به گزارش ایرنا غلام محمد طاهری روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران در زاهدان اظهار داشت: احزاب در قانون اساسی از جایگاه خوبی برخوردارند اما به دلایلی آن گونه که باید نتواسته اند در مسیر رسالت اصلی خود ایفای نقش کنند.
وی افزود: بخشی از ناتوانی احزاب در ایفای نقش واقعی خود در کشور به ضعف خودشان برمی گردد علاوه بر این دستهایی در کار است که نمی خواهند احزاب به شکل واقعی توانمند شوند.
وی ادامه داد: احساس می کنیم دولت هایی که روی کار آمده اند نخواستند احزاب پررنگ ظاهر شوند و یا هر دولتی که با گرایش اصولگرا و اصلاح طلب روی کار آمده یا احزاب را به بازی نگرفته و یا تنها احزاب نزدیک به خود را بها داده است.
وی افزود: کار احزاب تربیت نیروهای کارآمد است به عنوان مثال از 100 نفری که از سوی احزاب تربیت و معرفی می شوند شاید تنها 10 نفر شایستگی خودشان را نشان دهند که دولت می تواند از این نیروها برای بخش های تخصصی بهره گیرد.
دبیر حزب موتلفه اسلامی سیستان و بلوچستان در رابطه با چالش پررنگ تر بودن فعالیت قومیت ها و مذاهب به جای احزاب در این استان در انتخابات شوراهای اسلامی و مجلس گفت: رودرروی هم قرار گرفتن قومیت ها و مذاهب در مساله انتخابات بسیار خطرناک است.
طاهری ادامه داد: احزاب کارشان رقابت و نقد نقاط ضعف و قوت همدیگر است و مثلا 2 حزب با 2 دیدگاه متفاوت به رقابت می پردازند و در نهایت یکی پیروز است و دیگری پیروز نمی شود و در این میان کسی آسیبی نمی بیند اما رودررویی قومیت ها و مذاهب خسارت زاست.
وی افزود: یکی از اشکالاتی که قومیت ها و مذاهب در سیستان و بلوچستان بیشتر در انتخابات به ویژه انتخابات شوراها و مجلس ورود می کنند کم کاری احزاب است زیرا خیلی از آنها ریشه ای کار نمی کنند و فعالیتشان محدود به چند ماه انتخابات است.
وی اظهار داشت: حزب موتلفه اسلامی تنها حزب همیشه فعال سیستان و بلوچستان است، در این دوره از انتخابات تلاش کردیم قومیت ها و مذاهب رودرروی هم قرار نگیرند.
وی ادامه داد: هیچ شکی نیست که اقوام و طوایف در شور و نشاط و پررنگ کردن انتخابات و مشارکت بیشتر مردم نقش مهمی دارند و همه از آن استقبال می کنند اما تاکید ما در زمان انتخاب کردن نماینده فراتر از نگاه قومی و مذهبی است و معتقدیم که بایستی در هر دوره افراد متخصص، متعهد و توانمندتر برای توسعه و پیشرفت شهر و روستا و کشور انتخاب شوند.
طاهری تصریح کرد: علما، معتمدان و بزرگان اقوام و طوایف و مذاهب استان بر این مهم اتفاق نظر دارند اما برخی ها که احساس می کنیم سرمنشا آن نیز در خارج از کشور است در تلاشند تا به مساله انتخابات رنگ و بوی قومی و مذهبی دهند در حالی که در نشست های مختلفی که با حضور علما، معتمدان، ریش سفیدان، بزرگان و اندیشمندان طوایف شیعه و سنی استان تاکنون برگزار شده تمامی آنان بر تعهد، تخصص و توانمندی نامزدها و نمایندگان تاکید دارند.
وی بیان کرد: در نشست هایی که اخیرا برای معرفی نامزدها برگزار شده است لیست نامزدهای شورای شهر زاهدان به گونه ای تنظیم شده که گرایش های سیاسی، قومی و مذهبی در انتخاب افراد نقش نداشته باشند بلکه تعهد، تخصص و توانمندی افراد معیار انتخاب قرار داده شده است.
دبیر حزب موتلفه اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: آنچه که در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری مهم شناخته می شود حضور پررنگ مردم است بر این اساس باید با برگزیدن نامزدهای شایسته بدون نگاه به طایفه و قومیت افراد، مردم را تشویق به حضور در پای صندوق های رای کنیم.
