میثم برازنده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آمار رسمی فاقدان شناسنامه در سیستان و بلوچستان بر اساس اعلام ثبت احوال 2 تا پنج هزار نفر است.
وی افزود: فاقدان شناسنامه را فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی و افراد مدعی تابعیت ایرانی بدون داشتن هیچ گونه مستنداتی شامل می شوند.
وی ادامه داد: این افراد مشمول بند هشت مصوبه شورای امنیت ملی هستند بر این اساس شورای تامین باید برای آنان مجوز تشکیل پرونده و سیر مراحل اداری صدور شناسنامه را صادر کند.
وی خاطر نشان کرد: بر اساس آمارهای غیر رسمی 10 تا 20 هزار نفر از مردم این استان فاقد شناسنامه هستند و امکان استفاده از بسیاری از خدمات را ندارند.
مسئول دبیرخانه کمیسیون فاقدان شناسنامه و مشکوک التابعین شورای تامین سیستان و بلوچستان افزود: این دبیرخانه در زمان آغاز بکار در سال 92، چهار هزار و 480 پرونده فاقدان شناسنامه را تحویل گرفت و سه هزار و 777 پرونده نیز از آن زمان تاکنون در این دبیرخانه تشکیل شده است.
وی ادامه داد: همچنین 16 هزار و 254 فقره پرونده اسناد سجلی ممنوع الخدمات (افرادی که در سند سجلی آنان شک و تردید وجود دارد) در سال 92 تحویل این کمیسیون شد.
برازنده اظهار داشت: تا کنون چهار هزار مورد از این پرونده ها رسیدگی و تعیین تکلیف شده و بقیه پرونده های اسناد سجلی ممنوع خدمات نیز در حال رسیدگی است.
سیستان و بلوچستان با 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت و 187 هزار و 502 کیلومتر مربع وسعت پهناورترین استان کشور شناخته می شود که بنا به گفته علی اوسط هاشمی استاندار این استان افزون بر 51 درصد جمعیت استان در روستاها و بقیه در شهرها سکونت دارند.
این استان دارای 19 شهرستان است و افزون بر 1300 کیلومتر مرز زمینی با کشورهای افغانستان و پاکستان و 310 کیلومتر مرز دریایی در دریای عمان دارد.
قرار گرفتن سیستان و بلوچستان در همسایگی 2 کشور یادشده موجب شده تا اتباع بیگانه از راههای غیر قانونی و به وسیله قاچاقچیان انسان وارد این استان شوند.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.