به گزارش ایرنا استان مرزی سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومترمربع (معادل 5/11 درصد مساحت کشور) با وجود دارا بودن ظرفیت های فراوان صنعتی و اقتصادی از نعمت گاز بی بهره بود و این مشکل ضمن اینکه سالهای متمادی مردم را در رنج و زحمت حمل سیلندرهای بزرگ و کوچک گاز مایع و کمبود آن قرار داده بود سبب صرف هزینه های زیاد برای مردم و واحدهای تولیدی و مشکلات تامین سوخت برای نیروگاهها، صنایع و واحدهای صنعتی و اقتصادی می شد.
دولت یازدهم با عزم جدی بزرگترین طرح توسعه گازرسانی کشور را در این استان اجرا کرد به گونه ای که وعده سال 93 رئیس جمهوری در گاز رسانی به زاهدان در اسفند 95 محقق شد.
** خط انتقال گاز به سیستان و بلوچستان
مدیر عامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گازرسانی به شرق کشور و سیستان و بلوچستان با اجرای طرح عظیم انتقال گاز از عسلویه به این استان به طول 907 کیلومتر و قطر 56 اینچ در شهریور سال 89 به بهره برداری رسید.
محمد حسن طهرانی اظهار داشت: در فروردین سال 93 طرح گازرسانی به 300 هزار خانوار شهری و روستایی در شهرستان های زاهدان، چابهار، زابل و کنارک و گازرسانی به صنایع موجود این استان با اعتبار یک میلیارد و 800 میلیون دلار و از محل بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 93 تصویب شد.

*** خط انتقال ایرانشهر - زاهدان
مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان اظهار داشت: خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان به طول 262 کیلومتر با قطر 36 اینچ و با اعتبار هفت هزار و 500 میلیارد ریال از شهریور 92 آغاز شد که حجم عمده این طرح 70 درصد کار در سال 95 در مدت 10 ماه انجام شد.
طهرانی ادامه داد: در این مدت حدود پنج هزار و 450 تریلی لوله های این طرح را تامین کردند.

**گاز رسانی به زاهدان
وی گفت: گاز رسانی به زاهدان با هدف گازرسانی به حدود 25 درصد جمعیت سیستان و بلوچستان، ظرفیت ویژه شهرهای شمالی در جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و به دنبال آن رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال و کاهش مشکلات زیست محیطی ناشی از مصرف سوخت های فسیلی در حال انجام است.
طهرانی اظهار داشت: گازرسانی به زاهدان در سال 89 شروع شده که کل شبکه تغذیه و توزیع مورد نیاز هزار و 400 کیلومتر است.
وی افزود: تاچندی پیش به دلیل اجرا نشدن خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان عملیات گازرسانی در داخل این شهر نیز با سرعت بسیار کمی انجام شده بود.
وی ادامه داد: با تکمیل شدن خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان عملیات اجرایی شبکه گازرسانی داخل این شهر با سرعت بیشتری در حال انجام است.
وی خاطر نشان کرد: هزار و 400 کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع در زاهدان مورد نیاز است که پیش بینی می شود در چهار فاز و تا سال 1398 تمام این شهرستان گازدار شود.
مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان با اشاره به اجرای فاز اول گازرسانی در زاهدان افزود: 30 کیلومتر خط تغذیه و 129 کیلومتر شبکه توزیع از سال 90 تا کنون انجام شده که 12 درصد کار را شامل می شود.
وی ادامه داد: در فاز دوم پیمان سپاری 2 مورد پروژه به حجم کلی 350 کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع، پیمانکار اجرایی مشخص و در مرحله تجهیز کارگاه و شروع عملیات اجرایی است.
وی اضافه کرد: فاز سوم و چهارم هر کدام با پیمان سپاری 350 کیلومتر شبکه توزیع و تغذیه انجام می شود.
وی افزود: مجموع هزینه برای اجرای کامل شبکه گازرسانی در زاهدان 150 میلیارد تومان برآورد شده است.
مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: حدود 20 تا 25 هزار مشترک با نصب حدود 10 هزار علمک در زاهدان مرکز استان در سال 96 از گاز شهری برخوردار می شوند.
وی با اشاره به نصب علمک گاز در برخی نقاط شهر زاهدان گفت: برای نصب علمک گاز هم اینک 2 پیمانکار در حال انجام کار هستند.
مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سال 98 آخرین نقاط زاهدان شبکه گذاری و گازدار می شود گفت: گاز رسانی به مرکز استان با هدف گازرسانی به حدود 25 درصد جمعیت استان، ظرفیت ویژه شهرهای شمالی در جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و به دنبال آن رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال و کاهش مشکلات زیست محیطی ناشی از مصرف سوخت های فسیلی در حال انجام است.

**گازرسانی به چابهار
مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: برای گازرسانی به چابهار نیاز به اجرای خط انتقال گاز به طول 280 کیلومتر خط 56 اینچ و 60 کیلومتر خط لوله 42 اینچ است.
طهرانی اظهار داشت: هم اینک مراحل مناقصه به روش B.O.T انجام و پیمانکار این خط تعیین شده است و همزمان افتتاح خط زاهدان عملیات ساخت این خط نیز آغاز شد.
وی افزود: اعتبار مورد نیاز این خط حدود هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

**گاز رسانی به خاش
وی گفت: با عنایت به نهایی شدن مسیر اجرای خط انتقال گاز و اخذ انشعاب از خط هفتم سراسری گاز، گازرسانی به شهرستان خاش هم اکنون در مرحله پیمان سپاری برای تکمیل مطالعات اجرای این خط است.
طهرانی اظهار داشت: برای گاز رسانی در محدوده شهری خاش کل شبکه تغذیه و توزیع مورد نیاز 275 کیلومتر پیش بینی شده که از این مقدار 85 کیلومتر شبکه داخل شهری انجام شده است که با قوت گرفتن اجرای خط انتقال گاز ادامه شبکه در این شهر در حدود 200 کیلومتر نیز اجرایی می شود.

