دراین مطلب آمده است: استفاده از کیسه های پلاستیکی برای راحتی و حمل اقلام مختلف رواج دارد. زمانی که این کیسه ها، جایگزین کیسه های پارچه ای و کاغذی قدیمی شد، شاید کمتر کسی فکر می کرد اندک زمانی تبدیل به یکی از معضلات اصلی محیط زیست شود. پراکندگی این کیسه های رنگارنگ در اطراف شهر و حتی در بیابان ها یکی از صحنه هایی است که بارها با آن مواجه شده ایم.یکی از شهروندان زاهدان عنوان می کند: مسیر ورودی از سمت میرجاوه معمولاً به نمایشگاهی از انواع کیسه های پلاستیکی بادآورده تشکیل شده است دربرابر چشم رهگذران خودنمایی می کند. تنها یک توفان کافی است تا پلاستیک های موجود در زباله های شهری را جابه جا کند و از آن جایی که وزن آن ها بسیار کم است علاوه بر آلوده کردن فضای شهر با وزش باد این زباله ها به فضاهای بیرون از شهر منتقل می شود و در این صورت جمع آوری آن ها نیز سخت و گاهی غیرممکن است به همین دلیل به نظر می رسد بهترین راه حل این مشکل، کاهش مصرف این کیسه ها توسط مردم یا حذف آن از چرخه تولید باشد.«نخعی» فروشنده یکی از مغازه های خواربارفروشی نیز در این باره می‌گوید: مشتریان تمایل زیادی به استفاده بیشتر از کیسه های پلاستیکی دارند به طوری که وقتی چند وسیله خریداری شده را درون یک کیسه می گذاریم معمولاً اعتراض می کنند که حمل این وسایل با یک کیسه سخت است. به همین دلیل مجبور می شوم هر چند قلم را در یک کیسه قرار دهم. یکی دیگر از شهروندان در این باره می گوید: مصرف کیسه های پلاستیکی چندین سال است بین مردم رواج پیدا کرده و به نوعی به یک عادت تبدیل شده است.«میری» ادامه می دهد: برای من به عنوان یک خانم خانه دار حذف کیسه های پلاستیکی از خانه تقریباً غیرممکن و غیرقابل تصور است.
تولید روزانه 350 تن زباله در زاهدان
معاون سازمان مدیریت پسماند شهرداری زاهدان در این باره به خبرنگار ما می گوید: روزانه به طور متوسط 350 تن زباله در شهر تولید می شود که کیسه های پلاستیکی در این میان بیشترین حجم و کم ترین وزن را به خود اختصاص می دهد.«رسول حسن زهی» با بیان این که 10 درصد زباله های روزانه زاهدان را انواع مواد پلاستیکی تشکیل می‌دهد، بیان می کند: این زباله ها در گروه زباله های خشک و غیرقابل بازیافت قرار می گیرد که به علت سبک بودن با باد جابه جا می شود و مناظر نازیبایی را در شهر و اطراف آن ایجاد می کند.
وی تصریح می کند: به دلیل استفاده زیاد و مصارف متعددی که این کیسه ها دارد تولید آن ها نیز رو به افزایش است و با قیمت بسیار پایینی که دارد فروشندگان ممنوعیتی در ارائه این کیسه ها به مشتری ها ندارد.وی معتقد است: برای حذف این زباله ها از چرخه طبیعت راحت ترین و کم هزینه ترین راه فرهنگ سازی برای کاهش مصرف و جایگزینی وسایل دائم مانند زنبیل های قدیمی یا کیسه های پارچه ای است.وی عنوان می کند: بازیافت پلاستیک در طبیعت به طور طبیعی 300 تا 500 سال زمان می برد که علاوه بر ناسازگاری با محیط زیست و طبیعت در اثر استفاده از منابع غیرقابل تجدید، از بین رفتن سرمایه ملی به همراه دارد. از آن جایی که بسیاری از کیسه های پلاستیکی با استفاده از مواد بازیافتی تهیه می شود، برای بازیافت مجدد کیفیت و صرفه اقتصادی لازم را ندارد. از طرفی پلاستیک ها درصورتی که به عنوان زباله دفن شود، به علت تجزیه آرام و کند در محل های دفن می تواند سبب تشکیل شیرابه و نفوذ آن به آب های زیرزمینی شود. این شیرابه شامل ترکیباتی نظیر فلزات سنگین و دیگر ترکیبات خطرناک و جزو ترکیبات زیان آور برای محیط زیست است. وی به روشی برای بهره برداری کیسه های پلاستیکی اشاره می کند و می گوید: در کشورهای پیشرفته از کیسه های پلاستیکی که دیگر قابل بازیافت نیست به عنوان نوعی سوخت کوره استفاده می کنند. با توجه به این که تهیه سوخت برای انواع کوره ها از طریق سوخت های فسیلی بسیار هزینه بر است با تهیه سوخت Rdf از کیسه های پلاستیکی می توان با هزینه بسیار کمتر تهدید زیست محیطی این زباله ها به فرصت تبدیل کرد. همچنین موقعیت مرزی این استان نیز موجب می شود تا بر صادرات این نوع سوخت به کشورهای همسایه برنامه ریزی کرد. به گفته وی از آن جایی که وسایل مورد استفاده برای تبدیل این زباله ها به سوخت نیازمند هزینه های زیادی است تاکنون در ایران اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.
8006**6081دریافت کننده:نرگس تیموری**انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.