به گزارش ایرنا حجت الاسلام علی موحدی راد روز دوشنبه در نشست پیشگیری از تخلفات و جرائم انتخاباتی با حضور مدیران و اصحاب رسانه سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: هفت مورد از این تخلفات در زاهدان، 2 مورد در خاش، 9 مورد در زابل و هشت مورد مربوط به چابهار بوده است.
وی افزود: تخلف این نامزدها را به هیات نظارت اعلام کردیم و نتیجه را از آنان می خواهیم و اما با توجه به حساسیت های موجود فعلا برخورد در حد تذکر و جلوگیری از تبلیغات زودهنگام بوده است.
وی گفت: تاکنون موردی از تخلف تبلیغاتی در ستادهای نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سیستان و بلوچستان مشاهده نشده است.
به گزارش ایرنا فرصت تبلیغات نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از 21 اردیبهشت ماه آغاز و تا ساعت 8 صبح روز 28 اردیبهشت به اتمام می رسد.
تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از اول اردیبهشت ماه آغاز شده است.
رئیس اداره انتخابات استانداری سیستان و بلوچستان چندی پیش به خبرنگار ایرنا گفته بود: صلاحیت 17 هزار و 933 نفر از مجموع 18 هزار و 418 داوطلب نام نویسی شده نامزدی پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان تا کنون در هیات های اجرایی و نظارت تایید شده است.
محمد سرایانی اظهار داشت: 16 هزار و 766 نفر از تایید صلاحیت شدگان مربوط به حوزه های روستایی و یکهزار و 167 نفر حوزه های شهری سیستان و بلوچستان هستند.
وی افزود: در مجموع صلاحیت 330 نفر از داوطلبان نامزدی پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای سیستان و بلوچستان در هیات های اجرایی و نظارت رد شده است.
وی گفت: 219 نفر از داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی از سوی هیات های اجرایی و 11 نفر نیز از سوی هیات های نظارت استان رد صلاحیت شده و بیش از 150 نفر نیز تا کنون انصراف داده اند.

**تنها 21 پایگاه خبری دارای مجوز هستند
دادستان عمومی و انقلاب زاهدان اظهار داشت: بر اساس اطلاعات دریافت شده از مجموع 79 پایگاه و سایت خبری فعال در سیستان و بلوچستان تنها 21 مورد دارای مجوز هستند.
موحدی راد ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن در زمان انتخابات با هدف فروکش نکردن شور و نشاط انتخاباتی به مدیران این پایگاههای بدون مجوز تذکرات لازم داده شده تا از اعمال تخلفات انتخاباتی پرهیز کنند و در اولین فرصت به دنبال اخذ مجوز بروند.
وی افزود: اگر بعد از اتمام زمان انتخابات هنوز هم این پایگاههای خبری برای دریافت مجوز اقدام نکرده باشند نسبت به مسدود کردن آنها از طریق دادستان کل کشور اقدام خواهیم کرد.
وی گفت: امروز تمام تاکید رهبر معظم انقلاب بر روی بصیرت دینی است و اگر در دین بصیرت داشته باشیم به طور قطع نوع نگرش و قلم زدنمان متفاوت خواهد شد.
وی با اشاره به شهادت مرزبانان ایران در منطقه مرزی میرجاوه اظهار داشت: سرنخ هایی از عاملان شهادت مرزبانان در میرجاوه بدست آمده و امیدواریم تحقیقات هر چه سریعتر صورت گیرد تا افرادی که مرتکب این جنایت شدند به اشد مجازات محکوم شوند.
دادستان عمومی و انقلاب زاهدان اظهار داشت: تلاش داریم این افراد را بعد از دستگیری در سریعترین زمان ممکن محاکمه و به اشد مجازات برسانیم.
موحدی راد با اشاره به نقش رسانه ها در جامعه بیان کرد: با توجه به اینکه فضای مجازی از دنیای غرب وارد شده در کنار فرصت هایی که ایجاد کرده آسیب هایی را هم به همراه دارد بر این اساس رسانه ها وظیفه دارند با انجام رسالت خودشان با هجمه دشمنان از طریق نفوذ به فضای مجازی مقابله و با انتشار واقعیت ها به عنوان یک معلم برای ما در ارائه مطالب ایفای نقش کنند.
وی افزود: با توجه به قرار گرفتن در آستانه انتخابات و شرایط قومی، فرهنگی و مسائل مذهبی حاکم بر سیستان و بلوچستان رسانه ها باید در مسیر وحدت و انسجام ملی در استان حرکت کنند.
وی انتشار محتوا با هدف دخالت در امور انتخابات با سمت یا سند مجهول یا به هر نحو غیرقانونی، انتشار دلیل رد صلاحیت داوطلبان بدون رضایت آنان در صورتی که موجب افشای اسرار یا هتک حیثیت آنان شود، متهم کردن داوطلب انتخابات بدون دلیل و مدرک و انتشار محتوای خلاف واقع در ارتباط با نتایج بررسی صلاحیت ها را از جمله عنوان های مجرمانه در بحث انتخابات برشمرد.
موحدی راد گفت: انتشار هر گونه محتوا مشتمل بر توهین، افترا و نشر اکاذیب علیه نظام و قوای سه گانه، سازمان های حکومتی و نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات، انتشار هرگونه محتوا به منظور ترغیب و تشویق مردم به تحریم و یا کاهش مشارکت در انتخابات، ادعای غیرواقع مبنی بر توقف انتخابات و استفاده غیرمجاز از سایت ها و وبلاگ های متعلق به دستگاههای دولتی و نهادهایی که تمام یا بخشی از دارایی و بودجه آنها از اموال عمومی است از دیگر عنوان های مجرمانه در این رابطه است.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان نیز در این نشست اظهار داشت: به طور قطع در دنیای امروزی وسائل ارتباط جمعی جایگاه خاصی دارند و خط مقدم انعکاس اخبار و بیان واقعیت ها هستند.
محمدعلی حمیدیان افزود: رسانه بهترین مجموعه ای است که به عنوان دما سنج التهابات جامعه و مشکلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و جرائم انحرافی را رصد و مطرح می کند.
وی ادامه داد: احترام به قوانین و مقررات، احترام به آموزش و رشد آگاهی عمومی، تبلیغات بدون تبعیض، حفظ بی طرفی، احترام به ارزش ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و کمک به ایجاد فضای نقد منصفانه از جمله مهمترین وظایف رسانه ها و مطبوعات است.
وی از خبرنگاران خواست در زمان انتشار مطالب خود در بحث انتخابات در هر مساله که دچار شک شدند حتما سوال کنند هیچ مانعی برای انجام رسالت خبرنگاری وجود ندارد اما باید خطوط قرمز رعایت شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: 21 پایگاه تحلیلی و خبری در استان مجوز فعالیت دارند.
حسین مسگرانی افزود: رسانه های مکتوب و پایگاه های خبری مجاز سیستان و بلوچستان اکثرا قوانین را رعایت می کنند و به مدیران کل دستگاههای اجرایی استان اسامی پایگاههای خبری دارای مجوز ارائه و درخواست شده است تنها با رسانه های مجاز مصاحبه کنند.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان 29 اردیبهشت ماه در سراسر کشور برگزار می شود.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز، خاش، ایرانشهر، سراوان، نیکشهر، میرجاوه، قصرقند، فنوج، مهرستان، سیب و سوران، دلگان، سرباز، کنارک و چابهار و 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که با کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.