به گزارش روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان عبدالمجید نگارش نژاد روز یکشنبه در نخستین نشست تخصصی فرهنگی و پژوهشی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که با حضور نخبگان فرهنگی، علمی و اجتماعی سیستان و بلوچستان در سرسرای اجتماعات استانداری برگزار شد اظهار داشت: میزان قاچاق کالا و ارز به نسبت سال 92هم اینک 50 درصد کاهش یافته است.
وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان به عنوان پیشانی عرصه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بیشترین آسیب ها را در این زمینه متحمل شده است.
وی با اشاره به رویکردهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در امر مبارزه با پدیده قاچاق کالا و ارز افزود: براساس فرمایشات رهبری مساله قاچاق کالا خطر بسیار بزرگی برای تولید، تجارت قانونی، سرمایه گذاری و اشتغال است.
وی ادامه داد: براساس بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبارزه با قاچاق کالا و ارزهم از بعد شرعی و هم از بعد عقلی واجب است.
مدیرکل فرهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور پدیده قاچاق کالا را در استمرار جنگ هشت ساله عنوان کرد و افزود: دشمن به این نتیجه رسیده که از راه اقتصادی به عنوان برنامه بلند مدت و از راه فرهنگی به عنوان برنامه میان مدت به اهداف شوم خود علیه نظام جمهوری اسلامی برسد.
نگارش نژاد تعدد قانون و غیرشفاف بودن آن، قانون گریزی، فقدان عرق ملی برای کالای داخلی، ارزش گذاری بر کالای خارجی، ناکارآمدی در فرایند بازرگانی و تجاری، حاکمیت تفکر تجاری بر تفکر تولیدی و مصرف گرایی را از عوامل موثر در پدیده قاچاق ذکر کرد.
وی پیامدهای قاچاق کالا در بلند مدت و کوتاه مدت را کاهش اشتغال، تضعیف تولید کنندگان داخلی، صدمه زدن به وارد کنندگان قانونی کالا، انباشت ثروت، طبقاتی شدن جامعه، اخلال در نظام اقتصادی و آسیب پذیری مرزهای کشور عنوان کرد.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان نیز هدف از برگزاری نشست تخصصی فرهنگی و پژوهشی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را فرهنگ سازی و نهادینه کردن مبارزه فرهنگی با استفاده از توان فعالان فرهنگی در راستای آثار سوء قاچاق کالا عنوان کرد.
محمد شریف خالقی از افزایش 110 درصدی کشفیات قاچاق کالا در سال 95 نسبت به سال 94 خبر داد و افزود: این میزان کشفیات بیانگر عزم جدی دولت در مبارزه با قاچاق کالا است.
به گفته وی کاهش 50 درصدی قاچاق کالا گویای رشد بسترها و توسعه زیرساخت ها در دولت تدبیر و امید است.
خالقی افزود: استان سیستان و بلوچستان به لحاظ برخورداری از تنوع اقوام و پتانسیل بالای مذهبی، ظرفیت خوبی در بخش فرهنگی مبارزه با قاچاق کالا و ارز دارد.
3213** دریافت کننده و انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.