دراین مطلب آمده است: شامگاه 6 اردیبهشت ماه جاری بود که نیروهای متخاصم و تروریست در منطقه مرزی میرجاوه و بین میل 99 و 100، دوازده نفر از ماموران مرزبانی متشکل از سه نفر از ماموران کادری و 9سرباز وظیفه را به هنگام تعویض پست مورد حمله قرار دادند و پس از درگیری و به شهادت رساندن 9نفر از مرزبانان به عمق خاک پاکستان متواری شدند و یک سرباز را نیز به اسارت بردند. در این روز 8 تن از مرزبانان در تیراندازی با تیربار گرینف، به شهادت رسیدند و یک تن دیگر هم پس از انتقال به بیمارستان شهید شد. در این حادثه ستوان سوم علی پودینه، محسن دایی زاده و حمیدرضا جهانتیغ و سربازان حجت کاظمی، صادق خدادادی، امیر مکاری، مهدی امینی، حسین طاهریان و معین بیانی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و سربازان داوود باشتنی و مرتضی اردنی مجروح و در بیمارستان خاتم زاهدان بستری شدند، در پی این حادثه که در شب آخر رجب به وقوع پیوست خشم مردم و مسئولان استان و کشورمان برانگیخته شد و سیستان و بلوچستان به سوگ نشست.
رئیس جمهور: مسببان شهادت مرزبانان به محکمه عدالت سپرده شوند
به گزارش روابط عمومی استانداری، رییس جمهور در پی شهادت 10 تن از مرزبانان کشورمان در مرز میرجاوه و در پیامی به نخست وزیر پاکستان گفت: همان گونه که اطلاع دارید مقارن ساعت 18 و 30 دقیقه روز چهارشنبه 6 اردیبهشت ماه 1396 گروهی از اشرار مسلح از خاک کشور پاکستان در حوالی مرز میرجاوه به خاک کشور ایران نفوذ کرده و ضمن درگیری با مرزبانان جمهوری اسلامی ایران تعداد ١٠ تن از آنان را شهید کردند.
دکتر روحانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره ثبات، امنیت و رشد و شکوفایی پاکستان را دستور کار اصلی خود در روابط با کشور دوست و همسایه پاکستان می داند و از این که بارها توسط اشرار مسلح و تروریست های اجاره ای از خاک پاکستان مورد تعرض قرار می گیرد بسیار متاسف است. مرزهای دو کشور در طول تاریخ مرزهای امن بوده و ساکنان مرزی که از قرابت های قومی و خویشاوندی برخوردارند، همواره در صلح و آرامش زندگی مسالمت آمیزی داشته اند. خاک ایران هیچ گاه علیه همسایگان خود از جمله پاکستان مورد سوء استفاده قرار نگرفته اما عدم اقدام و برخورد لازم باعث خسارات و کشته شدن مرزبانان جمهوری اسلامی ایران و بعضا مردم بیگناه شده است.برای چندمین بار است که تعرضات مشابهی از سوی اشرار و گروه های تروریستی از خاک پاکستان علیه جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد و علی رغم وعده های مقامات مسئول آن کشور همچنان شاهد تکرار این حوادث تلخ هستیم.
متأسفانه امروزه شاهدیم که برخی کشورها با جنگ های نیابتی خود وحدت جهان اسلام را نشانه رفته و می کوشند با حمایت از اقدامات تروریستی، خشونت، ناامنی، فقر و عقب ماندگی را جایگزین رشد و شکوفایی و عزت و بهروزی مردم منطقه کنند. ضمن ابراز نگرانی عمیق و تاسف شدید از تکرار تعرضات تروریستی از خاک پاکستان به خاک جمهوری اسلامی ایران انتظار می رود برای حفظ و ارتقای روابط خوب و برادرانه دو کشور دستور فرمایید مسببین این اقدام تروریستی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به محکمه عدالت سپرده شوند.
بروجردی: مسئولیت عواقب شهادت مرزبانان با دولت پاکستان است
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مسئولیت عواقب شهادت مرزبانان ایران با دولت پاکستان است و این کشور به دلیل نداشتن توانمندی برای کنترل مرزهای خود، مامن گروهک های تروریستی شده است.
