به گزارش ایرنا، در پس تمام موفقیت ها و شکست های نوع بشر همواره راهنمایان و هادیانی بوده اند که نه تنها فعالیت های فیزیکی را سامان داده بلکه نقش اصلی آنان جهت دهی به افکار و باورهای افراد بوده است، اولیا الهی اولین افرادی بودند که در این عرصه پا نهاده و جامعه بشری را به سوی سعادت و کمال سوق داده اند.
تعریف شغل در حقیقت انجام کاری در زمان مشخص و حق جبران مشخصی است که هر فردی در چنین فعالیتی دخیل باشد به عنوان شاغل تلقی می شود اما آیا معلمی نیز در بند زمان و مکان جای می گیرد یا دایره وظایف این حرفه از شغل فراتر رفته و در تمام بخش های زندگی انسانها رخنه کرده است.
پیش از انقلاب اسلامی با اصابت گلوله به ابوالحسن خانعلی یکی از فرهنگیان آن دوران روز معلم در ایران تا حدودی شناخته شد اما در سال 58 با شهادت استاد بزرگ شهید مرتضی مطهری روز 12 اردیبهشت بطور جدی و با قاطعیت به عنوان روز معلم و اولین روز از هفته معلم در ایران اسلامی جایگاهی رفیع یافت.
استاد مرتضی مطهری در روشنگری اقشار باسواد بویژه قشر فرهنگی جامعه قدم های اساسی برداشته بود و آثار عمیق شهید در احیای فرهنگ دینی اصیل و بی پیرایه منطبق با نیاز روز جامعه بسیار موثر بوده است.
نقش کلیدی معلمان به عنوان مجریان آموزش عمومی و الگوهای اولیه دانش آموزان بسیار مهم است، زیرا معلمان یک جامعه، انسان سازان نسل بعدی هستند، از این رو نقش آنان به گفته امام خمینی (ره) همچون نقش انبیا برای مردم است.
معلمان سیستان و بلوچستان با توجه به شرایط و اقلیم متنوع این استان و نیز وجود فرهنگ های مختلف در آن نسبت به سایر فرهنگیان کشور شرایط متفاوتی دارند.
**بزرگترین چالش های کنونی معلمان در سیستان و بلوچستان
-کمرنگ شدن ارزش معلمان نزد دانش آموزان
حسین نگهبان یکی از فرهنگیان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اینک یکی از اصلی ترین چالش های این حوزه بی توجهی بسیاری از دانش آموزان به مقام معلم تلقی می شود به طوری که نگاهی بی ارزش و کم رنگ از معلمان در نظر دانش آموزان در حال نقش بستن است.
وی ادامه داد: این موضوع سبب شده تا دانش آموزان برخوردهای نامناسبی در مقابل رفتار هدایت کننده معلمان از خود نشان دهند.
وی افزود: این بی توجهی که البته وزارت آموزش و پرورش نیز در شکل گیری آن چندان بی تقصیر نیست تاثیر مستقیمی بر یادگیری مطالب درسی توسط دانش آموزان گذاشته است.
نگهبان تصریح کرد: مادامی که دانش آموز معلم خود را باور نداشته باشد نمی تواند به او اعتماد کرده و مهمترین بخش روح خود یعنی یادگیری را به دست او بسپارد.
این معلم خاطرنشان کرد: این موضوع تنها تقصیر دانش آموزان و باورهای اشتباه موجود در جامعه نیست بلکه بسیاری از همکاران فرهنگی ما نیز در شکل گیری این چالش اساسی جامعه تاثیر دارند.
-حقوق پایین معلمان از گلایه های اصلی آنان است
گرچه نقش معلم فارغ از هرگونه تعلقات دنیوی نقشی ارزشمند تلقی می شود اما به منظور کارایی بیشتر در حرفه آموزش و برآورده کردن نیازهای زندگی افراد باید هر فرد شاغل از حقوق و مزایای قانونی بهره مند باشد.
محمد میری یکی دیگر از معلمان با سابقه بیش از 25 سال تدریس در سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نقش معلم در جامعه نقشی فراگیر و همه جانبه است که وظیفه آن را نمی توان تنها درمدرسه و کلاس درس خلاصه کرد.
وی ادامه داد: با وجود تمام ارزش های موجود برای شغل معلمی حقوق و مزایای این شغل در همسنجی با سایر ادارات و وزارت ها ناچیز تلقی می شود.
وی افزود: درآمد نسبتا پایین و هزینه های بالای زندگی سبب شده است تا بسیاری از معلمان دو شغله و چند شغله باشند که گاهی شغل های جانبی آنان سبب خدشه دار شدن شان اجتماعی معلمان می شود.
