به گزارش ایرنا علی اوسط هاشمی روز شنبه در نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان با محوریت بررسی عملکرد حوزه شیلات، اظهار داشت: این استان ظرفیت های زیادی در زمینه شیلات دارد بطوریکه یک بندر کنارک آن می تواند قطب ملی شیلات شود.
وی بیان کرد: وجود این ظرفیت ها ایجاب می کند که در حوزه شیلات مدیران استان بلند فکر کنند و از این توانمندی در حد ظرفیت های کلان بهره گیرند.
وی یکی دیگر از ضروریات حوزه شیلات استان را ایجاد بورس شیلات عنوان کرد و افزود: بورس شیلات سیستان و بلوچستان باید با ساختارسازی، جایگاه منطقه ای برای خودش ایجاد کند.
وی بر جذب سرمایه گذاران خارجی در این حوزه تاکید کرد و گفت: کشور نروژ در زمینه پرورش ماهی در قفس فعالیت گسترده و تجربه بسیار خوبی دارد بطوریکه تامین کننده بازار 60 کشور است می توان با یک شریک و سرمایه گذار نروژی در زمینه پرورش ماهی در قفس وارد مذاکره شد و از موقعیت و تجربه و تخصص آنها بهره گرفت و حداقل نتیجه آن حضور در بازارهای 60 کشور یادشده است.
وی تاکید کرد: فعالیت های شیلاتی نباید تنها به چابهار محدود شود بایستی با استفاده بهینه از ظرفیت های کنارک و وجود اسکله های مهم صیادی در آن، این شهرستان بندری را به قطب ملی شیلات تبدیل کنیم.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ایجاد شهرک صنعتی شیلات با تعریف ساختاری و هدفگذاری صادرات و رویکرد توسعه فعالیت های دریا محور از جمله ضرورتهایی است که ظرفیت آن نیز وجود دارد و باید برای راه اندازی این شهرک برنامه ریزی و اقدام کرد.
هاشمی افزود: نباید مطالبه گری رهبر معظم انقلاب در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی با اولویت تولید و اشتغال ضعیف شمرده شود بر این اساس ضرورت دارد از ظرفیت های موجود در سیستان و بلوچستان به ویژه در حوزه شیلات که با بیشترین تراکم کاری مواجه است در این مسیر استفاده بهینه کرد.
وی ادامه داد: با توجه به توسعه فعالیت های آبزی پروری و شیلات سال گذشته از سند توسعه شیلات سیستان و بلوچستان رونمایی شد اما ارائه برنامه های اجرایی در چارچوب این سند در نشست امروز به خوبی نتوانست حجم زیاد کار را در این حوزه نشان دهد.
وی افزود: مدیران حوزه اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان و دبیرخانه این ستاد باید قبل از هر نشست به جمع بندی درستی از گزارش آماده ارائه هر دستگاه، برسند.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: باید با برنامه ریزی درست از ظرفیت غنی آب های داخلی از جمله چاه نیمه چهارم برای توسعه فعالیت های شیلاتی بهره گرفته شود.
هاشمی با تاکید بر روشنگری و اطلاع رسانی به جامعه از فعالیت های صورت گرفته در حوزه های مختلف از جمله شیلات بیان کرد: به عنوان مثال تولید بچه ماهی در چهار سال گذشته و اشتغال ایجاد شده در حوزه آبهای داخلی شیلات استان از رشد بسیار خوبی برخوردار بوده بطوریکه این استان در سال 91 بچه ماهی مورد نیاز خود را از سایر استانها وارد می کرد اما اکنون نه تنها به خودکفایی رسیده بلکه به سایر استانها نیز صادر می کند و افزون بر هزار نفر شغل نیز در این مدت ایجاد شده است که باید به مردم اطلاع رسانی شود.
وی گفت: صنعتی کردن، پشتیبانی و کیفیت بخشی باید در فعالیت های شیلات در آبهای داخلی، سواحل و آبهای آزاد مورد توجه قرار گیرد تا صید صیادان در همان آبهای آزاد از آنان خریداری شود.
وی افزود: دستگاه لایروبی به عنوان نیاز ضروری بنادر و اسکله های استان از اعتبارات بندری خریداری شده است و بزودی آن را تحویل خواهیم گرفت.
وی اظهار داشت: باید از مرکز پژوهش شیلاتی و سازمان ها و نهادهای مردمی استان در نشست های این چنینی به منظور بهره گیری از نظرات کلان محور آنان دعوت شود.
استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر تلاش برای ماندگاری آب گفت: انجام روش های نوین با اثرات ماندگاری آب و جلوگیری از تبخیر در استخرهای 2 منظوره یک ضرورت استانی است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت و 19 شهرستان و 187 هزار و 502کیلومتر مربع وسعت پهناورترین استان کشور شناخته می شود و با وجودی که نزدیک به 2 دهه با خشکسالی رو به رو بوده اما منابع آبی داخلی و اقیانوسی خوبی برای پرورش ماهی و صید آبزیان دارد بطوریکه تنها بندر اقیانوسی ایران اسلامی (چابهار و کنارک) در این استان واقع شده است.
3042** 6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.