به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان که زمانی در اذهان عمومی چهره تیره و کدر داشت و هرچه ناامنی و محرومیت و درد و رنج بود به آن نسبت می دادند، امروزه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و تلاش های دولت تدبیر و امید به استانی امن و کارگاه سازندگی و شکوفایی توانمندیها تبدیل شده و از شمال تا جنوب آب طرح های متعدد زیر بنایی در حال اجرا و اقدام است.
گرچه این استان با خشکسالی های سخت 2 دهه گذشته رو به رو بوده اما مردم و مسئولان با تدبیر و حوصله آستین ها را بالا زده و در همه بخش ها به شکوفا کردن استعدادها و ظرفیتهای آن پرداخته اند به گونه ای که بخش کشاورزی به عنوان پرمصرف ترین بخش در حوزه آب و آبرسانی آن رفته رفته در حال صعود به قله های پیشرفت و ترقی است و بازارهای داخلی و خارجی را هدف قرار داده است.
در برهه ای که بخش کشاورزی و منابع طبیعی به دلیل نقش حیاتی در تامین غذای موردنیاز کشور و تحقق امنیت غذایی یکی از مهمترین بخش های اقتصاد محسوب می شود مناطقی چون سیستان و بلوچستان به عنوان گسترده ترین و پهناورترین استان کشور به سبب دارا بودن اقلیم مناسب و ظرفیتها و پتانسیلهای بسیار بالا در این بخش نقش مهمی در توسعه و پیشرفت کشور ایفا می کنند.
سرزمینی که مردم آن در طول سال چه زمستان، چه بهار و تابستان و چه پاییز به تولید محصولات کشاورزی، داروهای گیاهی، دامداری، تجارت مرزی، صید و صیادی و صنعت و معدن مشغولند به واقع باید هزاران گنج نامیده شود.
هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید 2 تا چند بار محصول را دارند.
بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان هم اینک با عنایت دولت تدبیر و امید در مسیر تحول و رونق بیش از پیش قرار گرفته به طوری که طرح انتقال آب با لوله در سطح 46 هزار هکتار از زمین های کشاورزی دشت سیستان با تخصیص 500 میلیون دلار، اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در سطح 100 هزار هکتار از زمین های کشاورزی جنوب و مرکز استان با اعتبار 10 هزار میلیارد ریال، تدوین سند تامین 50 هزار تن گوشت کشور ازاین استان، تدوین سند توسعه شیلات و محصولات باغی و دامپروری از جمله مهمترین دستاوردها به حساب می آید.

*** بخش کشاورزی سکان دار امنیت غذایی جامعه
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از آنجایی که بخش کشاورزی به عنوان سکان دار امنیت غذایی و سلامت جامعه متولی مهمترین بخش اقتصادی استان است برنامه ریزی اساسی و بهره وری بهینه از ظرفیت ها و استعدادهای منحصر به فرد کشاورزی استان با استفاده از منابع تولید و الگوسازی مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار دارد.
رضا نجفی با بیان اینکه مهمترین محدودیت سیستان و بلوچستان دربخش کشاورزی تامین منابع آب است گفت: با عنایت رهبر معظم انقلاب و دولت تدبیر و امید طرح انتقال آب با لوله دشت سیستان در گستره 46 هزار هکتار برای 50 هزار بهره بردار بخش کشاورزی با تزریق 400 میلیون متر مکعب آب بخش کشاورزی با تخصیص 500 میلیون دلار در حال انجام است.
وی تصریح کرد: همچنین طرح کاداستر زمین های کشاورزی برای ساماندهی مالکیت زمین های زراعی استان در سطح 210 هزار هکتار با اعتبار 61 هزار و 100 میلیون ریال در حال اجراست.