طاهری افزود: بیشترین رای در زاهدان به ساکنان حاشیه شهر که بیشترشان نیز از طبقات محروم و مستضعف جامعه هستند اختصاص دارد اما همیشه کمترین خدمات را دریافت می کنند امیدواریم با انتخاب افراد شایسته تر و توانمندتر در شورای شهر این وضعیت تغییر پیدا کند.
وی اظهار داشت: قرار شد برای انتخابات این دوره شورا مجموعه ای 50 نفره از افراد سیاسی، اندیشمند و غیره از تمام گروهها تشکیل شود و در نشست های مختلف 11 نفر را بر اساس معیارهای تخصص و تعهد انتخاب و بقیه را متقاعد کنند تا کنار بروند.
وی گفت: حزب موتلفه اسلامی تاکید دارد اگر برای انتخابات شورای شهر زاهدان ائتلاف های «سبز و سفید» تشکیل می شود بهتر است یک رقابت همراه با رفاقت داشته باشند و در نهایت افرادی که رای می آورند در مسیر خدمت به تمامی شهروندان تلاش کنند.
وی افزود: علما و روحانیان وظیفه دارند نگذارند اختلاف نظرها در سران طوایف و فعالان سیاسی به کینه تبدیل شود و بر دوستی و رفاقت میان فرزندان این مرز و بوم تاثیر گذارد که متاسفانه در چند سال گذشته شعاع برخی اختلاف نظرها حتی به مدارس و درمان نوجوانان نیز کشیده شده است.
وی در رابطه با رویکرد حزب موتلفه گفت: نیروهای انقلابی و شخصیت های تاثیرگذار مجموعه ای با عنوان «جمنا» راه اندازی کردند که حزب موتلفه نیز در آن عضو است.
وی ادامه داد: حزب موتلفه اسلامی قبل از شکل گیری جمنا با نظرخواهی نیروهای خود در سطح کشور و تایید شورای مرکزی حزب میرسلیم را به عنوان نامزد خود برای ریاست جمهوری مشخص کرد اما با جمنا همراهی دارد.
دبیر حزب موتلفه اسلامی سیستان و بلوچستان میرسلیم را یکی از مدیرانی که خدمات بسیاری داشته است، معرفی کرد.
طاهری اظهار داشت: مراقب هستیم تصمیم گیری حزب موتلفه سبب ضربه خوردن به نیروهای انقلابی نشود و حزب به وظیفه اخلاقی خود در روزهای آخر عمل می کند و نخواهد گذاشت میان نیروهای انقلابی تفرقه و ناراحتی به وجود آید.
وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه تعریف نیروهای انقلابی از منظر حزب موتلفه چیست، گفت: به افراد پایبند به اصول انقلابی ترسیم شده توسط امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب نیروهای انقلابی گفته می شود، کسانی که با جان و دل پایبند انقلابند و اجازه دخالت به استکبار و دیگر دشمنان در امور کشور را نمی دهند، نیروهای انقلابی هستند.
محمد نستوه رئیس ستاد انتخاباتی سید مصطفی آقا میرسلیم در سیستان و بلوچستان نیز در این نشست اظهار داشت: ستاد انتخاباتی سید مصطفی آقا میرسلیم در سیستان و بلوچستان تشکیل شده و تعدادی مکان را برای ستادهای فرعی در مرکز استان و شهرستان های مختلف در نظر گرفته ایم.
وی افزود: مسئولان ستاد مرکزی و شهرستانی میرسلیم در سیستان و بلوچستان انتخاب شدند و اقلام تبلیغاتی نیز تهیه شده و بزودی توزیع می شود.
نستوه اظهار داشت: محل ستاد مرکزی میرسلیم در استان دفتر حزب موتلفه اسلامی در زاهدان است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت و 19 شهرستان و 187 هزار و 502کیلومتر مربع وسعت پهناورترین استان کشور شناخته می شود که بنا به گفته علی اوسط هاشمی استاندار این استان افزون بر 51 درصد جمعیت استان در روستاها و بقیه در شهرها سکونت دارند.
3042** 6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی ** تنظیم کننده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.