منصور بیجار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عملیات ساخت این خط ریلی به طول 610 کیلومتر (با احتساب ایستگاه ها 730 کیلومتر) به صورت رسمی و جدی از سال 92 آغاز شده است.
وی ادامه داد: راه آهن چابهار - زاهدان از چابهار آغاز شده و با عبور از شهرستان های نیکشهر، ایرانشهر و خاش به زاهدان و در نهایت ایستگاه آخر میلک متصل می شود که منجر به اتصال ریلی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آبهای آزاد جنوب از طریق کشورهای افغانستان و ترکمنستان خواهد شد.
وی افزود: پروژه راه آهن چابهار - زاهدان بخشی از مسیر خط آهن چابهار - مشهد محسوب می شود که عملیات اجرای آن در 2 مرحله به طول 610 کیلومتر و عرض هفت متر در سطح ساب گرید (بستر روسازی) در حال انجام است.
مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری سیستان و بلوچستان اضافه کرد: مرحله نخست این پروژه از چابهار به ایرانشهر به طول 310 کیلومتر در چهار قطعه و مرحله دوم این پروژه از ایرانشهر به زاهدان به طول تقریبی 300 کیلومتر در چهار قطعه در حال انجام است.
بیجار ادامه داد: تا کنون عملیات اجرایی قطعه های هفت و هشت مرحله دوم این پروژه آغاز شده است.
وی گفت: برآورد اولیه اعتبار مورد نیاز برای پروژه راه آهن چابهار - زاهدان 20 هزار و 410 میلیارد ریال است که در مجموع پیشرفت کلی آن با احتساب مرحله یک و 2 تا پایان سال 95 حدود 20 درصد بوده است.
وی افزود: همچنین تا کنون پیشرفت فیزیکی عملیات بخش C (زیرسازی) راه آهن چابهار - ایرانشهر حدود 44 درصد و پیشرفت فیزیکی راه آهن ایرانشهر - زاهدان حدود چهار درصد است.
وی ادامه داد: پیشرفت فیزیکی زیرسازی در قطعه های مختلف راه آهن چابهار - زاهدان به ترکیب در قطعه یک حدود 38 درصد، قطعه 2 نزدیک به 37 درصد، قطعه سه حدود 43 درصد، قطعه چهار بیش از 51 درصد، قطعه پنج و 6 صفر درصد و قطعه هفت حدود هشت درصد و قطعه هشت بیش از 16 درصد بوده است.
مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری سیستان و بلوچستان ایجاد بستر مناسب برای توسعه پایدار زیرساخت های منطقه، خارج کردن بندر چابهار و مناطق پیرامونی از انزوای جغرافیایی، افزایش رونق اقتصادی و اشتغالزایی در مناطق محروم، ایجاد امکانات و تسهیلات ریلی به منظور افزایش ظرفیت حمل کالا، کاهش مصرف انرژی، سوخت و آلودگی زیست محیطی را از مهمترین اهداف اجرای این پروژه برشمرد.
بیجار اظهار داشت: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان کارفرما، مهندسین مشاور هگزا به عنوان مشاور و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) به عنوان پیمانکار در این پروژه همکاری دارند.
وی گفت: بیش از هزار و 400 نفر به عنوان نیروی انسانی با 715 دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین در پروژه راه آهن چابهار - زاهدان مشغول فعالیت هستند.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت و 19 شهرستان و 187 هزار و 502کیلومتر مربع وسعت پهناورترین استان کشور شناخته می شود.
راه آهن جنوب شرق کشور با مسیر ریلی زاهدان - تهران به طول هزار و 600 کیلومتر در سال 1390 به بهره برداری رسید.
2 شرکت جوپار و رجاء کار جابجایی مسافران را در حوزه جنوب شرق کشور برعهده دارند.
3042**3213 ** 6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.