حادثه شهادت تعدادی از مرزبانان در منطقه میرجاوه ،حادثه تاسف باری بود و با توجه به این که مامن گروهک های تروریستی در داخل خاک پاکستان است و از آن جا این افراد وارد مرز های جمهوری اسلامی ایران می شوند، بدون تردید مسئولیت عواقب این حادثه تلخ و دیگر حوادث مشابه، با دولت پاکستان است.
به گزارش پایگاه خبری پلیس، «علاءالدین بروجردی» افزود: دولت پاکستان باید در برابر این موضوع پاسخگو باشد، با توجه به این که در درون مناطق نزدیک به مرز های جمهوری اسلامی در داخل خاک پاکستان، عملا توانمندی برای کنترل وضعیت خود وجود ندارد، حق نیرو های ما است که اقدامات لازم و پاسخ مناسب را انجام دهند.
وی با اشاره به این که نیرو های جان بر کف، در سخت ترین شرایط در نقاط صفر مرزها مسئولیت مهم دفاع از حریم مرز های جمهوری اسلامی را عهده دار هستند، گفت: شهادت این مرزبانان بسیار تاسف بار است و این حادثه را به خانواده های این شهدا تبریک و تسلیت می گوییم.
وی با بیان این که باید پاسخ مناسب این حادثه تلخ داده شود، تصریح کرد: باید تمهیداتی اندیشیده شود که از بروز چنین حوادثی جلوگیری شود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران رابطه خوب با همسایگان و مهم ترین مسئولیت نیرو های مسلح، اطلاعاتی و وزارت خارجه، بازدارندگی از این حوادث است.
سفیر پاکستان به وزارت امور خارجه فراخوانده شد
در پی حادثه تروریستی چهارشنبه شب در نقطه مرزی میرجاوه که شهادت 9 تن از مرزبانان را به دنبال داشت، سفیر پاکستان در تهران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در این احضار، مدیر کل آسیای غربی وزارت امور خارجه مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را به سفیر پاکستان ابلاغ کرد و گفت: ما قویا انتظار داریم طرف پاکستانی اقدامات جدی و اساسی برای بازداشت تروریست ها و مجازات آنان انجام دهد.
«بهرام قاسمی» اذعان کرد: مرزهای پاکستان با ما ناامن ترین مرزهاست در حالی که ما سعی کردیم امن ترین مرزها را با پاکستان فراهم کنیم. ما انتظار داریم، طرف پاکستانی با عمل به وعده های سابق خود به مقامات کشورمان، اجازه ندهد در آینده این حوادث از مرزها و خاک پاکستان تکرار شود.
وی افزود: سفیر پاکستان نیز با ابراز تسلیت و اظهار همدردی نسبت به حادثه اخیر، اطمینان داد که مراتب را در اسرع وقت به دولت متبوع خود انتقال خواهد داد.
احضار سرکنسول پاکستان به استانداری
استاندار سیستان و بلوچستان پنجشنبه گذشته در پی شهادت 9 مرزبان جمهوری اسلامی در مرز ایران و پاکستان سرکنسول پاکستان در زاهدان را احضار و با اعلام اعتراض خود به کشور همسایه بر برخورد قاطع با اشرار و تروریست ها تاکید کرد و گفت: هر آنچه برای خود می پسندیم باید برای دیگران هم پذیرا باشیم، ما نمی توانیم به این بیندیشیم که امنیت پاکستان را به طور کامل امنیت خودمان بدانیم و راه را بر هر تحرک احتمالی در مرز ببندیم به گونه ای که دولت پاکستان خیالش کاملا از مرز ایران راحت باشد اما در مقابل این قبیل تحرکات از داخل مرز پاکستان علیه ما رخ دهد.
به گزارش ایرنا، «علی اوسط هاشمی» خطاب به سرکنسول پاکستان در زاهدان گفت: اختلافات شما با کشورهای دیگر بر ما پوشیده نیست هم شما بر اهمیت امنیت مرز ایران با خودتان واقفید و هم ما ولی باید صیانت از امنیت مرز و اسباب مرز دو طرفه باشد، همیشه سعی کردم مدارا، تدبیر و تهدیدات را از مرز دور کنم.
