سیف الله چته روز دوشنبه در حاشیه بیستمین اجلاس مشترک مرزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان در چابهار در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ما بسیار علاقه مند بودیم پیشرفت و توسعه بندر چابهار را از نزدیک مشاهده کنیم زیرا این بندر مکمل بندر گوادر پاکستان است.
وی ادامه داد: تبدیل گوادر پاکستان به بندر بین المللی بزرگ در آینده، نقش حمایتی برای بندر چابهار خواهد داشت و ما نگاه رقابتی به چابهار نداریم.
معاون سر وزیر و دبیر ایالت بلوچستان پاکستان تصریح کرد: پاکستان پیشنهاد داده است که خواهرخواندگی میان بندر چابهار و بندر گوادر برقرار شود به این دلیل که بندر چابهار توسعه یافته و بندر گوادر در حال توسعه است.
وی تاکید کرد: می خواهیم از تجارب خوب بندر چابهار برای توسعه بندر گوادر استفاده کنیم.
چته گفت: همچنین انتقال مسافر میان 2 بندر چابهار ایران و گوادر پاکستان به وسیله کشتی از دیگر موضوعاتی است که مورد توجه قرار دارد.
وی با اشاره به اهمیت امنیت در منطقه گفت: پاکستان یک خط ویژه ارتباطی بین ایران برقرار کرده به گونه ای که هر اتفاقی در منطقه رخ دهد ما به سرعت می توانیم برطرف کنیم.
وی از مقامات ایران به ویژه استاندار سیستان و بلوچستان و معاون امنیتی و انتظامی استانداری این استان در برگزاری اجلاس مشترک مرزی قدردانی کرد.
معاون سر وزیر و دبیر ایالت بلوچستان پاکستان تاکید کرد: ما می خواهیم اقتدار مرزها برای هر 2 کشور حفظ شود تا بتوانیم خشونت های موجود در مرزها را کنترل کنیم و به تروریست ها اجازه ندهیم از مرزها عبور و به خاک 2 کشور تجاوز کنند.
وی افزود: پاکستان و ایران هم اینک برای افزایش مبادلات مرزی یک سری بازارچه های مرزی ایجاد کرده اند که هدف از ایجاد آنها افزایش فعالیت های اقتصادی و تجاری میان 2 کشور است.
چته بیان کرد: ما متوجه شدیم اگر بخواهیم توسعه اقتصادی در منطقه ایجاد کنیم در ابتدا باید روابط سیاسی خوب داشته باشیم و در مرحله بعد چارچوب و راه حل های قانونی را تعریف کنیم تا 2 کشور بتوانند از نتایج آن بهره مند شوند.
وی افزود: همچنین متوجه شدیم باید شرایط مسافرت مردم 2 کشور را تسهیل کنیم که در این زمینه ضروری است امنیت بیشتری در منطقه ایجاد شود تا افراد احساس آرامش و راحتی در مسافرت داشته باشند.
وی بیان کرد: با توجه به جمعیت حدود 200 میلیون نفری پاکستان نیازهای این کشور در زمینه مایحتاج مردم زیاد است به همین سبب نیازمند وارد کردن مواد اولیه بیشتر هستیم.
معاون سر وزیر و دبیر ایالت بلوچستان پاکستان از راه اندازی مسیر اصلی بین گوادر و چین تا حدود 2 ماه آینده خبر داد و گفت: چین می تواند از فرصت فراهم شده در چابهار و گوادر برای تامین مایحتاج اولیه خود استفاده کند.
وی ادامه داد: ایجاد یک منطقه تجاری خیلی خوب و بزرگ در گوادر از برنامه های ماست که چابهار می تواند از منافع این طرح ها بهره مند شود.
وی افزود: در شرایط فعلی بعد از برجام در نتیجه برداشته شدن تحریم ها، ما خیلی خوشحال می شویم روابط تجاری با ایران را گسترش دهیم.
چته گفت: همچنین برای افزایش مبادلات اقتصادی ضروری است تجار 2 کشور از ظرفیت های موجود در منطقه دیدن کنند.
وی تاکید کرد: ایران و پاکستان 2 کشور دوست و برادر هستند که روابط قدیمی دارند به گونه ای که اگر مشکلی برای ایران ایجاد شود این کشور بسیار نگران خواهد شد.
وی ادامه داد: زمانی که تحریم ها علیه ایران برداشته شد مردم پاکستان خیلی خوشحال شدند زیرا قلب های این 2 ملت به یکدیگر نزدیک است.
به گزارش ایرنا بیستمین اجلاس مشترک مرزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان از هفتم تا نهم اسفند امسال با حضور 25 نفر از مسئولان پاکستان و هیات ایرانی در چابهار برگزار شد و در آن تفاهم نامه مشترک مرزی در قالب حدود 30 بند به امضای مقامات عالی رتبه 2 کشور رسید.
نوزدهمین اجلاس مشترک مرزی در کویته پاکستان برگزار شده بود.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.
چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
سیستان و بلوچستان افزون بر 1100 کیلومتر مرز زمینی با 2 کشور افغانستان و پاکستان دارد که بیش از 900 کیلومتر آن با ایالت بلوچستان پاکستان هم مرز است.
7316**3042 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: محدثه حیدری گرجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.