حبیب‌الله دهمرده در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار تسنیم در زاهدان، با اشاره به پتانسیل‌های طبیعی فراوان موجود در سیستان و بلوچستان  اظهار داشت: سیستان و بلوچستان در زمینه ظرفیت اشتغال‌زایی استانی بسیار ویژه است و باید گفت این استان دارای ویژگی‌های طبیعی خدادادی بسیار است که باید از آن استفاده شود.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سیستان و بلوچستان در زمینه «کشاورزی»می‌تواند به یکی از قطب‌های کشور تبدیل شود زیرا این استان چهارفصل و دارای آب و هوای متفاوت است که این برای کشاورزی یک ویژگی بسیار خوب است اما تاکنون به آن درست پرداخته نشده است. شما وقتی به شمال استان نگاه می‌کنید به این نتیجه می‌رسید که باید مطالعات درستی انجام شود تا شیوه کشاورزی در آن شناسایی شود.

وی افزود: ما باید مسائل را ابتدا به صورت درست مطالعه و بررسی کنیم؛ به طور مثال همین کشاورزی سیستان را باید ببینیم که باید قطره‌ای باشد؟ دیمی باشد؟ یا به طریقی دیگر و سپس عمل کنیم؛ پس این نشان می‌دهد که ما در استان مطالعات مناسبی نداریم.

دهمرده گفت: پتانسیل دیگری که در استان وجود دارد «صیادی»است که استان ما باید در این زمینه استان شماره یک کشور باشد و این هم نیاز به مطالعات مناسب دارد که باید هم برای شمال و هم برای جنوب استان انجام شود.

مرزی که می‌تواند اشتغال‌زا باشد، بسته است

استاندار اسبق سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: پتانسیل دیگری که ما در استان داریم «مرز»است که یک موقعیت بسیار مناسب را برای سیستان و بلوچستان به دلیل هم‌مرز بودن با 2 کشور پاکستان و افغانستان به وجود آورده، اما باید ابتدا مطالعات دقیقی انجام شود که چه محصولاتی باید به این کشورها صادر شود و چه استفاده‌هایی باید از این مرز انجام شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در شرایط کنونی مرزی که می‌تواند اشتغال‌زا باشد را بسته‌اند که این امر جلوی استفاده آن را در استان ما گرفته‌ است. پتانسیل دیگر استان ما «صنعت»است که آن هم وابسته به همین مرز است.

دهمرده با اشاره به «گردشگری» به عنوان یکی دیگر از پتانسیل‌های مهم استان سیستان و بلوچستان، گفت: استان ما همانگونه که پیش از این نیز بیان کرده‌ایم «بهشت باستان‌شناسان» است و بنابراین باید به شکلی مناسب به آن پرداخته شود اما متاسفانه در حال حاضر نگاه درستی به آن وجود ندارد. ما وقتی بیان می‌کنیم اینجا بهشت باستان‌شناسان است باید زیرساخت کار برای پیشرفت حوزه باستان‌شناسی و گردشگری در استان مهیا شود.

سیستان و بلوچستان باید استان شماره یک گردشگری کشور باشد

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان باید شماره یک گردشگری کشور باشد اما متاسفانه به دلایل مختلف این امر تاکنون محقق نشده و باید در این زمینه مطالعات مناسبی صورت گیرد؛ در این راستا متاسفانه ما هنوز به مرحله مطالعات نرسیده‌ایم چه برسد به عمل!

وی ادامه داد: پس در واقع باید در هر سرزمینی بسته به ظرفیت‌ها و ویژگی‌هایی که دارد سرمایه‌گذاری صورت گیرد و بستر را آماده کنند تا از این طریق تولید شکل‌ بگیرد و بعد از آن که تولید شکل گرفت اشتغال بوجود آید؛ پس تا وقتی شما تولید نداشته باشید اشتغالی بوجود نمی‌آید و این نشان می‌دهد که رهبر معظم انقلاب همیشه مطالب را بسیار درست و کارشناسانه مطرح می‌کنند.

مسئولان آن‌گونه که باید، عمل نکرده‌اند

دهمرده تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب همیشه با آن نگاه درست و کارشناسانه‌ای که دارند مسیر راه را مشخص می‌کنند تا مردم و مسئولین در همان راه حرکت کنند. ما اکنون در زمینه‌های مختلف الگویی مناسب برای دیگر کشورها هستیم اما در زمینه اقتصادی اشکالاتی وجود دارد که این به این دلیل است که مسئولین به فرمایشات رهبری درست توجه نمی‌کنند.

