امیر امینی روز سه شنبه در آیین افتتاح طرح وزارت راه و شهرسازی با حضور رئیس جمهوری در زاهدان اظهار داشت: استان سیستان وبلوچستان در دو کریدور بسیار مهم و حیاتی چابهار- میلک و میرجاوه به زاهدان و کرمان قرار گرفته است.
وی ادامه داد: طرح توسعه بندر چابهار، راه آهن چابهار- زاهدان و فرودگاه چابهار از پروژه های بزرگ در دست اجرا هستند که نقش حیاتی برای توسعه سیستان و بلوچستان دارند.
وی با بیان اینکه افتتاح باند دوم فرودگاه زاهدان بسیار مهم و استراتژیک است، خاطرنشان کرد: از سال 1391 کلید ساخت باند دوم فرودگاه زاهدان زده شد و در سال 1392 اسناد مناقصه تهیه و مطالعات آن تکمیل ودر سال 1393 رسما عملیات اجرایی برای احداث آن آغاز شد.
وی ادامه داد: باند دوم فرودگاه زاهدان 290 متر طول و 60 متر عرض دارد و دو شانه 7.5 (هفت و نیم متر) نیز احداث شده است.
وی افزایش ایمنی پروازها، امکان ارایه خدمات بهتر به پروازها را از اهداف احداث باند دوم فرودگاه زاهدان عنوان کرد.
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: فرودگاه زاهدان از لحاظ ناوبری از رده های مهم پروازی در کشور است.
امینی بیان کرد: با افتتاح باند دوم فرودگاه زاهدان 19 هزار و 800 متر به فضای توقفگاه فرودگاهی در کشور افزوده شد و علاوه بر آن افزایش سطح داشته ایم.
وی ادامه داد: امکان پهلوگیری و پارک هفت هواپیمای پهن پیکر و حدود 10 هواپیمای متوسط نیز فراهم شده است.
وی تصریح کرد: تاکنون 600 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت باند دوم فرودگاه زاهدان هزینه شده است و 100 میلیارد ریال دیگر برای تکمیل کارهای باقیمانده هزینه خواهد شد.
وی از دیگر پروژه های مورد افتتاح بخشی از محور زاهدان- زابل عنوان کرد و افزود: این محور بطول 230 کیلومتر به هشت قطعه تقسیم شده است.
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: از کل 230 کیلومتر این پروژه راهسازی 155 کیلومتر به پیمانکار واگذار شده است.
امینی بیان کرد: در مجموع 18 هزار و 100 میلیارد ریال قرارداد امضا شده که هزار و 400 میلیارد ریال تاکنون در این پروژه سرمایه گذاری شده است.
وی گفت: چنده پروژه در محدوده زابل، لوتک، زاهدان به کوله سنگی نیز از دیگر طرح هاست که هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.
وی افتتاح 81 کیلومتر بزرگراه زاهدان به طرف بم و 32 کیلومتر از مجموع 102 کیلومتر راه زاهدان به شهرهای همجوار را سبب توسعه و پیشرفت منطقه عنوان کرد.
وی گفت: محور زاهدان- بم در مجموع 186 کیلومتر است که 102 کیلومتر با هزینه 720 میلیارد ریال قرار داد بسته شده است.
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: مجموع عملیات خاکی در این پروژه چهار میلیون و 300 هزار مترمکعب، 350 هزار مترمکعب زیرسازی، 330 هزار تن آسفالت اجرا می شود که پل بزرگی نیز در طول مسیر وجود دارد.
امینی راه اندازی خط هوایی تفتان را از دیگر طرح های افتتاح شده امروز عنوان کرد و افزود: این خط هوایی در سال 1381 در منطقه آزاد چابهار راه اندازی شده است ولی به دلیل مشکلات متعدد کاملا پروازهای آن متوقف شده بود.
وی ادامه داد: در سال 1391 راه اندازی مجدد این خط هوایی با بکارگیری 2 فروند هواپیمای ام دی با همکاری مسئولان آغاز شد و کلیه مجوزها برای فعالیت آن انجام شد.
وی گفت: هم اینک هواپیمایی تفتان می تواند خدمات لازم را ارایه دهد و خیلی خوشحال هستیم که توانستیم مشکلات این شرکت را حل کنیم.
3043**6081 خبرنگار: رستم کریمی نژاد **انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.