دراین مطلب آمده است: سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط اقلیمی مناسب و تنوع آب و هوایی، استعداد و توان بسیار بالایی در تولید و پرورش انواع پرندگان و جانوران، به ویژه شترمرغ دارد و چند سالی است که رونق پرورش شترمرغ دریچه ای جدید به روی بهره برداران بخش کشاورزی گشوده است به گونه ای که در مناطق مختلف این استان از جمله سیستان پرورش این پرنده رواج پیدا کرده است و در مراکز علمی و تحقیقی منطقه از جمله دانشگاه زابل مورد توجه استادان و دانشجویان بخش کشاورزی قرار گرفته و پیشرفت قابل توجهی در زمینه اجرای طرح های پژوهشی نیز داشته است. بدون شک با توجه به هزینه های پایین پرورش شترمرغ، تنوع محصولات و همچنین خواص درمانی و دارویی فرآورده های این پرنده و استفاده از آن در صنایع جانبی، رونق گرفتن این صنعت اشتغال، صادرات و ارزآوری زیادی را به همراه دارد و می تواند در عملی شدن شعار امسال یعنی اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال نقش بسزایی داشته باشد، این صنعت غیربومی با سوددهی فراوان می تواند ضمن جلوگیری از خروج ارز، توان صادراتی را با توجه به سیاست اقتصاد بدون نفت، افزایش دهد و با مطالعه، کار عملی و کارشناسی می توان این صنعت را به عنوان الگویی مناسب در دنیا مطرح کرد. در همین راستا تعدادی از پژوهشگران استان به پرورش شتر مرغ به عنوان یکی از گونه های مقاوم با شرایط آب و هوایی منطقه و با هدف تغییر الگوی دامپروری پرداخته و به نتایج خوبی هم دست یافته اند، به همین دلیل و با هدف افزایش تولید و اشتغال تعداد واحدهای پرورش شترمرغ در استان نیز افزایش یافته و همچنان رو به رشد است. همچنین پژوهشگران با پرورش این پرنده به این نتیجه رسیده اند که از چربی زیرپوست شترمرغ می توان حدود شش لیتر روغن به دست آورد و پوست آن نیز به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب ضروری امگا 6 و امگا 9 دارای خواص عالی در درمان زخم ها، سوختگی ها، ناراحتی های پوستی، اگزما، خشکی پوست و مو و کاهش دردهای مفاصل و عضلات است.با توجه به این که پرورش شترمرغ توان اقتصادی بالایی در تولید به همراه دارد و هیچ گونه وابستگی به خارج در این صنعت وجود ندارد، در صورت فراگیرشدن صنعت شتر مرغ در استان به طور قطع می توان پایه های محکم تولید گوشت قرمز را بر پرورش این محصول قرار داد و با تحقیقات کامل علمی و تخصصی جایگاه ناپایدار گوشت قرمز را تثبیت کرد.
صنعتی کم هزینه
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی در این باره می گوید: تولید و پرورش شتر مرغ در سیستان وبلوچستان صنعت نوپایی است که در شهرستان های منطقه سیستان و همچنین میرجاوه و سراوان در حال انجام است، این صنعت توانسته است در استان اشتغالزایی مناسبی داشته باشد و در راستای اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گام بردارد.
«موسی نخزری مقدم» با بیان این که پرورش شترمرغ با کم ترین هزینه قابل انجام است می افزاید: مراکز نگهداری شتر مرغ بر خلاف دیگر مراکز تولید دام و طیور نیازمند مصرف انرژی از جمله گازوییل و برق برای سیستم های گرمایشی و سرمایشی نیست، زیرا شتر مرغ از گونه های بسیار مقاوم به شرایط بد آب و هوایی است.
وی اظهار می کند: چهار واحد پرورش شترمرغ در منطقه سیستان و دو واحد هم در میرجاوه و سراوان فعال است، این 6 واحد ظرفیت پرورش هزار و 600 قطعه شترمرغ را دارد که 50 نوع آن مولد و هزار و 550 قطعه هم پرواری (گوشتی) بوده و میزان تولید سالیانه آن 70 تن است.
وی با بیان این که سیستان نسبت به دیگر مناطق استان برای پرورش شترمرغ مستعدتر است ادامه می دهد: چهار واحد جدید پرورش شترمرغ با پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد و ظرفیت پرورش هزار و 125 قطعه شترمرغ گوشتی و مولد در منطقه سیستان در دست ساخت است که به زودی به بهره برداری می رسد و با افتتاح این واحدها تعداد شترمرغ مولد به 75 و گوشتی به 2 هزار و 650 قطعه می رسد و سالیانه شاهد تولید بیش از 120تن گوشت این پرنده خواهیم بود، چند پروژه دیگر هم به منظور افزایش پرورش شترمرغ و تولید گوشت این پرنده در چابهار، ایرانشهر، زهک و سراوان هم در حال ساخت است که تأثیر بسزایی در توسعه این صنعت در استان خواهد داشت و برای این که زودتر به بهره برداری برسد نیاز به مدیریت بیشتری دارد.