استاندار اسبق سیستان و بلوچستان ادامه داد: این به این معنا نیست که مسئولین ما کار نکرده‌اند، در واقع آن‌گونه که باید عمل نکرده‌اند و به همین دلیل است که ما با آن نقطه مطلوب فاصله داریم و در استان سیستان و بلوچستان هم باید همین مسئله مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: در سیستان و بلوچستان هم اگر قرار است اشتغال پایداری شکل بگیرد مسئله همین است که ابتدا باید بررسی شود که چه باید کرد؟ ما باید در مسئله کشاورزی پیش از هر چیزی ببینیم که بحث آب چه می‌شود؟ و تازه وقتی که آب ما فراهم شد باید ببینیم که آن را چگونه مصرف کنیم، چون بالاخره مدیریت مصرف آب یک بحث بسیار مهم است و تازه بعد از آن باید ببینیم که کشاورزی ما و نوع آن چگونه باید باشد؟

دهمرده تاکید کرد: ما باید از آب حداکثر استفاده را ببریم و باید تلاش کنیم تا بهره‌وری را افزایش دهیم که این امر تنها با مطالعات صحیح به دست می‌آید. باید بررسی شود؛ شاید اصلا مدل درست کشاورزی به صورت گلخانه‌ای باشد که ما این کار را در چاه‌نیمه زابل انجام دادیم و آن هکتاری که در زمان مدیریت بنده در آنجا انجام شد جواب داد که مورد قبول رهبری و همه مسئولین قرار گرفت و می‌شد همان الگو در تمام استان پیاده شود.

نماینده مردم سیستان در مجلس اضافه کرد: در جنوب استان نیز با توجه به اینکه باران می‌بارد و از این حیث شرایط مناسب است، مهار آب و زدن سد کار مناسبی است که به آن به خوبی پرداخته نشده و باید بیشتر پرداخته شود و این باعث بوجود آمدن شغل شرافت‌مندانه برای مردم است که همین کشاورزی و دامپروری خود یک تولید مناسب است و در واقع یک اقتصاد مقاومتی به حساب می‌آید که در فرمایشات رهبری هم وجود دارد.

وضعیت رودخانه هیرمند تا کی باید اینگونه باشد؟

وی ادامه داد: این‌ها همه مسائل مهمی است که باید در مورد آن بررسی انجام شود به طور مثال ما باید مسئله رودخانه هیرمند را بررسی کنیم بالاخره تا کی باید این وضعیت ادامه داشته باشد؟ ما باید تکلیف خودمان را با افغان‌ها مشخص کنیم.

دهمرده خاطرنشان کرد: جای افتخار دارد که اعلام کنم تلاش‌های زیاد و با پیگیری‌هایی که انجام شد برای اولین بار مسئله رودخانه هیرمند هم در برنامه ششم و هم در بودجه سال 96 به صورت قانون تصویب شد که به تایید شورای نگهبان هم رسید و به زودی چاپ و منتشر می‌شود.

نماینده مردم زابل در مجلس افزود: بحث دیگر ما در زمینه آب مسئله آب‌های ژرفی است که دولت باید در مورد آن هزینه کند و مطالعات درستی انجام شود تا مشخص شود این آب‌ها در چه حدی است؛ اما دولت هنوز مطالعات درستی در مورد آن انجام نداده است. دولت باید این مسئله را بررسی کند تا مشخص شود در چه حدی است و سپس در مورد مسئله اقتصادی آن به درستی برنامه‌ریزی شود.

وی بیان کرد: مسئله دیگر نیز بحث انتقال آب از دریاست که یک علم است و در دنیا دارند از آن حداکثر استفاده را می‌کنند. در زمان استانداری بنده، من توانستم آب شیرین‌کن دریایی را در چابهار راه‌اندازی کنم که امروزه کنارک و چابهار از آن استفاده می‌کنند. یا مسئله انتقال آب از دریا به کرمان که 400 میلیون مترمکعب در سال است و هنوز انجام می‌شود.

دهمرده ادامه داد: بالاخره این دانشی است که کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز از آن استفاده می‌کنند و ما هم باید همین کار را انجام دهیم. خلاصه اگر ما بتوانیم آب مناسبی را در استان به وجود آوریم، می‌توانیم تعداد زیادی اشتغال برای مردم فراهم کنیم و این کار باید هر چه سریع‌تر انجام شود.

