به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، بهمن‌ماه سال گذشته گزارشی از جانب دفتر استانی خبرگزاری تسنیم در سیستان و بلوچستان منتشر شد که در مدتی بسیار کوتاه مورد توجه بسیار رسانه‌ها و مردم قرار گرفت و بهت و ناراحتی آن‌ها را در پی داشت. بنا بر گزارش منتشر شده یک شهروند زاهدانی که برای انجام عمل "آب مروارید" چشم خود به یک کلینیک جراحی محدود خصوصی در این شهر مراجعه کرده بود، بر اثر سقوط چراغ اتاق عمل(چراغ سیالتیک) جان خود را از دست داده بود.

این گزارش از قصوری عجیب حکایت می‌کرد که از جانب کادر پزشکی این کلینیک رخ داده بود، زیرا طبق گفته فرزند آن مرحوم بر اثر شدت جراحات بیمار بی‌هوش شده و پس از مدتی، زمانی که به هوش می‌آید دکتر جراح اسرار به انجام عمل می‌کند که بیمار به دلیل نامساعد بودن اوضاع جسمانی درخواست عقب انداختن زمان عمل را داشته و بعد از کلی چانه‌زنی دکتر بر خلاف میل بیمار دستور بی‌هوش شدن را می‌دهد و بیمار را تحت جراحی قرار می‌دهد.

البته در همین رابطه نیز برخی متخصصین اعلام می‌کنند که بی‌هوشی دوم خود باعث ایجاد فشار به بیمار شده و در تشدید مصدومیت تاثیر داشته است. خبرگزاری تسنیم پس از انتشار گزارش این حادثه به طور مداوم پیگیر روند پرونده مرگ بیمار بود و از طریق ارتباط‌گیری با خانواده مرحوم تلاش کرد تا در به نتیجه رسیدن پرونده با آنها همفکری و کمک کند؛ که خوشبختانه در نهایت این پیگیری‌ها به نتیجه رسید.

تیم پزشکی موضوع سقوط چراغ را تکذیب می‌کردند

پسر آن مرحوم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم تاکید کرد: پدرم پس از اینکه مرخص شد ما خانواده را از حادثه سقوط چراغ اتاق عمل و ممانعت وی از ادامه عمل مطلع کرد و ما این مسئله را از پرسنل کلینیک جویا شدیم اما همه آنها صحبت‌های پدرم را داستان‌سرایی و هذیان تعبیر کردند، ولی در نهایت پس از گذشت زمان با توجه به آثار باقی مانده از افتادن چراغ اتاق عمل روی شکم پدرم مجبور شدند اعتراف کنند و حقیقت را بگویند.

مسئولین دانشگاه علوم پزشکی می‌خواستند شانه خالی کنند

این اتفاق در حالی رخ داده بود که در آن زمان مسئولین دانشگاه علوم پزشکی زاهدان سعی داشتند با خصوصی خواندن کلینیک مذکور خود را بی‌طرف خوانده و از بار مسئولیت شانه خالی کنند به گونه‌ای که یکی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های محلی استان، گفته بود: مقصر این اتفاق پزشک معالج نبوده و شرکتی که تجهیزات پزشکی را نصب کرده به درستی این کار را انجام نداده و با توجه به خصوصی بودن این شرکت، خودش باید پاسخگوی این اتفاق باشد.

البته میری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان پس از حساس شدن موضوع در گفتگو با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد: دانشگاه علوم پزشکی به عنوان یک وظیفه تشکیلاتی مسائل مربوط به حوزه سلامت را دنبال می‌کند و نظارت بر ارائه‌دهندگان خدمات سلامت در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان در مراکز دولتی، خصوصی و مطب‌ها را بر عهده دارد.

وی در آن زمان اعلام کرد که مسئله در دست بررسی است و دستور داده شده تا این پرونده به هیئت انتظامی سازمان نظام پزشکی زاهدان منتقل شود تا در آنجا جهت پیگیری قانونی بررسی‌های لازم انجام شود و علاوه بر آن از پزشکی قانونی درخواست شده تا علت دقیق مرگ را به ما اعلام کند.

