هزار کودک از 160 هزار کودک بازمانده از تحصیل در سه سال گذشته در این استان به کلاس های درس هدایت شده اند.
نخعی خاطرنشان کرد: ارتقاء سطح تحصیل سبب افزایش آگاهی و در نتیجه کاهش معضل اعتیاد در بین افراد جامعه می شود.
وی بیان کرد: همچنین در سه سال گذشته 130 هزار نفر بیسواد زیر 50 سال نیز در این استان توسط کلاس های سواد آموزی جذب شده اند.
وی اظهار داشت: هدف اصلی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تعلیم و سواد آموزی به تمام بازماندگان از تحصیل است.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: هم اینک در 300 نقطه جمعیتی این استان هیچ بازمانده از تحصیل زیر 50 سال وجود ندارد.
نخعی افزود: یکی دیگر از معضلات موجود در این استان ترک تحصیل کودکان است که اغلب این کودکان از خانواده هایی با سطح سواد پائین هستند.

**برنامه های ضمنی آموزش و پرورش در زمینه جلوگیری از اعتیاد
وی ادامه داد: گرچه در برنامه درسی به طور مستقیم به موضوع اعتیاد و پیامد های آن اشاره نشده اما به صورت ضمنی به این معضل پرداخته شده است.
وی تصریح کرد: به عنوان نمونه درس هایی مانند تفکر و سبک زندگی به طور غیر مستقیم به این موارد و معضلات ناشی از آن اشاره دارند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در درس های پرورشی نیز به طور جدی به مهارت های زندگی پرداخته شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان بیان کرد: توجه به مهارت و توانمند سازی دانش آموزان از اولیت ها این نهاد است.

**چالش های موجود
رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان اظهار داشت: یکی از چالش های بزرگ در امر اعتیاد فاصله گرفتن افراد از مسائل دینی و مذهبی است.
نخعی با اشاره به مذهبی بودن این استان ادامه داد: بررسی های انجام شده نشان می دهد که روی آوردن به اعتیاد با فاصله گرفتن از مسائل دینی رابطه مستقیمی دارد.
وی افزود: فقر تحصیلی در این استان یکی دیگر از چالش های اصلی پیش روی این کمیته محسوب می شود.
وی تصریح کرد: با توجه به فاصله زیاد میزان تحصیلات در جامعه سیستان و بلوچستان در مقایسه با سایر استانهای برخوردار باید به صورت جدی برای رفع این مشکل اقدام شود.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: بر خلاف نظر عموم فقر و درآمد کم عامل اصلی اعتیاد و روی آوردن به مواد مخدر نیست بلکه فقر فکری عامل اصلی آن محسوب می شود.
رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان بیان کرد: چالش انفعال یکی دیگر از معضلات موجود در زمینه روی آوردن به مواد مخدر است که به منظور فعال شدن دانش آموزان برنامه ها و جشنواره های مختلفی از جمله جشنواره نوجوان سالم در این استان برگزار می شود.
نخعی گفت: افراد منفعل آسیب های اجتماعی بیشتری در مقایسه با افراد فعال و پویا می بینند.

**همکاری و هماهنگی مطلوب شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و سایر دستگاه ها با آموزش و پرورش
وی اظهار داشت: آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با 640 هزار دانش آموز جامعه وسیعی از این استان را تشکیل می دهد که شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و سایر دستگاه ها ارتباط بسیار خوبی را با این نهاد دارند.
وی افزود: بیش از نیمی از جمعیت استان با آموزش و پرورش سروکار دارند و این امر سبب شده تا شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر بیشتر اعتبارات خود را به این نهاد اختصاص دهد.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان ادامه داد: تا پیش از این منبع مشخصی برای این گونه فعالیت ها در اختیار این نهاد قرار نداشت.
رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان از تمام نهادها به منظور انجام فعالیت های فرهنگی و آموزشی مختلف در مدارس دعوت کرد.
وی با اشاره به نقش نشاط و شادابی در پیشگیری از افسردگی و اعتیاد تصریح کرد: ایجاد نشاط و شادابی و انجام ورزش در مدارس از جمله برنامه های آموزش و پرورش بوده که در 2 سال اخیر به صورت جدی پیگیری شده است.
نخعی خاطر نشان کرد: 42 هزار و 300 نسخه کتابچه میان کارکنان آموزش و پرورش و 16 هزار نسخه بین والدین دانش آموزان در زمینه جلوگیری از مصرف مواد مخدر در چند ماه اخیر توزیع شده است.
وی افزود: همچنین 51 هزار و 375 نفر از والدین و پنج هزار و 265 نفر از کارکنان آموزش و پرورش در چند ماه اخیر در طرح Families and schools together ( طرح همکاری خانه و مهدکودک) که به منظور بهبود عملکرد والدین و کارکنان در زمینه ارتباط با دانش آموزان از سال 92 در ایران اجرایی شده است شرکت کرده اند.
7311**3213خبرنگار: اسماعیل مرادقلی **انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.