*** رشد سرمایه گذاری بخش کشاورزی استان در 2 سال گذشته معادل سرمایه گذاری 20 سال گذشته این بخش

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: حوزه کشاورزی استان در بخش های مختلف از سال 92 تاکنون با پیشرفت های بسیار خوبی همراه بوده که افزایش خرید گندم از 14 هزار تن در سال 92 به 70 هزار تن در سال 95 با رشد بیش از 400 درصدی گوشه ای از این موفقیتها و پیشرفتهاست.
نجفی افزود: رشد سرمایه گذاری بخش کشاورزی استان از سال 93 تاکنون بیش از سه هزار و 200 میلیارد ریال بوده که این رقم معادل سرمایه گذاری 20 ساله کشاورزی استان است.
وی تصریح کرد: همچنین ظرفیت تولید گوشت مرغ از 15 هزار تن در سال 92 به 43 هزار تن در سال 95 از دیگر موفقیت های بدست آمده است که جایگاه خوداتکایی استان را از 25 درصد به 70 درصد رساند.
وی افزود: همچنین تولید تخم مرغ نطفه دار از هفت میلیون عدد به 23 میلیون عدد در سال، رشد تولید عسل از 13 تن به 40 تن با افزایش تعداد کندوها از هزار و 200 کلنی به سه هزار و 915 کلنی، احداث هفت واحد پرورش شترمرغ با ظرفیت هزار و 700 قطعه برای نخستین بار در استان با تولید 70 تن گوشت شتر مرغ، تولید و توزیع بیش از 2 میلیون اصله نهال یارانه دار پسته، انگور، خرما و غیره، بازسازی ذخایر آبزیان و افزایش تولید و صید ماهی با رها سازی پنج میلیون و 500 هزار قطعه بچه ماهی در منابع آب داخلی استان و افزایش صید ماهی از 137 هزار تن به 210 هزار تن از دریای عمان از توفیقات بدست آمده در سالهای اخیر است.

*** تدوین اسناد توسعه بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان گامی موثر در افزایش بهره وری از منابع
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: این استان پهناور با داشتن ظرفیت ها و پتاسیل های بسیار بالا در حوزه کشاورزی و زیربخش های مهم آن و اقلیم بسیار مناسب تولید محصولات زراعی در فصل زمستان، میوه های گرمسیری و سردسیری و محصولات متنوع دامی و شیلات در آبهای ساحلی و فراساحلی و منابع آبی داخل با پرورش ماهیان گرمابی و سردآبی و دیگر زمینه ها می تواند تامین کننده نیاز بازار داخل و صادرات به دیگر کشورها باشد.
نجفی افزود: با همکاری مجموعه جهاد کشاورزی در قالب میز تخصصی کشاورزی در زیر بخش ستاد راهبردی توسعه سیستان و بلوچستان 22 سند تدوین و ارائه شده است.
وی ادامه داد: تدوین سند تامین 50 هزار تن گوشت در سیستان و بلوچستان برای تنظیم بازار گوشت کشور با گردش مالی 10 هزار میلیارد ریال و اشتغال مستقیم هفت هزار نفر، سند توسعه شیلات در آبهای ساحلی و فرا ساحلی با ارتقای تولید از 210 هزار تن به یک میلیون تن و برآورد منابع مالی 270 هزار میلیارد ریال و سند توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی استان با اعتبار چهار هزار و 200 میلیون ریال از جمله اسناد تهیه شده بخش کشاورزی استان است.
وی تصریح کرد: از دیگر اسناد می توان به سند توسعه محصولات باغی استان با اعتبار 9 هزار و 950 میلیارد ریال، سند توسعه محصولات گلخانه ای استان از 260 هکتار به 10 هزار هکتار و ایجاد اشتغال دائم برای 200 نفر با اعتبار 75 هزار میلیارد ریال، سند ساماندهی و توسعه شترداری، پرورش گاو شیری و گوساله در سطح استان با اعتبار هزار و 440 میلیارد ریال، سند توسعه مکانیزاسیون، سند قنات، سند توسعه عملیات آبخیزداری و سند توسعه آموزش و ترویج کشاورزی با اعتبار بیش از 435 میلیارد ریال، سند الگوی کشت، امور عشایری، توسعه دامپزشکی، توسعه غله و خدمات بازرگانی و برنامه های توسعه ای کشاورزی در حوزه سواحل مکران اشاره کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: همچنین یکی از برنامه های توسعه ای بخش کشاورزی استان مربوط به طرح های پیشنهادی برای توسعه سواحل مکران است که بیش از 37 میلیارد ریال طرح برای آن تعریف شده است.

*** افزون بر120هزارمیلیارد ریال قرارداد سرمایه گذاری درسیستان وبلوچستان دربخش های مختلف از جمله کشاورزی
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: افزون بر 120 هزار میلیارد ریال قرارداد سرمایه گذاری در استان در سه سال خدمت دولت تدبیر و امید در استان اجرایی شده است.
علی اوسط هاشمی اظهار داشت: در طول تاریخ 35 ساله انقلاب اسلامی تا سال 92 زمان آغاز بکار دولت یازدهم در این استان 92 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده بود که ارزش پول زمان بجای خود محفوظ و در آن تردیدی نیست، اما در سه سال و نیم فعالیت دولت یازدهم 120 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری زیربنایی در این استان انجام شده است.
وی آبیاری با لوله در سطح 146 هزار هکتار زمین در سیستان و بلوچستان را از مصوبات سفر هیات دولت در سال 93 برشمرد و گفت: 500 میلیون دلار تسهیلات بلاعوض با درخواست رئیس جمهوری و موافقت مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی به طرح آبیاری با لوله در سطح 46 هزار هکتار از زمین های کشاورزی دشت سیستان اختصاص یافت.
به گفته هاشمی در حالیکه از ابتدای انقلاب تا سال 92 تنها در سطح 18 هزار هکتار در سراسر استان سامانه آبیاری تحت فشار اجرا شده بود؛ هم اینک در 20 ناحیه زمینهای کشاورزی سیستان طرح آبیاری با لوله فعالیت دارد و از برکات این طرح بزرگ راه اندازی 2 واحد تولیدی لوله جی .آر . پی است که نخستین کارخانه سال گذشته و کارخانه دوم نیز توسط وزیر جهاد کشاورزی امسال مورد بهره برداری قرار گرفت.
استاندار با بیان اینکه حداقل سه هزار نفر اشتغالزایی در این طرح ایجاد شده است، افزود: 310 نفر به صورت مستقیم در این کارخانه مشغول به کار هستند.
وی ادامه داد: با اجرای طرح آبیاری با لوله در سیستان رستوران بیکار، مهندس عمران بیکار، کامیون بیکار و سنگ شکن بیکار در این منطقه وجود ندارد.

