دراین مطلب آمده است: روزهای گرم در این استان فقط مختص به تابستان نیست و از اواسط بهار مردم به استقبال روزهای آفتابی می روند. استفاده از کرم ضدآفتاب یکی از ضروریاتی است که در این روزها بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. بسیاری از افراد به ویژه آقایان اعتقادی به استفاده از کرم های ضدآفتاب ندارند برخی نیز با وجود آن که مصرف آن را ضروری می دانند اطلاعات دقیقی نسبت به ویژگی های یک ضدآفتاب استاندارد و روش صحیح مصرف آن ندارند در صورتی که با توجه به موقعیت جغرافیایی این استان و تند بودن زاویه تابش آفتاب، هم استفاده از ضدآفتاب و هم دانستن نکات اولیه و اصولی در مصرف آن ضروری است.
چرا کرم ضد آفتاب؟
یک متخصص پوست و مو در گفت وگو با خبرنگار ما می گوید: قبل از آن که درباره کرم ضدآفتاب صحبت کنیم لازم است ابتدا از مضرات آفتاب صحبت کرد تا ضرورت استفاده از کرم ضدآفتاب مشخص شود.
دکتر«شیما کیوان» ادامه می دهد: اشعه ماورای بنفش (UV) موجود در نور خورشید دارای طول موج هایUVA و UVB است که هر کدام از طول موج ها تاثیرهای متفاوتی بر بدن انسان دارد. آفتاب سوختگی، خارش، قرمزی پوست و دیگر مشکلات بیرونی ناشی از اشعه UVB خورشید است. این اشعه توسط شیشه جذب می شود و مقدار آن به ساعت روز بستگی دارد که بیشترین میزان این اشعه که به زمین می رسد بین ساعت های 10 تا 16 است.
وی درباره اشعهUVA تصریح می کند: چروک و لک، پیری زودرس پوست و انواع سرطان پوستی جزو مشکلات ناشی از این اشعه است که نسبت به عوارض اشعه UVB دیرتر بروز می کند و در بلند مدت آثار خود را نشان می دهد. همچنین این اشعه از شیشه عبور کرده و میزان آن ارتباطی به ساعت روز ندارد. وی ادامه می دهد: با توجه به عوارض ناشی از این دو اشعه، کرم ضدآفتاب یک لایه روی سطح پوست ایجاد و از نفوذ اشعه های ماورای بنفش جلوگیری می کند. این متخصص درباره این که چه ضد آفتابی برای پوست مناسب است، عنوان می کند: ضد آفتاب هایی مناسب است که هم جلوی اشعه UVA و هم UVB را بگیرد تا مضرات نورآفتاب را کاهش دهد. برای این منظور مواد موجود در ضدآفتاب ها به دو دسته تقسیم می شود.وی ادامه می دهد: فاکتور محافظت در برابر نور آفتاب یا همان SPF نشان دهنده توانایی ضدآفتاب برای مقابله با اشعه ماورای بنفش نوعB است که از بروز صدمات بیرونی مانند آفتاب سوختگی جلوگیری می کند.
وی در توضیح درصد SPF در کرم های ضدآفتاب مختلف می گوید: یک ضدآفتاب دارای SPF20 به شما این امکان را می دهد که 20 برابر بیشتر در مقابل نور آفتاب بمانید و قرمزی یا آفتاب سوختگی در پوست ایجاد نشود. به طور مثال، این موضوع در مقایسه با کسی که ضدآفتاب استفاده نکرده باشد و در مقابل آفتاب قرار گیرد در مدت 5 دقیقه دچار آفتاب سوختگی می شود اما درصورت استفاده از کرم ضد آفتاب SPF20 فرد 100 دقیقه بعد از استفاده دچار آفتاب سوختگی می شود.وی خاطر نشان می کند: بعضی افراد تصور می کنند که وقتی یک ضد آفتاب به طور مثال40 درصدSPF داشته باشد کارایی آن بیشتر از یک ضد آفتاب با SPF20 است که این تصور غلط است.وی تصریح می کند: یک ضد آفتاب با 10 SPF می تواند90 درصد از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش محافظت کند. حال اگر SPF به 15 افزایش یابد محافظت از پوست نیز به 92درصد افزایش می یابد. همچنین برای SPF20 میزان محافظت95درصد است که این میزان برای کِرم های دارای SPF50 به 98 درصد محافظت می رسد بنابراین تفاوت چندانی در استفاده از کرم های ضدآفتاب بالای 50 درصد وجود ندارد. هر چند که میزان و نحوه صحیح استفاده از ضدآفتاب ها در میزان محافظت آن تأثیر دارد.وی تأکید می کند: علاوه بر SPF که در برابر اشعه B از پوست محافظت می کند، یک ضد آفتاب مناسب باید ویژگی محافظت در برابر اشعه A را نیز داشته باشد که این ویژگی محافظت طیف گسترده نامیده و بر روی جلد کرم های ضدآفتاب با علامت + نشان داده می شود. تعداد بیشتر علامت + در برندهای مختلف نشان دهنده درجات بالای محافظت در برابر UVA است. از آنجایی که بیماری های پوستی مانند سرطان ملانوم از عوارض خطرناک اشعه نوع A است، وجود این ویژگی در کرم های ضدآفتاب بسیار ضروری است. وی خاطر نشان می کند: براساس استانداردهای بین المللی مقاومت در برابر آب نیز یکی دیگر از ویژگی های اصولی و اساسی یک ضدآفتاب است. بنابراین یک ضد آفتاب مناسب باید دارای حداقل 50 درصد SPF، محافظت طیف گسترده و ضد آب باشد. همچنین مدت زمان این محافظت نیز باید بر روی جلد کِرِم قید شده باشد.
