به گزارش ایرنا به گفته صاحبنظران اجتماعی یکی از مهمترین معیارهای سنجش میزان توسعه یافتگی یک کشور میزان اهمیت و اعتباری است که زنان آن کشور دارا هستند به گونه ای که حضور فعال و موثرتر زنان در جامعه حاکی از توسعه یافتگی بیشتر آن است.
در این راستا به گفته کارشناسان مطابق با اهداف مندرج در سند چشم انداز 20 ساله نظام، ایران 1421 جامعه ای است که در آن تقویت نهاد خانواده، جایگاه زنان در عرصه های اجتماعی و استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در همه زمینه ها تحقق یافته باشد.
با توجه به اهمیت حوزه فعالیت های زنان در عرصه های مختلف سیاسی، مدیریتی، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی دولت تدبیر و امید زمینه را برای فعالیت گسترده زنان کشور به ویژه در سیستان و بلوچستان فراهم کرده به گونه ای که بر اساس آخرین آمار افزون بر 235 زن نخبه عهده دار مناصب مدیریتی هستند که شامل معاون استاندار، فرماندار (2 زن شیعه و سنی)، یک معاون فرماندار، 6 مدیر کل، 41 معاون مدیر کل، سه نفر رئیس دانشگاه، 12 مشاور مدیر کل، 41 مشاور فرماندار، 41 رئیس اداره، 2 نفر شهردار، سه بخشدار و 431 دهیار زن است که در تصمیم گیریهای سطح استان نقش ایفا می کنند.

*** برجسته شدن نقش زنان سیستان و بلوچستان در دولت تدبیر و امید
مدیر کل امور بانوان استانداری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: جایگاه زنان به عنوان قشر مهم و تاثیرگذار جامعه در دولت تدبیر و امید برجسته شده است به گونه ای که افزون بر 235 بانو عهده دار مناصب مدیریتی استان در رده های مختلف هستند.
مریم پویا افزود: دولت به این باور رسیده است که حضور فعال و موثر بانوان در صحنه می تواند در جامعه نشاط ایجاد کند و شاخص های امید را بهبود بخشد.
وی افزود: زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور نیازمند توجه هستند لذا دولت تلاش کرد بخشی از کارها و مدیریت ها را در اختیار این قشر قرار دهد تا متناسب با توان و ظرفیت خود بتوانند به جامعه خدمت و در زمینه توسعه و آبادانی کشور سهیم باشند.
وی ادامه داد: این مقدار نقش آفرینی زنان در این دولت در حالی است که در دولت گذشته زنان در سیستان و بلوچستان تنها به یک مدیر کل بانوان استانداری ، 42 معاون مدیر کل ، 20 مشاور مدیر کل و یک رئیس اداره محدود می شد.
وی گفت: به برکت دولت تدبیر و امید زنان توانسته اند تا حد زیادی به حقوق قانونی خود دست پیدا کنند و در عرصه های سیاسی، مدیریتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی حضور گسترده و فعالی داشته باشند.
وی بیان کرد: با توجه به اسناد بالادستی دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان در جایگاه ستادی در حوزه زنان و خانواده با رویکرد عدالت محوری، اعتدالگرایی مسئولیت سیاست گذاری، برنامه ریزی، هدایت، هماهنگی، سازماندهی، دیده بانی و پایش و ارزشیابی برنامه و اقدامات برای زنان، دختران و خانواده های استان را از طریق تشریک مساعی، همکاری بین بخشی، ترویج و چانه زنی و تعامل با دستگاههای دولتی، مراجع حاکمیتی، بخش عمومی و خصوصی، سازمانهای مردم نهاد، مراکزعلمی و پژوهشی از جمله دانشگاهها و حوزه های علمیه و رسانه ها با بهره گیری از مشارکت و همراهی مردان بر عهده دارد.
وی ادامه داد: در راستای توان افزایی، ارتقای کیفیت و سبک زندگی، تقویت بنیان و کارکرد خانواده و با تاکید بر نقشهای متعدد زنان و حضور فعال و موثر آنان در عرصه های اجتماعی ، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در سطح استان همسو با کشور مدنظر است.
وی جذب اعتبار افزون بر چهار هزار میلیارد ریالی در راستای اجرای 13 طرح در حوزه زنان سیستان و بلوچستان در دستگاههای مختلف از جمله آموزش و پرورش، اداره کل فنی و حرفه ای، استانداری و غیره در بخش های مختلف نظیر افزایش پوشش تحصیلی دختران بازمانده از تحصیل، بهبود وضعیت بهداشتی دانش آموزان دختر مناطق محروم و نیازمند استان در مقطع متوسطه، ارائه خدمات مشاوره و ساماندهی زنان کشاورز در راستای افزایش کیفیت و استاندارد های تولیدات آنان برای رسیدن به افزایش و پایداری اشتغال، توانمند سازی مهارتی زنان آسیب دیده و در معرض آسیب های اجتماعی را از خدمات ارزنده دولت در استان در حوزه زنان ذکر کرد.
مدیر کل امور بانوان استانداری سیستان و بلوچستان گفت: همچنین اقدامات دیگری از سوی این حوزه به منظور اشتغال زنان در راستای برقراری عدالت و ایجاد فرصت های شغلی با دریافت سهمیه در دوره های آموزشی گاز از طریق جهاد دانشگاهی در استان انجام شده است.
وی ادامه داد: اطلاع رسانی و حساس سازی مسئولان در خصوص ضرورت اشتغال برای زنان و خانواده ها با تاکید بر زنان سرپرست خانوار و نیازمند از طریق معرفی افراد به دستگاههای دولتی درمورد اشتغال و بکارگیری زنان و ایجاد کارآفرینی برای آنان با همکاری صندوق کار آفرینی امید از طریق اعطاء تسهیلات نیز در دستور کار قرار گرفته است.
وی برگزاری کارگاههای مختلف آموزشی در حوزه زنان با همکاری سازمان ها و ادارات مختلف، ارائه طرح ها و برنامه های متعدد در کارگروه بانوان و مصوب کردن آن در راستای ایجاد و نگهداشت خانواده سالم به منظور تقویت و اجرای برنامه حمایتی نهاد خانواده و کاهش فقر زنان سرپرست خانوار و با هدف پیشگیری و کاهش طلاق، تقویت کارکرد خانواده، تهیه و تدوین دهها گزارش و مصاحبه های آماری و تحلیلی پیرامون وضعیت زنان و خانواده و مشکلات مربوط به زنان در استان و انعکاس به مراجع ذیربط و درج در رسانه ها را از دیگر اقدامات این نهاد در حوزه زنان برشمرد.
وی افزود: این نهاد همچنین با توجه به رسالت خویش در حوزه زنان در بخش های مختلف نظیر پیشگیری از آسیب های اجتماعی و غیره اقداماتی را در دستور کار قرار داده است.

