هدایت الله میرمرادزهی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آب و هوای سواحل مکران در جنوب سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب و بر اثر بادهای موسمی مونسون متعادل است و همین وضعیت زمینه لازم را برای آبزی پروری فراهم کرده و به نوعی می توان گفت چابهار و کنارک بهشت آبزی پروری ایران است.
وی افزود: چابهار و کنارک ۳۱ درصد صید کل کشور،۳۶ درصد صید آبهای جنوب کشور، ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری)، رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی و رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند را داراست.
وی گفت: منطقه گواتر به دلیل موقعیت مناسب و داشتن اراضی حاصلخیز به عنوان منطقه اصلی پرورش میگو شناخته می شود.
مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان اظهار داشت: اراضی گواتر شرایط خوبی در هنگام جزر ومد آب دریا دارد و کانال های آن لایروبی شده و آماده کشت است.
میرمرادزهی افزود: سایت پرورش میگو گواتر با چهار هزار هکتار مساحت، 660 هکتار تاسیسات زیربنایی به 2 فاز شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده است.
وی ادامه داد: فاز شمالی 107 مزرعه با تیپ 20 هکتاری طراحی شده که هم اینک 92 مزرعه با سطح مفید حدود هزار و 410 هکتار به بهره برداری رسیده است.
وی بیان کرد: 6 مزرعه 200 هکتاری در فاز جنوبی نیز طراحی شده که هم اینک سه مزرعه کامل و یک مزرعه تا 50 درصد با سطح مفید 430 هکتار به بهره برداری رسیده است.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بدون سیستم هوا دهی در هر هکتار 3 تن میگو در یک دوره برداشت می شود، گفت: تکثیر، توسعه و پرورش آبزیان از برنامه های اصلی این اداره کل است تا در محدوده چابهار و کنارک مراکز تکثیر و توسعه را هرچه سریعتر فعال کند.
میرمرادزهی اظهار داشت: حدود 2 هزار و 400 شناور اعم از قایق و لنج برای فعالیت صید و صیادی در چابهار و کنارک وجود دارد که مشغول صید در خلیج و آب های دور ساحلی هستند.
وی ادامه داد: همچنین 34 تعاونی صیادی، 6 شهرک و ناحیه صنعتی و بیش از 100 واحد تولیدی صنایع شیلاتی نیز فعال هستند.
به گزارش ایرنا سیستان وبلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای ۲ اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
شهر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043**3213خبرنگار: رستم کریمی نژاد**انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.