وی بیان کرد: گرچه معلمان بنابر وظیفه خود و نیز عشق و علاقه ای که به پیشرفت همه جانبه جامعه دارند پا را از وظیفه فراتر می گذارند و نه تنها در امر آموزش تمام تلاش خود را می کنند بلکه همواره سعی دارند در زندگی الگوی مناسبی برای مردم باشند.

**انتقالی معلمان یکی دیگر از چالش های موجود در سیستان و بلوچستان
سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور شناخته می شود جمعیت پراکنده آن در شهرها و روستاها تقسیم شده اند و به منظور خدمات رسانی در امر آموزش به آنها معلمان در سراسر استان و دورافتاده ترین روستاها مشغول تدریس و انجام وظیفه هستند.
یکی از چالش های اصلی معلمان در این استان درخواست انتقالی آنان به نقاط دیگر استان با توجه به نزدیکی اقوام و آشنایان آنان است.
از آنجائیکه نیمه شمال استان مردم سیستان و در نیمه جنوبی مردم بلوچستان زندگی می کنند هر یک از این قومیت ها درخواست انتقال به بخش خود را دارند.
رضا فرازمند یکی از فرهنگیان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی معلمان سیستان و بلوچستان بعد مسافت بسیار بالا در این استان است.
وی ادامه داد: برخی از معلمان بیش از 15 سال در انتظار انتقال به بخش های دیگر استان هستند.
وی بیان کرد: تفویض اختیار انتقال فرهنگیان به ادارات کل استانها می تواند سبب بهبود شرایط انتقال و سامان بخشیدن به این حوزه شود.
وی تصریح کرد: همچنین امکان انتخاب محل خدمت قبل از استخدامی های ماده 28 و بومی پذیری نیز می تواند این شرایط را تا مقدار زیادی بهبود بخشد.
**30 سال خدمت، چشمانی نابینا و تنی رنجور
معلمی را می شناسم که 30 سال در مقطع دبستان خدمت کرده است، وی در این راه چشمان بینای خود را از دست داده و اینک با بیماری پارکینسون و بیماری های قلبی و عصبی دیگر در خانه ای اجاره ای و کوچک تنها با حقوق ناچیز بازنشستگی سر می کند.
معلمی که به قول برخی افراد کم انصاف، حقوق ناحق گرفته، روزهای زیادی بیکار بوده(سه ماهد تعطیلی)، شرایط کار وی بسیار آسان بوده و هزار مزیت دیگر داشته است، اما این معلم با چشمان نابینای خود راهی را برای بهتر شدن آینده بشریت روشن کرده است، گرچه اینک روزگار خوبی ندارد اما وجدان راحتی دارد.
*ترقی و پیشرفت در گرو حمایت از معلمان
استاندار سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: توجه به معلمان و حمایت از آنان سبب ترقی و پیشرفت کشور می شود.
علی اوسط هاشمی با بیان اینکه آموزش و پرورش متولی توسعه در نگاهها و اندیشه هاست، اظهار داشت: باید به این باور برسیم که معلم با نشاط باشد و کسالت به هیچ معلمی دست ندهد زیرا حضور با کسالت در کلاس درس زمینه ساز جامعه فعال، پرنشاط و با انگیزه و برخوردار از نگاه مسئولانه نخواهد بود.
وی با بیان اینکه باید نقش محوری معلم ملاک باشد گفت: معلم به عنوان محور توسعه می تواند بستر را برای رویاندن گلهای زیبا و استانی پر محصول فراهم کند.
وی تصریح کرد: با تکیه بر خرد فعالان حوزه تعلیم و تربیت و آموزش دانایی می توان کشور داری کرد.
وی گفت: در سیستان و بلوچستان اراده بر ارتقای شاخص های آموزشی در همه بخش هاست.
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به قدرشناسی مردم این دیار گفت: این استان دارای مردمی اصیل و نجیب و پایدار ترین سرمایه است که همواره نشان دادند با وجود محدودیت و فاصله ها شکرگزار و قدرشناس هستند.
هاشمی افزود: هر استان دیگری از کشور که با این کمبودها مواجه بود که حتی مرکز استانش هنوز از گاز برخوردار نبود قطعا نقطه آزار مسئولان با طرح سئوالات متعدد می شدند اما مردم این دیار مدارا کردند تا امروز نعمت های حاصل از نگاه بزرگ به این استان جاری شده است.
وی ادامه داد: بیان این مطلب به این معنا نیست که در گذشته کار نشده است، آنان بذر کاشته بودند اما این کمبودها از شدت کاستی ها و بی مهری ها در گذشته حکایت دارد که فرصت ها از جمهوری اسلامی به نحوی گرفته شده است.
هاشمی گفت: بیش از 110 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان وجود داشتند که در دولت یازدهم به کلاس درس آورده شدند.
مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فقر اقتصادی در صدر همه مسائل و آسیب های اجتماعی این استان قرار دارد.