***سیستان و بلوچستان بیشترین مدیران زن را در کشور دارد
مشاور وزیر و مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور در سفر اسفند ماه به زاهدان گفت: سیستان و بلوچستان بیشترین مدیران زن در پست های مختلف را دارد که این نشانگر توجه مسئولان استانی به نقش آفرینی بانوان است.
فهیمه فرهمندپور اظهار داشت: بر اساس آمارهای کلی تنها 2 درصد پست های مدیریتی کشور در اختیار بانوان است.
وی افزود: آسیب های اجتماعی متنوعی در کشور وجود دارد که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به بانوان مربوط می شود.
وی تصریح کرد: طلاق یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی است که مشکلات و معضلات آن بیشتر متوجه زنان و کودکان می شود.
وی بیان کرد: وزارت کشور با کمک سایر دستگاهها و از طریق شورای اجتماعی کشور که دبیرخانه آن در این وزارتخانه قرار دارد بیش از یک سال است که طرح ضربتی برای مقابله با آسیب های اجتماعی را دنبال کرده که امیدواریم نتایج و آثار این تلاش ها منجر به بهبود وضعیت اجتماعی بانوان شود.
مشاور وزیر و مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور گفت: حضور بانوان در فعالیت های اجتماعی، سیاسی و خانوادگی با اعتقادات دینی، بومی و مذهبی ما همخوانی دارد و هیچ مشکلی در خصوص سهم و حق زنان در توسعه و نقش آفرینی در جامعه وجود ندارد.
وی اظهار داشت: بانوان با باور و اعتماد به توانمندی های خود باید برای پیشرفت جامعه تلاش کنند.
وی افزود: نظام جمهوری اسلامی ظرفیت های بی نظیری را برای جامعه زنان فراهم کرده به طوری که وضعیت زنان نسل امروز با زنان 2 نسل قبل قابل مقایسه نیست.
وی خاطر نشان کرد: با وجود پیشرفت های چشمگیری که در رابطه با ارتقاء نقش زنان بعد از انقلاب صورت گرفته هنوز هم در این زمینه نیازمند تلاش بیشتر هستیم.