**گازرسانی به سیستان
مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: گازرسانی به منطقه سیستان نیازمند اجرای خط انتقال گاز از زاهدان تا دوراهی زابل به طول 100 کیلومتر خط 36 اینچ و از دوراهی تا زابل به طول 120 کیلومتر خط 20 اینچ است.
طهرانی اظهار داشت: در حال حاضر طراحی این طرح به اتمام رسیده و در مرحله باز طراحی به دلیل ایجاد مصارف جدید است.
وی ادامه داد: کل شبکه تغذیه درون شهری مورد نظر در شمال سیستان و بلوچستان شامل شهرستان های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز 825 کیلومتر پیش بینی شده است.
وی خاطر نشان کرد: تا کنون 50 کیلومتر در شهر زابل شبکه داخل شهری کار شده که با آغاز عملیات اجرایی این خط ادامه شبکه در این شهرستان در دستور کار شرکت گاز سیستان و بلوچستان قرار می گیرد.
وی افزود: پیش بینی می شود طی سه سال گازرسانی به شمال سیستان و بلوچستان به طور کامل انجام شود.

** گازرسانی به بزمان و دلگان
وی بیان کرد: گازرسانی به شهر بزمان در سه ماه دوم سال 96 و گازرسانی به شهر دلگان در سه ماه سوم امسال محقق می شود.

** گازرسانی به کل شهرهای سیستان و بلوچستان
وی گفت: گازرسانی به دیگر شهرهای این استان نیز در مرحله مطالعات و طراحی خطوط انتقال گاز است که با نهایی شدن مسیر خط انتقال گاز رسانی به دیگر شهرها هم آغاز می شود.
وی افزود: در مجموع در بخش گازرسانی درون شهری نیاز به اجرای چهار هزار کیلومتر شبکه گازرسانی با صرف هزینه ای بیش از 350 میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: تاکنون برای شبکه های درون شهری موجود در حدود 97 میلیارد تومان هزینه شده است.

*** شهروندان زاهدانی مسرور از تحقق وعده رئیس جمهور
یکی از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دولت یازدهم با تحقق وعده سال 93 یعنی گازرسانی به استان سبب خوشحالی مردم شده است هر چند که اجرای کامل طرح در داخل شهر زاهدان ممکن است مدتی بطول بینجامد اما همین که خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان به اتمام رسیده و گاز در آن تزریق شده جای بسی خرسندی و قدردانی است.
مجید کیخا افزود: با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان تنها استانی در کشور است که از نعمت گاز محروم بود.
یکی دیگر از شهروندان زاهدانی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به توانمندی های سیستان و بلوچستان در زمینه اقتصادی گازرسانی می تواند زمینه رونق و توسعه این استان را تسریع کند.
عبدالصمد براهویی افزود: مردم این دیار از اینکه در آینده نزدیک با برخورداری از گاز شهری دیگر نیاز به حمل سیلندرهای گاز مایع و دردسرهای تهیه نفت سفید نخواهند بود بسیار خرسندند و این را مدیون همت والای دولت یازدهم می دانند.
استاندار سیستان و بلوچستان طرح گازرسانی به این استان را از طرح های کلان دولت ذکر کرد و گفت: دولت یازدهم در سه سال اخیر افزون بر 120 هزار میلیارد ریال در بخش های زیربنایی و توسعه ای این استان سرمایه گذاری کرده است.
علی اوسط هاشمی اظهار داشت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 92 زمان آغاز بکار دولت یازدهم در این استان حدود 90 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده بود اما در دولت یازدهم با تاکید بر توسعه زیر ساخت ها نظیرخط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان، طرح عظیم انتقال آب با لوله به مزارع کشاورزی دشت سیستان، توسعه اسکله شهید بهشتی چابهار و کارخانه مس و دهها پروژه بزرگ و کوچک این سرمایه گذاری ها رشد قابل توجهی یافته است.
وی با اشاره به اهمیت گاز رسانی در استان گفت: کارکنان شرکت ملی گاز و پیمانکاران این پروژه در شرایط سخت کار کردند تا مردم زاهدان هر چه زودتر از نعمت گاز برخوردار شوند.
وی خاطر نشان کرد: با ورود گاز به زاهدان دلهای مردم به فردایی بهتر روشن شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با ورود گاز به زاهدان زمینه ‌های پیشرفت به ویژه در بخش صنعت این استان فراهم شده است.
هاشمی اظهار داشت: همه مردم و مسئولان سیستان و بلوچستان در زمینه تحقق این پروژه دست به دست هم دادند تا آرزوی دیرینه مردم این دیار برآورده شود.
معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: انتقال گاز به زاهدان یکی از دستاوردهای بسیار بزرگ دولت یازدهم به مردم بود که آن را عملی ساخت.
علی اصغر میرشکاری اظهار داشت: به محض روشن شدن مشعل گاز در زاهدان خط انتقال گاز از زاهدان به زابل نیز کلنگ زنی شد.
وی ادامه داد: ورود گاز به زاهدان و دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان زمینه ساز تحول تاریخی در این استان شده است.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.