به گزارش ایرنا، کوه های مینیاتوری یا مریخی سلسله کوه هایی هستند که از منطقه کچو تا خلیج گواتر و به موازات دریا در محدوده مشهور به کوههای کلانی تا آرین پیش رفته اند.
وجود این کوه ها مناظر چشم نوازی را به وجود آورده که هر گردشگری را مجذوب می کنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کوهها در جاده ساحلی چابهار- گواتر بعد از تالاب لیپار بطول حدود 45 کیلومتر امتداد دارد.
محمدسعید سایگانی افزود: جاده چابهار به طرف بنادر پسابندر و گواتر بعد از روستای رمین و تالاب لیپار زیبایی های رنگارنگ طبیعت چون تابلویی زیبا به تصویر کشیده شده، رنگ سبز و آبی دریا، سواحل زرد ماسه ای و کوههای سفید مینیاتوری یکی از تابلوهای معجزه وار طبیعت ایران را به نمایش گذاشته است.
وی با بیان اینکه کوههای مریخی تداعی کننده سیارات بر روی زمین هستند، خاطرنشان کرد: این کوهها یکی از مناطق دیدنی و تفریحی منحصربفرد درحوزه چابهار هستند که سالانه گردشگران و طبیعت دوستان زیادی از داخل و خارج کشور از آنان دیدن می کنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار ادامه داد: ایجاد شیارها و تراش های زیبایی در بین این کوهها وجود دارد که برای هر بیننده ای جالب توجه است.
سایگانی گفت: انواع فسیل های حیوانات دریایی در میان دره ها و اطراف این کوهها، انواع صدف ها و آبزیان از جمله نهنگ در این کوهها قابل مشاهده است که نشان از زیر آب بودن این منطقه در سالهای دور دارد.
وی ادامه داد: این کوه ها چاک چاک اشکالی نامانوس و فاقد پوشش گیاهی را ترسیم کرده اند و به دلیل همین غیرعادی بودنشان، در سال های اخیر و در میان گردشگران به کوه های مریخی شهرت یافته اند.
وی ساحل صخره ای و ماسه ای، تالاب لیپار، درخت مکر زن(انجیر معابد)، کوههای مینیاتوری، جنگل های حرا و منطقه آزاد تجاری و صنعتی، بنادر صیادی وگردشگری، قلعه پرتقالی ها، بافت تاریخی روستای تیس، آرامگاه سیدغلامرسول، ساحل دریا بزرگ و باغات میوه های گرمسیری را از شاخص ترین جاذبه های طبیعی و تاریخی شهرستان چابهار عنوان کرد.
شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043**6081 خبرنگار: رستم کریمی نژاد ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.