محمد رفیعی روز دوشنبه در حاشیه بیستمین اجلاس مشترک مرزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: راه اندازی بازارچه مرزی مشترک در منطقه کوهک شهرستان سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان از جمله توافقات صورت گرفته در این اجلاس بود.
وی تصریح کرد: راه اندازی این بازارچه های مرزی به ارتقای روابط میان ایران و پاکستان مورد تاکید مقامات عالی رتبه 2 کشور کمک می کند.
وی افزود: هم اینک مبادلات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشور دوست و مسلمان پاکستان با جمعیت بیش از 200 میلیون نفر کمتر از یک میلیارد دلار است که این میزان قابل قبول نیست.
وی راه اندازی خط مرزبانی میان مرزبانان ایران و پاکستان، جلوگیری از قاچاق، تکمیل کمیته های کاری هر سه ماه یکبار، افزایش مبادلات اقتصادی، افزایش شمار مرزبانان پاکستان در مرزهای این کشور برای جلوگیری از اقدامات گروههای تروریستی و تکفیری را از دیگر توافقات صورت گرفته در اجلاس ذکر کرد.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کویته پاکستان گفت: با توجه به توافقات صورت گرفته در 2 سال آینده شاهد کمرنگ شدن تحرکات مرزی در مرزهای مشترک ایران و پاکستان خواهیم بود.
رفیعی اظهار داشت: با توجه به توافقات صورت گرفته مقرر شده که مبادلات ایران و پاکستان تا پنج میلیارد دلار ارتقا یابد.
به گزارش ایرنا بیستمین اجلاس مشترک مرزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان از هفتم تا نهم اسفند امسال با حضور 25 نفر از مسئولان پاکستان و هیات ایرانی در چابهار برگزار شد و در آن تفاهم نامه مشترک مرزی در قالب حدود 30 بند به امضای مقامات عالی رتبه 2 کشور رسید.
نوزدهمین اجلاس مشترک مرزی در کویته پاکستان برگزار شده بود.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.
چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
سیستان و بلوچستان افزون بر 1100 کیلومتر مرز زمینی با 2 کشور افغانستان و پاکستان دارد که بیش از 900 کیلومتر آن با ایالت بلوچستان پاکستان هم مرز است.
7316**3042 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: محدثه حیدری گرجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.