*** پیشرفت افزون بر 39 درصدی طرح 46 هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان
مجری طرح آبیاری با لوله 46 هزار هکتار از مزارع دشت سیستان گفت: اجرای این پروژه بزرگ در شمال سیستان و بلوچستان تا کنون 39 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
محمدجواد صالحی نژاد اظهار داشت: 21 کارگاه با 21 پیمانکار در منطقه سیستان شامل شهرستان های زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز واقع در شمال استان مشعول بکار هستند.
وی افزود: پیمانکاران در 16 ناحیه عمرانی، 2 ایستگاه پمپاژ اصلی و 2 مسیر خط اصلی در حال اجرای عملیات طرح انتقال آب هستند.
وی گفت: بر اساس اولویت بندی انجام شده 10 هزار هکتار از اراضی دشت سیستان برای سال زراعی جدید آماده بهره برداری است.
وی ادامه داد: آب مورد نیاز این 10 هزار هکتار از زمین های کشاورزی دشت سیستان از خروجی چاه نیمه چهارم با ساخت پنج ایستگاه پمپاژ آب تامین می شود.
مجری طرح آبیاری دشت سیستان بیان کرد: سه هزار هکتار از زمین های دشت سیستان که آب مورد نیاز آنها از خروجی چاه نیمه چهارم تامین می شود آماده بهره برداری است.
وی افزود: با توجه به منابع مالی که در اختیار داریم تا پایان سال جاری 17 ایستگاه پمپاژ اصلی و ثانویه با 37 متر مکعب انتقال آب ساخته می شود.
وی خاطر نشان کرد: تا پایان امسال 20 هزار هکتار از زمین های دشت سیستان آماده بهره برداری می شود.
مجری طرح آبیاری دشت سیستان گفت: در صورت تامین کل اعتبار، طرح آبیاری 46 هزار هکتاری تا پایان سال 97 به اتمام می رسد.
صالحی نژاد اظهار داشت: براساس برآوردهای سال 94 برای اجرای کل طرح 46 هزار هکتاری، 22 هزار و 680 میلیارد ریال (2 هزار و 268 میلیارد تومان) اعتبار مورد نیاز است که تا کنون سهم وزارت جهاد کشاورزی 12 هزار میلیارد ریال (هزار و 200 میلیارد تومان) بوده که تامین اعتبار شده است.
وی ادامه داد: با این میزان اعتبار تعهدات سال 96 را به طور کامل انجام می دهیم.
وی بیان کرد: 130 هزار هکتار زمین قابل کشت در منطقه سیستان وجود دارد که تنها این طرح در 46 هزار هکتار آن اجرایی می شود.
وی افزود: انتخاب این 46 هزار هکتار از بین زمین های قابل کشت در سیستان، فرآیندهای پیچیده و طولانی را طی کرد تا به نتیجه مورد نظر رسید.
مجری طرح آبیاری دشت سیستان بیان کرد: این طرح به نحوی باید اجرایی می شد که تمام کشاورزان از آن بهره مند شوند و این امر کار ما را با مشکل روبه رو کرده بود.
وی خاطر نشان: 46 هزار هکتار در سیستان 70 هزار بهره بردار را در این منطقه زیر پوشش قرار می دهد.
وی اضافه کرد: به طور متوسط 65 صدم هکتار سهم هر بهره بردار از این 46 هزار هکتار است.
مجری انتقال آب به دشت سیستان گفت: علاوه بر استفاده از مشاوران درجه یک کشور از ریش سفیدان و مردم منطقه برای نحوه اجرای طرح 46 هزار هکتاری نظر خواهی و مشاوره گرفته شده است.
صالحی نژاد اظهار داشت: بر اساس اسنادی که از گذشته در سازمان آبیاری و جهاد کشاورزی در مورد سهمیه آب هر کشاورز موجود بود میزان سهمیه آب هر کشاورز را مشخص کردیم.
وی بیان کرد: گروههای هم آب براساس قطعات 20 هکتاری در منطقه سیستان تشکیل شده است.
وی ادامه داد: به طور متوسط هر گروه هم آب 30 بهره بردار را شامل می شود.
وی بیان کرد: طرح انتقال آب از مخزن تا زمین کشاورزی در این منطقه برای نخستین بار در کشور اجرایی شده است.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی، تبخیر بالا و نفود آب اجرای این طرح از اهمیت ویژه ای در منطقه برخوردار است.
مجری انتقال آب به دشت سیستان گفت: برای اجرای این طرح و قبل از سیستم تحت فشار چهار هزار کیلومتر شبکه لوله باید در دشت سیستان نصب شود.
صالحی نژاد اظهار داشت: در این خط از لوله های فولادی با قطر 2 هزار تا لوله هایی با قطر 200 میلیمتری پلی اتیلین استفاده می شود.
وی بیان کرد: 2 هزار و 940 نفر به صورت مستقیم در این طرح مشعول به کار هستند که 800 نفر آنان غیر بومی هستند.
وی افزود: آب را به صورت سقلی نمی توانیم به اراضی انتقال دهیم و باید با فشار مناسب این کار انجام شود که در این رابطه 17 ایستگاه پمپاژ در این طرح ساخته می شود.
وی ادامه داد: بیش از 186 دستگاه الکتروپمپ در این ایستگاهها نصب خواهد شد که بخشی از آن انجام شده است.
وی اضافه کرد: برای تامین انرژی این ایستگاهها 52 مگاوات برق نیاز است.
مجری طرح انتقال آب به دشت سیستان گفت. سهم آب هر هکتار هشت هزار و 500 متر مکعب در سال می شود.
صالحی اظهار داشت: تمام شهرستان های سیستان از طرح 46 هزار هکتار بهره مند می شوند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز گفت: طرح 46 هزار هکتاری بزرگترین طرح اقتصاد مقاومتی از لحاظ تولید و اشتعال در استان محسوب می شود.
رضا نجفی اظهار داشت: اجرای این طرح در منطقه سیستان تحول ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: خشکسالی در منطقه سیستان سبب مهاجرت مردم این منطقه به اقصی نقاط کشور شده است که اجرای این طرح ضمن جلوگیری از مهاجرت سبب مهاجرت معکوس نیز خواهد شد.
وی گفت: با اجرای طرح 46 هزار هکتاری در منطقه سیستان 100 هزار شغل پایدار ایجاد می شود.