علیرضا نخعی افزود: سیستان و بلوچستان بیشترین نسبت دانش آموز به جمعیت را دارد به طوری که 24 درصد جمعیت استان دانش آموز هستند در حالی که در کشور این آمار 17 درصد است.
وی گفت: با تلاش های صورت گرفته این استان حدود هزار و 900 مدرسه بیش از نرم کشور دارد اما از نظر پوشش تحصیلی و توسعه آموزشی از پایین ترین استان های کشور محسوب می شود.
وی ادامه داد: این استان به دلیل خاص بودن بیشترین بازمانده از تحصیل را دارد به گونه ای که دوری از مرکز، فاصله دور مراکز جمعیتی، وجود 6 هزار روستای زیر 20 خانوار و غیره زمینه را برای نشاندن دانش آموزان سرکلاس درس سخت کرده است.
وی افزود: با وجود اینکه علت 70 درصد بازماندگان از تحصیل آموزش و پرورش نبوده است اما این نهاد خود را با افراد از طریق مهیا کردن زمینه ایاب و ذهاب و غیره تطبیق داده است به طوری که هم اینک در بیش از 300 نقطه این استان آمادگی برگزاری جشن بی سوادی افراد کمتر از 50 سال وجود دارد.
وی ادامه داد: با اختصاص ردیف مستقل بودجه به پیش دبستانی 50 هزار نوآموز سیستان و بلوچستان زیر پوشش آموزش این مقطع قرار گرفتند.
وی تاکید کرد: با اجرای طرح عدالت آموزشی 100 هزارکودک بازمانده از تحصیل با بسیج همگانی سرکلاس بازگشتند.
وی با بیان اینکه 300 مدرسه در سیستان و بلوچستان کمتر از پنج نفر دانش آموز دارند گفت: با وجود همه اقدامات صورت گرفته این نهاد همچنان نیازمند توجه است.
مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان افزود: در کنار رشد کمی با شکل دهی انجمن مردمی 90 هزار کلاس تقویتی برای دانش آموزان استان برگزار شد.
وی با قدردانی از همت خیران گفت: هزار و 800 مدرسه در 2 سال اخیر به همت خیران در این استان ساخته شده است.
وی ادامه داد: مشارکت خیران از 90 میلیارد ریال سالهای گذشته به 500 میلیارد ریال رسیده است.
نخعی کمبود نیروی انسانی را مهمترین چالش آموزش و پرورش استان ذکر کرد و گفت: هم اینک اگر 12 هزار و 600 نفر نیرو به این مجموعه اضافه شود این استان به اندازه میانگین کشوری نیرو خواهد داشت.
وی تاکید کرد: کمبود نیروی انسانی اثرات نامطلوبی را در آموزش دانش آموزان این خطه از ایران اسلامی به همراه دارد که باید در این زمینه چاره اندیشی شود.
مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: زمینه جذب و اشتغال 6 هزار نفر در دولت تدبیر و امید در آموزش و پرورش این استان فراهم شد و امسال نیز سهمیه استخدام 2 هزار و 160 نفر دیگر به استان اختصاص یافته است
نخعی اظهار داشت: افزون بر 2 هزار و 300 نفر در این مدت از طریق خرید خدمت مشغول به کار شده و بقیه نیز از طریق استخدام آزاد و دانشگاه فرهنگیان جذب آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان شده اند.
وی افزود: با پیگیری های انجام شده استاندار و این نهاد امسال 2 هزار و 160 سهمیه استخدام آزاد به آموزش و پرورش استان اختصاص یافت که بزودی زمان و نحوه برگزاری آزمون اعلام خواهد شد.
مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با بیان اینکه با وجود تخصیص ردیف جدید استخدام این استان دچار کمبود حدود هشت هزار معلم است گفت: دولت تدبیرو امید مصمم است برای جبران کمبود نیروهای آموزش و پرورش استان تخصیص ردیف استخدامی را افزایش دهد تا مشکل استان در این زمینه برطرف شود.
نخعی خاطر نشان کرد: هم اینک 640 هزار دانش آموز در 25 هزار کلاس در قالب پنج هزار و 500 مدرسه در سیستان و بلوچستان مشغول تحصیل و 37 هزار فرهنگی نیز سکان دار تعلیم و تربیت استان هستند.
معلمی یک شغل نیست و پا نهادن در این عرصه حساس و آینده ساز تنها عشق می خواهد و بس، آنچه تمام معلمان متفق القول به آن رای دادند احساس شادی و پیروزی در زندگی با مشاهده به ثمر رسیدن نونهالانی است که روزگاری میوه دانش را از دست آنان گرفته اند، معلمی عشق مطلق است.
7311**6081 خبرنگار: اسماعیل مرادقلی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.