نحوه صحیح استفاده
دکتر کیوان، درباره نحوه و میزان استفاده از کرم ضدآفتاب می گوید: ضد آفتاب باید حداقل 30دقیقه قبل از بیرون رفتن استفاده شود. همچنین میزان استفاده از ضد آفتاب بر روی صورت و گردن به ویژه برای آقایان باید به اندازه 5/2 بند انگشت باشد. در صورتی که فقط برای صورت استفاده شود یک بند انگشت کرم کافی است. وی خاطر نشان می کند: میزان استفاده از ضدآفتاب در هر نوبت بسیار مهم است چرا که اگر کم استفاده شود از اثر محافظتی ضد آفتاب کم می شود. به طور مثال اگر به جای یک بند از نیم بند انگشت استفاده شود، SPF آن یا به عبارتی میزان محافظت در برابر اشعه B به نصف کاهش پیدا می کند.وی به خانم ها توصیه می کند که نباید بعد از استفاده از ضد آفتاب از کرم پودر یا کرم هایی آرایشی استفاده کنند چرا که ضد آفتاب باید سطحی ترین لایه روی پوست محسوب شود تا اثر بخشی لازم را داشته باشد. در صورتی که لایه کرم دیگری روی آن قرار گیرد، اثر ضد آفتاب از بین می رود.وی با تاکید بر این که ضدآفتاب فقط مختص تابستان نیست، ادامه می دهد: ضدآفتاب ها باید همیشگی و در همه فصل ها استفاده شود حتی در هوای ابری و هوای سرد به دلیل وجود اشعه UVA و عوارض آن استفاده از ضدآفتاب توصیه می شود. وی خاطر نشان می کند: استفاده از ضدآفتاب برای کودکان زیر شش ماه به هیچ وجه توصیه نمی شود بلکه بهتر است از وسایل فیزیکی مانند کلاه های نقابدار، لباس پوشیده و یا سایه بان استفاده شود. همچنین برای کودکان در سنین بالاتر نیز بهتر است از ضد آفتاب مخصوص کودکان استفاده شود. وی ادامه می دهد: بزرگسالان و حتی کودکان باید هر2 تا 3 ساعت یک بار کرم ضدآفتاب خود را تجدید کنند چرا که بعد از گذشت این مدت زمان ضدآفتاب اثر محافظتی خود را از دست می دهد.
عوارض کرم های ضدآفتاب
این متخصص عنوان می کند: حساسیت های پوستی یکی از عوارضی است که ممکن است بعضی به آن دچار شوند که این مشکل با تغییر ضد آفتاب قابل رفع است. جذب نشدن ویتامین D یکی دیگر از عوارض استفاده از کرم های ضدآفتاب است که با توجه به عوارض ناشی از اشعه های خورشید بهتر است برای حل این مشکل ویتامین D ضروری و مورد نیاز بدن را از طریق مکمل ها و مواد غذایی حاوی این ویتامین به دست آورد. وی با اشاره به اهمیت وجود ویتامین D تصریح می کند: انجام آزمایش های مربوط به تشخیص کمبود یا میزان مورد نیاز ویتامین D یکی از اقدامات ضروری است که باید توسط افراد انجام شود تا در صورت کمبود با تجویز مکمل ها جبران شود.
توصیه به مردم استان
دکتر کیوان خطاب به مردم ساکن در سیستان وبلوچستان می گوید: به دلیل شرایط جغرافیایی و شدت تابش آفتاب در این استان کرم ضدآفتاب به تنهایی برای محافظت در برابر اشعه های یاد شده کافی نیست بلکه توصیه می شود در کنار استفاده از کرم های ضدآفتاب برای کاهش مضرات طول موج خورشید، از ابزارهایی مانند کلاه حداقل با 10سانتی متر نقاب و لباس های پوشیده نیز بهره مند شوند. همچنین تا حد امکان از رفتن به بیرون در ساعت های اوج آفتاب که 10 صبح تا 16عصر است خودداری کنند.
8006**6081دریافت کننده: نرگس تیموری**انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.