وی افزود: برای تولید امنیت در ایران و به ویژه این استان خیلی زحمت کشیده ایم و خسارت های زیادی پرداخت کرده ایم، نه برای دولت و نه ملت پذیرفتنی نیست که دستاورد حاصل از زحمت ها و خون های ریخته شده برای امنیت به راحتی خدشه دار شود.
وی تصریح کرد: ذره ای شک ندارم و اگر شک داشتم شما را احضار نمی کردم که جریان ضد انقلاب در سرزمین شما اتراق و یک پناه امنی برای خود ایجاد کرده اند و به راحتی به سلاح های مخرب و سنگین دسترسی پیدا کرده و هر موقع اراده کنند از مرز شما وارد می شوند و ضربه ای می زنند و احساسات مردم ما را تحریک می کنند. رئیس شورای تامین سیستان و بلوچستان افزود: احساسات مردم وقتی جریحه دار شود مدیریت برآن احساسات کار راحتی نیست بعضا ملاحظه من را هم نمی کنند، مردم حق دارند؛ وقتی خسارت می بینند و بنده هم وقتی از عهده پاسخ روشنی بر نیایم قطعا در مقابل خود من هم می ایستند چون صبر و مدارای هر قشر و دولت و ملتی حدی دارد.
اسارت یک سرباز توسط اشرار
هاشمی با اشاره به شهادت 9 مرزبان ایران در مرز دو کشور اظهار کرد: در پی این حادثه آثار خون یک اسیر که اشرار با خود به داخل خاک پاکستان برده اند برزمین ریخته شده و کاملا مشهود است و مرزبانان ایران از مرزبان شما نیز دعوت کرده و حتی آثار خون را نیز مرزبان پاکستان دیده اما صورت جلسه نکرده اند.
وی ادامه داد: این در حالی است که بر اساس قوانین حقوقی مرزی دو مرزبان نقش شان ثبت وقایع مثبت و تلخ است و هر آنچه واقعیت دارد باید ثبت کنند که مرزبان شما از تهیه گزارش و صورت جلسه خودداری کرده است.
استاندار گفت: در همان ساعت و دقایق نخست حادثه، مرزبان ما تشخیص داده که راه خروج اشرار کجاست و از مرزبان شما درخواست کرده است که اجازه دهند مرزبانان ایران اشرار را تعقیب و سرکوب کنند یا با هم تیم مشترکی تشکیل دهند و به سرکوب اشرار بپردازند که این را هم تمکین نکرده است.وی افزود: تمکین نکردن و نبود یک موضع فعال حداقل از سوی شما در دستگیری و سرکوب اشرار و تروریست ها زمینه ساز ناهنجاری های مرزی می شود، ناهنجاری های مرزی امروز نه سازگار با منافع شماست و نه سازگار با حسن همجواری و تاریخ ارتباط دو کشور است.وی تصریح کرد: کدام کشور منافع خود را به دست یک عده 50 ، 60 نفری اشرار می سپارد که بخواهند رابطه دو کشور را مخدوش کنند، من واقعا علاقه مند به توسعه روابط با پاکستان هستم و چندین نشست با سروزیر و حکمران و مقامات ملی و منطقه ای پاکستان داشتم و سفیر جدید شما را نیز قبل از تسلیم استوار نامه اش ملاقات کردم و این نشان از اراده ام برای توسعه روابط است اما از این طرف هم سخت به بی تفاوتی دولت پاکستان به ویژه مسئولان ایالت بلوچستان اعتراض دارم.وی افزود: وقتی یک اتفاقی در گوشه ای از مرز شما رخ می دهد که معلوم نیست توسط چه کسی بوده و هیچ مدرکی هم وجود ندارد صدای اعتراضتان بلند می شود اما حداقل 9 مرزبان ما شهید، دو نفر زخمی و یک نفر هم اسیر و به داخل خاک پاکستان منتقل شده اند انتظار ما حداقل این است که دولت پاکستان یک اراده ای از خود نمایان کند که موافق این حرکات نیست اگر این اراده بر ما نمایان شود محصول اراده دو دولت برای برخورد با حرکات تروریستی و ناجوانمردانه می تواند سرمایه ای مشترک برای تولید امنیت ایجاد کند.وی ادامه داد: آرزوی ما این است که این نوع رفتار بر روابط دو کشور حاکم باشد نه این که دشمن در تلاش باشد و عده ای که به طور قطع از حمایت های کشورهایی برخوردارند که از توسعه روابط ما با شما خوشحال نیستند، تلاش های مذبوحانه ای کنند که همین رابطه موجود ما را خدشه دار و آلوده کنند.
