محمود رضا سرگزی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 50 هزار قطعه بچه ماهی سردآبی در استخرهای زابل رهاسازی شده بود که پیش بینی می شود بیش از 17 تن ماهی قزل آلای رنگین کمانی از این استخرها برداشت شود.
وی بیان کرد: رها سازی بچه ماهی سردآبی از نوع قزل آلای رنگین کمانی از اواخر آبان تا اواسط دی ماه امسال در 20 استخر بتنی هشت ضلعی، دایره ای و مستطیلی در شهرستان زابل انجام شده بود.
وی تصریح کرد: وزن اولیه بچه ماهی قزل آلا رها شده در استخرها 20 گرم است که در پایان دوره پرورش به طور متوسط به 350 تا 400 گرم می رسند.
وی با بیان اینکه ماهی قزل آلا به صورت زنده در زابل با قیمت کیلویی 150 هزار ریال به فروش می رسد افزود: ادارات و سازمان های دولتی این شهرستان در زمان برداشت این نوع ماهی لیستی از مقدار نیاز کارکنان خود تهیه و ماهی را بطور مستقیم و بدون واسطه از استخردار خریداری می کنند.
رئیس اداره شیلات زابل گفت: با توجه به استقبال مردم از پرورش ماهی قزل آلا، توزیع این نوع ماهی میان آبزی پروران این شهرستان نسبت به سال گذشته 2 برابر شده است.
سرگزی اظهار داشت: تمام بچه ماهی های قزل آلا توزیعی در استخرهای پرورش ماهی زابل از پایگاه های مدار بسته شهرستان خاش تامین شده است.
وی با بیان اینکه پرورش ماهی قزل آلا در استخرهای زابل به صورت متراکم است افزود: آبزی پروران می توانند با استفاده از روش های موثر نظیر مکانیزاسیون در استخرهای پرورش ماهی، سود اقتصادی مناسبی به چرخه کشاورزی خود وارد کنند.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه فضولات موجود در منابع آبی برای رشد محصولات کشاورزی بسیار موثر است توصیه می شود روستاییان در کنار کشاورزی به کار پرورش ماهی نیز روی آورند.
وی ادامه داد: بر اساس بررسی های صورت گرفته افرادی که در کنار کشاورزی به پرورش ماهی نیز مشغول هستند افزایش برداشت محصول داشته اند.
رئیس اداره شیلات زابل گفت: هر استخر پرورش ماهی قزل آلا سبب اشتغالزایی 2 خانوار در این شهرستان شده است.
سرگزی اظهار داشت: برای جبران خسارات وارده از تلفات ماهی، شیلات به تمام پرورش دهندگان ماهی توصیه می کند استخرهای پرورشی خود را بیمه کنند.
وی بیان کرد: با آغاز فصل گرما معمولا پنج گونه ماهی کپور معمولی، آمور (شیر ماهی)، فیتوفاگ، شیزوتراکس و بیگهد در استخرهای شهرستان زابل پرورش داده می شود.
وی افزود: نگهداری کپور و آمور(شیرماهی) به راحتی انجام می شود زیرا ماهی آمورعلف خوار است و ماهی کپور با نفوذ در گل و لای کف استخر تغذیه می کند.
وی ادامه داد: مجهز کردن استخرهای پرورش ماهی به دستگاه های هواده از جمله اهداف و رویکردهای جدید اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) مبنی بر اقتصادی کردن فعالیت های شیلاتی بر اساس مکانیزه کردن استخرهای پرورش ماهی و استفاده از فناوری های جدید است.
**مزیت استخرهای هشت ضلعی
رئیس اداره شیلات زابل با اشاره به مزیت استخرهای هشت ضلعی نسبت به نمونه های دیگر بیان کرد: پرورش ماهی در این استخرها بسیار اقتصادی است به طوری که پیش بینی بر این است که 2 تن ماهی از هر استخر برداشت شود.
سرگزی اظهار اشت: افزایش تولید بچه ماهی در واحد سطح، افزایش تراکم ذخیره سازی بچه ماهی و کاهش مصرف آب از دیگر مزیت های این استخرهاست.
وی تصریح کرد: این استخرها به گونه ای ساخته شده است که سبب ایجاد چرخش آب درون استخر می شود.
وی افزود: سامانه تهویه در کف این استخرها در نظر گرفته شده که فضولات ماهی ها را به بیرون از استخرها انتقال می دهد.
وی بیان کرد: با ساخت استخرهای هشت ضلعی، پرورش ماهی از حالت معیشتی به حالت اقتصادی برای کشاورزان در آمده است.
استخرهای هشت ضلعی از سال 94 به منظور پرورش ماهی در تراکم بالا نسبت به استخرهای مربعی و دایره ای ساخته شده است.
منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز در شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.
به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان (آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال هستند.
3213**6081 خبرنگار: اکبر نوری **انتشار دهنده: حیدر سرایانی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.