رضا آزادمنش روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دمای هوا در شهرهای جنوبی و شمالی سیستان و بلوچستان در این مدت به حدود 50 درجه بالای صفر می رسد.
وی افزود: در شبانه روز گذشته زاهدان با حداقل 21 درجه و دلگان با حداکثر 48 درجه بالای صفر به ترتیب خنکترین و گرمترین نقاط استان بودند.
وی ادامه داد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه های پیش یابی هواشناسی و مدل های عددی با تقویت شیب فشاری در نوار شرقی کشور و نفوذ توده هوای خنک به استان، از روز شنبه تا پایان هفته آینده در شمال استان به ویژه منطقه سیستان با تشدید سرعت بادهای 120 روزه، خیزش گرد و خاک و کاهش دید پیش بینی می شود.
وی افزود: وزش باد در روزهای یکشنبه تا چهارشنبه شدیدتر شده و در برخی نقاط طوفان گرد و خاک و حرکت شن های روان بسیار محتمل است.
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در این مدت در سایر نقاط استان علاوه بر افزایش غبار، باد و گرد و خاک با شدت کمتر رخ خواهد داد و به تدریج از روز شنبه در شمال و از یکشنبه در نواحی مرکزی استان دمای هوا حدود چهار تا هشت درجه کاهش می یابد.
وی ادامه داد: گرمای هوا در نواحی جنوبی سیستان و بلوچستان تا اواسط هفته آینده تداوم دارد.
وی افزود: به دلیل وزش باد به نسبت شدید در نواحی ساحلی، دریای عمان از عصر امروز تا شنبه مواج و متلاطم است و در سواحل باد و گرد و خاک رخ خواهد داد بر این اساس به شناورهای سبک و کوچک توصیه می شود در این مدت از رفتن به دریا خودداری کنند.
به گزارش ایرنا براساس اعلام ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان در صورتی که دمای هوای هر یک از شهرستانهای استان به 47 تا 50 درجه سانتیگراد برسد، شرایط آن بحرانی اعلام شده و تمام ادارات بجز ادارات خدماتی از جمله بانک ها و بیمارستانها یک ساعت زودتر تعطیل می شوند و درصورتی که دما به بیش از 50 درجه برسد تعطیلی این ادارت 2 ساعت زودتر خواهد بود.
سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومتر مربع (معادل 5/11درصد مساحت کشور) و 19 شهرستان و بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که امکان دارد همزمان چندین پدیده از جمله طوفان، بارندگی، سیل و مواج شدن دریا را تجربه کند.
3042** خبرنگار و انتشاردهنده: محدثه حیدری گرجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.