*** حضور فعال زنان در سکانداری بخش های مدیریتی دستگاه های اجرایی سیستان و بلوچستان
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در دولت تدبیر و امید زنان در بخش های مختلف مدیریتی سکاندار دستگاههای اجرایی استان شده اند.
علی اوسط هاشمی اظهار داشت: رهبر کبیر انقلاب بعد از ائمه اطهار(ع) بزرگترین خدمت را به اسلام کردند.
وی از بنیانگذار کبیر انقلاب به عنوان فرصت سازترین شخصیت قرن نام برد که موجبات حضور و نقش آفرینی زنان را در جامعه ایران فراهم کرد.
وی ادامه داد: این نگاه وسیع امام راحل، نگاههای محدود و بسته به حق انسان ها را متغیر و متحول کرد.
وی افزود: رهبر کبیر انقلاب در مکتب پیامبر مکرم اسلام و ائمه معصومین (ع) به مرحله ای از نگاه بلند دست یافت که امروز نگاه جهان به راه و اندیشه این انقلاب و ملت معطوف شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: امروز اگر از اسلام نام و نشانی با تابش به وسعت نور آفتاب وجود دارد، مدیون امام خمینی(ره) است.
هاشمی اظهار داشت: قبل از انقلاب شرایط و امکان کسب علم به علت فضای بسته جامعه برای اکثر زنان و دختران فراهم نبود.
وی بیان کرد: همه تلاش خدمتگزاران شما در دولت تدبیر و امید این است که فضای منطبق با شان مردم را ایجاد کنیم و استانی بسازیم که همه احساس غرور کنند.
وی حضور زنان در شوراهای شهر وروستای استان سیستان وبلوچستان را خوب ارزیابی کرد و افزود: دولت تدبیروامید نقش مهمی به زنان داده است و اکنون زنان به خودباوری رسیده اند.

*** دولت تدبیر و امیده جلوه بهره گیری از توانمندی زنان
مجتبی خانجانی فرماندار زاهدان نیز گفت: دولت تدبیر و امید در عمل نشان داده که باید از توانایی زنان در مدیریت جامعه استفاده کرد.
وی بیان کرد: امیدواریم با تلاش های صورت گرفته از سوی دولت یازدهم در زمینه افزایش حضور و مشارکت بانوان در فعالیت های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و غیره شاهد پیشرفت و تعالی هر چه بیشتر سیستان و بلوچستان باشیم.

** دولت تدبیر و امید راه چندین ساله توسعه یافتگی نیروی انسانی سیستان و بلوچستان را چهار ساله طی کرد
حمیرا ریگی نخستین فرماندار زن بلوچ و اهل سنت سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دولت تدبیر و امید گام های ارزنده ای را در توسعه یافتگی انسانی استان برداشته به گونه ای که در کنار رونق و پیشرفت زیرساخت ها به مردم این استان قد و قواره ای به اندازه شان آنان داده است.
وی افزود: در اختیار قرار دادن پست های مدیریتی به زنان توانمند سیستان و بلوچستان و در نتیجه ایجاد خودباوری در دختران این استان از جمله مهمترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید در استان است که نوید توسعه یافتگی بیش از پیش آن را می دهد.
وی گفت: اگر برخی از زنان سیستان و بلوچستان در گذشته احساس می کردند که شهروند درجه سه و چهار در جامعه به شمار می روند امروز به این باور رسیده اند که درجه یک هستند.
وی گفت: حضور زنان سیستان و بلوچستان در پست های مختلف مدیریتی علاوه بر تغییر نگاه به استان سبب شده افراد زیادی با معرفی چهره واقعی آن تمایل به داشتن ارتباط و سرمایه گذاری در آن داشته باشند.
به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومترمربع پهناورترین استان کشور محسوب می شود.
بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95 جمعیت این استان با 19 شهرستان به 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر شامل 704 هزار و 888 خانوار رسیده است که یک میلیون و 401 هزار و 931 نفر از این تعداد مرد و یک میلیون و 373 هزار و 83 نفر زن هستند.
این استان از 2 حوزه سیستان در شمال استان شامل شهرستان های زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز و بلوچستان در جنوب با شهرستان های خاش، ایرانشهر، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز و کنارک تشکیل شده است.
شهرستان های زاهدان و میرجاوه نیز در مرکز این استان واقع شده اند.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.