** تجهیز 11 هزار هکتار از مزارع سیستان و بلوچستان به سامانه آبیاری نوین در دولت یازدهم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: 11 هزار هکتار از مزارع استان با هدف صرفه جویی در مصرف آب در دولت یازدهم به سامانه آبیاری تحت فشار (نوین) مجهز شد.
رضا نجفی اظهار داشت: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته همواره با مشکل کم آبی و بحران آب روبرو است.
وی افزود: همچنین با وجود افزایش روزافزون جمعیت و تامین امنیت غذایی و محدود بودن منابع آب، باید فاصله گرفتن از آبیاری سنتی و رو آوری به آبیاری مدرن و مکانیزه سرلوحه کار کشاورزان قرار گیرد تا بتوان راندمان آبیاری و تولید را افزایش داد.
وی گفت: اجرای سامانه آبیاری تحت فشار در 100 هزار هکتار با 10 هزار میلیارد ریال اعتبار در سیستان و بلوچستان یکی از مصوبات سفر سال 93 رئیس جمهوری به این استان با هدف صرفه جویی در مصرف آب بوده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: از سال 74 تا سال 92 فقط حدود 18 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شده بود اما در سه سال فعالیت دولت تدبیر و امید با اجرای 11 هزار هکتار دیگر این آمار در مجموع به 29 هزار هکتار رسید.
نجفی گفت: تاکنون مازاد بر سطوح اجرا شده آبیاری تحت فشار، 25 هزار هکتار مطالعات سامانه های آبیاری در سطح استان در حال انجام است که پس از به روز رسانی آماده اجرا خواهد بود.
وی اظهار داشت: بر اساس شرایط تعریف شده 85 درصد اعتبارات اجرای سامانه آبیاری تحت فشار را دولت پرداخت می کند به طوری که 214 میلیارد ریال در سال 93، 67 میلیارد ریال در سال 94 و 530 میلیارد ریال در سال 95 به اجرای سامانه آبیاری تحت فشار در سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.