وی تاکید کرد: چرا باید اجازه دهیم که دیگران با به کارگیری عده ای مزدور بی هویت روابط ما را برهم زنند.
هاشمی گفت: شماری از سرداران و بزرگان طوایف استان در دیدار با من از این قبیل تحرکات ابراز انزجار و برائت و اعلام کردند که برای ما ننگ است که عده ای به نام بلوچستان چنین تحرکاتی را انجام دهند.وی تصریح کرد: انتظار و توقع جدی ام را به دولت پاکستان و مسئولان محلی اطلاع دهید که تحمل رفتارهای خسارت زا تا حدی قابل قبول بوده اما بعد از آن از اراده من خارج است چون ما منتخب مردم هستیم و ملت از ما اصلاح این رفتارهای مرزی را مطالبه می کند، اگر نشانی از اراده دولت دیده نشود و عزم دولت برای مسدود کردن راه بر تحرک این ها آشکار نشود شائبه پشتیبانی دولت از این جریان را به دنبال خواهد داشت و این مساله می تواند برای ما زمینه تغییر رویکرد را ایجاد کند.به گفته وی امنیت و اقتدار ما به گونه ای است که به آمریکا اجازه ندادیم با اقتدار ما بازی کند در مقابل قدرت های بزرگ صف آرایی و هزینه پرداخت کرده ایم تا بر موضع خودمان بمانیم حالا چگونه بنشینیم که یک عده 20، 30 نفری شرور بیایند و با اقتدار ما بازی کنند.وی افزود: اگر ملاحظات دولت پاکستان و حسن همجواری را نداشتیم سرکوب این ها با مختصر اعمال اراده برگرفته از اقتدار کار دشواری نیست . جامعه ما یک جامعه باغیرت است و به هیچ وجه این نوع دهن کجی های جریان های سوء قد کوتاه را بر نمی تابد.استاندار، بیان کرد: تشکیل یک گروهان مشترک واکنش سریع از مرزبانان دو کشور ضروری است تا با اقدام به موقع و سریع و دستگیری تعدادی از این افراد شرور و تروریست سرمنشاء آنان برای همه مشخص شود، اکنون زمان کلام به سرآمده و نیازمند یک واکنش عملی هستیم زیرا تحت فشار مردم هستیم و کنترل خشم مردم راحت نیست.
پاکستان پیگیری می کند
سرکنسول پاکستان در زاهدان نیز با تسلیت شهادت مرزبانان ایران و ابراز تاسف از این حادثه گفت: به نمایندگی از سوی سفیر پاکستان در ایران و دولت کشورم این حادثه را تسلیت عرض می کنم.«محمد رفیع» اظهار کرد: پس از اطلاع از این حادثه ضمن ارائه گزارش به سفیر کشورم در تهران از نیروهای مرزی و دولتی خواسته ام گزارش آن را تهیه و اعلام کنند.
وی با بیان این که این اتفاق یک فاجعه بزرگ برای جامعه انسانی است، افزود: نکات مورد نظر شما را به مقامات کشورم اعلام خواهم کردم و قرار است در یکی دو روز آینده جلسه ای نیز در این رابطه تشکیل شود که نتیجه همه آن ها را به اطلاع شما خواهم رساند. وی تصریح کرد: ما نیز از تروریست ها ضربه خورده ایم و می خواهیم با تروریسم مبارزه کنیم به همین سبب در کمیسیون مشترک مرزی دو کشور نیز این مسائل مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.
8006**6081دریافت کننده:نرگس تیموری**انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.