حمزه ندرتزهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حضور مسافران از نقاط مختلف کشور در تعطیلات نوروزی، فرصت خوبی را برای معرفی جاذبه های گردشگری، توانمندی ها و صنایع دستی شهرستان سراوان فراهم کرده است.
وی گفت: با توجه به هماهنگی های انجام شده با آموزش و پرورش سراوان، مسافران مشکلی برای اسکان در این شهرستان نخواهند داشت.
وی افزود: تا کنون 11 کمیته برای استقبال از مسافران نوروزی در سراوان تشکیل شده است و تمام دستگاههای اجرایی نیز آمادگی لازم را برای همکاری در زمینه پذیرایی از گردشگران و مسافران در این مدت دارند.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراوان اظهار داشت: از آنجایی که سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد گردشگری در سال 96 معرفی شده است، این شهرستان نیز با دارا بودن آثار تاریخی، گردشگری و صنایع دستی متعدد پذیرای مهمانان و گردشگران خواهد بود.
ندرتزهی تصریح کرد: مقبره بابا حاجی در روستای زیارت، مقبره خواجه محمد مرشد در شهر محمدی، قبرستان تاریخی شهر گشت، ساختمان قدیمی بهداشت محیط، سنگ نگاره های دره نگاران در ناهوک و قلعه شیشه ریز در شهر جالق از مهمترین آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری شهرستان سراوان است.
وی گفت: با توجه به فرهنگ بومی منطقه در شهرستان سراوان مساجد و قلعه های فراوانی از جمله مسجد زنگیان، کهنه قلعه و قلعه سینوکان وجود دارد.
وی اظهار داشت: در سال 96 پنج منطقه در شهرستان سراوان به عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب شده اند.
وی ادامه داد: «ناهوک» با وجود آثار تاریخی فراوان، نخلستان ها و قنات پرآب و همچنین آبشار چوتین گون، «دزک» با دارا بودن مسجد جامع قدیمی و قلعه و همچنین موزه شخصی عبدالله سپاهی، «کوهک» زادگاه خورشید ایران و نخلستان های زیبا، «کلپورگان» با وجود کارگاه زنده سفال دستی با قدمتی هفت هزار ساله و «کله گان» با لقب ماسوله بلوچستان و داشتن شالیزارهای زیبا به عنوان روستاهای هدف گردشگری سراوان معرفی شدند.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراوان گفت: علاوه بر روستاهای هدف گردشگری، 2 شهر «جالق» با وجود مقابر تاریخی و قلعه ها و نخلستان ها و «گشت» با دارا بودن چشمه آب گوگردی و تپه نمکی به عنوان مناطق نمونه گردشگری معرفی شدند که آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران هستند.
ندرتزهی افزود: برنامه ها و جشن های متنوعی به مناسبت نوروز به مدت 10 شب در نظر گرفته شده است و تلاش داریم با برپایی سفره هفت سین در ورودی شهر و موزه محلی و همچنین ایجاد بازارچه صنایع دستی از توانمندی های هنرمندان و اجرای بازی های بومی و محلی لحظاتی شاد و مفرح را برای مسافران ایجاد کنیم.
وی گفت: 420 اثر تاریخی در سراوان وجود دارد که 130 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
وی همچنین سه موزه مردم شناسی، موزه شخصی عبدالله سپاهی و موزه سفال کلپورگان را از دیگر مکان های گردشگری این شهرستان برشمرد.
به گزارش ایرنا شهرستان سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان با دارا بودن سه بخش مرکزی، جالق و بم پشت به زادگاه خورشید ایران شهرت دارد و در 347 کیلومتری زاهدان مرکز استان واقع شده است.
7336**3042 خبرنگار: احسان بختیاری **انتشاردهنده: محدثه حیدری گرجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.