نبود واحد صنعتی فعال
به گفته وی شترمرغ در میان دیگر طیور بیشترین مقاومت را در برابر بیماری و شرایط محیطی دارد به همین دلیل پرورش این پرنده در استان به صورت صنعتی و همچنین سنتی در بسیاری از روستاها انجام می شود و بیشتر گوشت تولیدی این محصول به مصرف مردم استان می رسد، گاهی هم تولیدکنندگان شترمرغ هایی که پرواربندی می شود را به خارج از استان صادر می کنند.
نخزری مقدم اظهار می کند: به منظور سهولت در تولید گوشت شترمرغ خط کشتار صنعتی این پرنده در کشتارگاه هامون راه اندازی شده است اما کشتارگاه دیگری در استان برای این محصول فعال نیست و با توجه به این که پوست، پر و چربی شترمرغ در صنایع جانبی کاربرد زیادی دارد هنوز واحد صنعتی در این رابطه در استان راه اندازی نشده است و نزدیک ترین مکانی که شترمرغ تولیدی سیستان و بلوچستان به آن صادر می شود و در صنایع مختلف مورد بهره برداری قرار می گیرد استان فارس است.
وی تصریح می کند: پرورش شترمرغ، تولید گوشت آن و استفاده از این پرنده در صنایع جانبی اشتغال زایی خوب و مناسبی را به همراه دارد، بسیاری از مردم استان می توانند این پرنده را در روستاها به روش سنتی پرورش دهند چرا که هزینه های نگهداری و پرورش آن پایین است و منفعت زیادی برای مردم روستانشین به همراه دارد.
به گفته وی واحدهای فعال پرورش شترمرغ در استان در سال های گذشته با همکاری سرمایه گذاران بخش خصوصی و ارائه تسهیلاتی از طریق طرح توسعه بخش کشاورزی راه اندازی شده است اما در حال حاضر این تسهیلات به تولیدکنندگان ارائه نمی شود.
تأمین نشدن نقدینگی
مدیر امور طیور جهاد کشاورزی اظهار می کند: برای پرورش شترمرغ در استان در گذشته مشکل تأمین نهاده داشتیم که اواخر اسفندماه سال 95 این مشکل حل شد، اما مهم ترین معضلی که پیش روی سرمایه گذاران این بخش قرار دارد دریافت تسهیلات و تأمین نقدینگی است چرا که بانک کشاورزی طرحی برای پرداخت تسهیلات ندارد. از طرفی سرمایه گذاران هم برای افزایش ظرفیت واحدهای پرورش این محصول و تولید آن از نظر مالی توانایی لازم را ندارند در صورتی که تسهیلات به آن ها تعلق گیرد می توانند در افزایش تولید و رونق صنعت پرورش شترمرغ نقش بسزایی داشته باشند.
به گفته وی به تازگی بانک سینا به برخی از متقاضیان که از طریق فرمانداری ها، استانداری و مراکز توسعه روستایی معرفی می شوند تسهیلاتی را به تولیدکنندگان شترمرغ ارائه می دهد اما جهادکشاورزی برنامه ای در این رابطه ندارد.
وی با بیان این که با پیشرفت فناوری، بهره برداری از مزایای شتر مرغ بسیار افزایش یافته و شترمرغ را به پرنده بسیار باارزشی تبدیل کرده است تصریح می کند: سیستان و بلوچستان مستعد پرورش شترمرغ و تولید گوشت و دیگر فراورده های آن است، این محصول بازار مصرف خوبی در منطقه پیدا کرده است و مزایای زیادی برای مردم استان به همراه دارد، مصرف گوشت شترمرغ به دلیل کم چرب بودن و پایین بودن میزان کلسترول نسبت به دیگر گوشت های قرمز از سلامت ویژه‌ای برخوردار است و سبب افزایش آهن در بدن می شود و همچنین نسبت به دیگر گوشت های قرمز از کیفیت بهتری برخوردار است.
نخزری مقدم تأکید می کند: عرضه گوشت، چرم و پر شترمرغ به عنوان محصولات اصلی و روغن و ژلاتین آن به عنوان محصولات فرعی توجیه اقتصادی صنعت شترمرغ است، تخم شترمرغ هم در دو نوع نطفه دار و بدون نطفه تولید می شود که نوع نطفه دار آن برای جوجه کشی و تولید جوجه استفاده و بدون نطفه آن نیز به عنوان خوراکی مصرف می شود.
8006**6081دریافت کننده:نرگس تیموری**انتشار دهنده:حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.