آقایان زیرساخت مناسب برای تولید و اشتغال را ایجاد نکرده‌اند

استاندار اسبق سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مرز دیگر مزیت مهم استان است؛ به طور مثال در منطقه سیستان در گذشته تعداد قابل ملاحظه‌ای از مردم با افغان‌ها داد و ستد می‌کردند که امروزه این مرز بسته شده و با فشار زیادی که آوردند اکنون به صورت محدود در چند گذرگاه هر 3 ماه یک بار و باز می‌شود که ضرورت دارد به طور کلی باز شود. در تمام دنیا مرز یک ویژگی اقتصادی است که از آن استفاده می‌شود و باید مانند زمان مدیریت بنده باز شود تا مردم استفاده کنند.

وی اضافه کرد: دلیل اینکه اکنون این اوضاع پیش آمده این است که اقدام مناسبی انجام نداده اند؛ به طور مثال چه دلیلی باید برای آفتاب آورد؟ دلیل آفتاب خود خورشید است و این‌ها نیز مشکل از خودشان است. شما نگاه کنید گازشان به آن شکل است، راه‌آهنشان به آن شکل است. خوب این‌ها زیرساخت می‌خواهد و آقایان زیرساخت مناسب کار را درست نکرده‌اند.

دهمرده ادامه داد: وقتی گفته می‌شود سیستان بهشت باستان‌شناسان است؛ شما چه زیرساختی را برای این مسئله به وجود آوردید تا از این ظرفیت عظیم استفاده شود؟ شما کدام جاده را درست کردید؟ کدام راه‌آهن را درست کردید؟ همینجوری که نمی‌شود گفت کار کرده‌ایم.

تمام جاده‌ها و بزرگراه‌ها که در زمان من کلید خورد خوابیده‌ است

نماینده مردم زابل در مجلس گفت: الان مرزی که شما می‌گویید؛ خوب این مرز باید باز بشود؛ یا مسئله ترانزیت کالا و محور ترانزیتی چابهار به میلک که رهبر معظم انقلاب دستور داده‌اند و همه هم روی آن تاکید دارند، برای ساخت راه آن چه اقدامی انجام شده است؟

وی افزود: در حال حاضر تمام بزرگراه‌ها و راه‌هایی که در زمان بنده کلید خورد یا خوابیده یا لق لق دارد انجام می‌شود؛ در واقع در حال حاضر کاری انجام نمی‌شود. خب شما که نمی‌توانید بگویید من می‌خواهم ترانزیت کالا داشته باشم و از این کلیدور 20 میلیون جابه‌جایی انجام شود، در حالی که جاده‌ای موجود نباشد، در چنین شرایطی شما نمی‌توانید کاری انجام دهید.

دهمرده ادامه داد: یا وقتی مسئله صنعت را مطرح می‌کنند باید بگویند کدام صنعت؟ وقتی زیرساخت آماده نباشد که نمی‌شود. دولت باید زیرساخت را آماده کند بعد بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری جلو بیاید. چون دولت سرمایه‌گذاری نکرده و نمی‌کند بخش خصوصی هم نمی‌آید، چون بخش خصوصی که پولش را از سر راه نیاورده است.

تا زمانی که حمل و نقل و انرژی درست نشود، توسعه پایدار استان محقق نمی‌شود

نماینده سیستان در مجلس شرورای اسلامی خاطرنشان کرد: یا مثلاً در مسئله باد که در سیستان یک ظرفیت مناسب است که باید از آن استفاده شود. سیستان توجیه‌پذیرترین مکان برای ایجاد نیروگاه بادی در کشور است و دولت باید برای ایجاد مزرعه بادی در آن سرمایه‌گذاری کند تا بخش خصوصی ورود پیدا کند، اما این کار را نکرده است.

وی افزود: زمانی که در آنجا بستری فراهم باشد بخش خصوصی می‌آید سرمایه‌گذاری می‌کند تا تولید نیرو کند و برق خود را بفروشد. خود بخش خصوصی که ندارد چند میلیارد هزینه کند تا زیرساخت بسازد؛ و ده‌ها مورد دیگر شبیه این در استان وجود دارد که دولت باید در آن زمینه‌ها زیرساخت کار را ایجاد کند.