پس از گذشت چند ماه؛ مرگ بیمار زاهدانی در اثر سقوط تجهیزات پزشکی تائید شد

اکنون با گذشته چند ماه از فوت این مرحوم، فرزند وی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان با اعلام تایید شدن علت مرگ پدرش بر اثر سقوط چراغ اتاق عمل از جانب پزشکی قانونی شهر تهران، اظهار داشت: با توجه به اینکه فوت پدرم در یکی از بیمارستان‌های تهران رخ داد، تعیین علت فوت بر عهده پزشکی قانونی تهران قرار گرفت.

وی ادامه داد: این مرکز جهت بررسی دقیق‌تر علت فوت، پرونده پزشکی پدرم را از بیمارستان "امام علی(ع)" زاهدان مطالبه کرد که در پی آن پرونده به پزشکی قانونی تهران ارسال شده و همین امر سبب طولانی شدن زمان بررسی و اعلام نتیجه شد. پس از بررسی‌های پزشکی قانونی، علت فوت پدرم عفونت منتشره ناشی از اصابت جسم سخت به شکم تعیین شد.

میر در مورد روند پیگیری قضایی موضوع نیز عنوان کرد: شکایت ما اواخر سال 95 تسلیم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان زاهدان شد که  جهت پیگیری این پرونده وکیل دادگستری انتخاب کردیم و موضوع را تا حصول نتیجه و برخورد با خاطیان پیگیری خواهیم کرد.

خانواده مرحوم از مسئولین دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گله دارند

فرزند آن مرحوم ضمن گلایه از مسئولین دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به دلیل ایجاد تردید در علت فوت توصیه کرد در چنین مواردی کوتاهی در عملکرد خود و پرسنل تحت نظرشان را قبول کنند و با سخنانی نسنجیده و به دور از اطلاع از روند اتفاقات صورت گرفته، باعث رنجش بیشتر خانواده بیماران نشوند.

وی یکی از دلایل بی‌اطلاعی و شتابزدگی ریاست علوم پزشکی زاهدان را ذکر اشتباه سن بیمار در تمامی رسانه‌های توسط ایشان عنوان کرد که حاکی از آن است، ایشان فقط به دنبال دفاع از عملکرد خود و مجموعه تحت امر است و حاضر به قبول خطاهای صورت گرفته نیست.

میر ادامه داد: عمل آب مروارید چشم پدرم کاملاً غیراورژانسی بوده و باید طبق استانداردهای پزشکی پس از اصابت ضربه به شکمشان متوقف می‌شد و تا مدت زمانی مشخص تحت نظر قرار می‌گرفت اما با وجود اصرار پدرم مبنی بر توقف عمل، کادر اتاق عمل از این موضوع امتناع و پزشک متخصص بیهوشی و پزشک جراح چشم نیز با وجود اطلاع و مشاهده سقوط چراغ اتاق عمل روی پدرم با زیر پا گذاشتن اخلاق و دستورالعمل‌های پزشکی تن به این عمل دادند، در حالی که می‌توانستند با قطع روند عمل و بیهوش نکردن بیمار مانع شوک به وی شده و بیمار را جهت پیگیری و مشخص شدن عواقب ضربه ترخیص کنند.

وی اضافه کرد: اما حتی پس از عمل نیز کادر کلیلنیک جراحی محدود "آریا" به سختی حاضر به بیان اتفاقات صورت گرفته شده و تا زمانی که پدرم خود جهت تصویربرداری مراجعه نکرد، هیچگونه پیگیری از سوی مسئولین کلیلنیک صورت نگرفت.

هیچ مرجعی در مورد شرکت وارد کننده چراغ پاسخگو نیست

میر در مورد پیگیری‌ها جهت بررسی ایمنی سایر چراغ‌های اتاق عمل مشابه نصب شده در سطح کشور گفت: جهت پیگیری این موضوع از طریق رسانه‌ها و نامه‌نگاری به وزیر بهداشت، معاونت درمان وزارت بهداشت، نظام پزشکی کشور و ... اقداماتی انجام دادیم و با حضور در دفتر دکتر امینی‌فر، نماینده مردم ایرانشهر در مجلس به عنوان سخنگوی کمیسیون‌ بهداشت مجلس قول پیگیری گرفتیم اما تاکنون هیچ مرجع یا فردی پاسخگو نبوده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 621072
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.