دهمرده تصریح کرد: بنده همیشه این بحث را مطرح کرده‌ام و باز هم این کار را می‌کنم و به همه هم بگویید که تا زمانی که 2 موضوع حمل و نقل و انرژی درست نشود توسعه پایدار در سیستان و بلوچستان محقق نمی‌شود، اما آن‌ها نمی‌پذیرند.

3 ساله گاز را با قطر لوله 56 اینچ به ایرانشهر رساندم/ چند سال طول کشید تا گازرسانی زاهدان با قطر 36 اینچ انجام شود؟

استاندار اسبق سیستان و بلوچستان با اشاره به پروژه گازرسانی به زاهدان، گفت: در زمینه مسئله گاز که متاسفانه امروز آقایان در مورد آن دروغ فراوان هم می‌گویند، 3 سال طول کشید تا بنده گاز را از عسلویه به ایرانشهر برسانم آن هم با قطر لوله 56 اینچ اما الان ببینید چند سال طول کشید تا این گاز به زاهدان برسد و جالب است بدانید که قطر لوله را از 56 اینچ به 36 اینچ کاهش داده‌اند و قرار است برای گازرسانی به زابل قطر 36 اینچ را هم کمتر کنند، در حالی که باید این گاز را به افغانستان صادر کنند پس باید قطر لوله 56 اینچ باشد.

وی اضافه کرد: ما باید گازمان را صادر کنیم تا کشور قطر و بقیه از منابع ما بر ندارند و مردم باید این‌ها را پرسش کنند از دولت؛ آقای استاندار باید پاسخگو باشد. چطور در زمان بنده این کارها انجام می‌شد؟ مگر جوهر خودکار من پررنگ‌تر بود؟ یا مگر اختیارات استانداری بنده بیشتر بود؟ خیر هر استانداری اختیاراتش را دارد.

معضل استان آنجاست که مسئولان ارشد به دنبال جلو بردن کار سیاسی هستند

دهمرده بیان کرد: مگر بنده شغل ایجاد نکردم؟ مگر بندر چابهار را آغاز نکردم که اکنون آقایان قیافه آن را می‌گیرند؟ مگر زمان بنده این کارها انجام نمی‌شد؟ حالا آقای استاندار شما یک پل دیگر در زاهدان افتتاح کن یا یک جاده دیگر را درست کن! معضل اینجاست که کار را سیاسی جلو می‌برند.

نماینده مردم سیستان در مجلش شورای اسلامی ادامه داد: آقای استاندار 2 روز دیگر دوره شما هم تمام می‌شود و بعد از آن هم در این دنیا می‌ماند و هم در آن دنیا اینکه چه کاری انجام داده‌اید می‌ماند؛ این صندلی زمانی ارزشمند می‌شود که بتوانیم توسط آن کاری برای مردم انجام دهیم.

وی افزود: این صندلی زمانی با ارزش است که آن را به چشم خدمت بی‌منت به مردم ببینید در غیر این صورت می‌شوید فاسق؛ بنده هم اگر پستی را بگیرم که لیاقت آن را ندارم باید بگذارم کسی آن را بگیرد که لیاقت آن را دارد. این صندلی برای کسی است که جهت خدمت بی‌منت برای مردم تلاش کند که این بالاترین عبادت است؛ مردم همه این‌ها را می‌دانند و هر کسی برای آن‌ها کار کند قدر آن را می‌دانند.

آقای استاندار به جای مصادره پروژه‌های دیگران برو کار کن

استاندار اسبق سیستان و بلوچستان تاکید کرد: این پیغامی باشد از جانب من برای آقای استاندار، آقای استاندار شما هم 4 قدم اساسی برای این مردم بردار، برو خدمت کن، برو برای این مردم شغل ایجاد کن، نه اینکه تنها حرف بزنی یا پروژه‌های دیگران را مصادره کنی.

دهمرده ادامه داد: آقای استاندار شما همین بزرگ‌راه زابل ـ زاهدان را تمام کن، این پروژه که دیگر شناسنامه دارد که من آن را شروع کردم چرا شما آن را تمام نمی‌کنی؟ من این پروژه را هم از سمت زابل و هم از زاهدان شروع کردم یعنی از 2 طرف کار می‌شد؛ یا ده‌ها مورد مورد دیگر، حالا همش می‌گویند قبلی‌ها چه کردند؛ خب شما بگو خودت چه کرده‌ای؟

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 615035
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.