عبدالحمید خدایاری روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قلعه ناصری به عنوان یکی از قلعه های مهم جنوب سیستان و بلوچستان همواره شمار زیادی از مسافران و گردشگران را در مناسبت های مختلف و تعطیلات به ویژه ایام نوروز به خود جذب می کند.
وی گفت: با توجه به اسناد به جای مانده از ناصر الدوله که در سال 1258 هـ .ق حـاکم کـرمان و بلوچستان بود، پیشنهـاد ساخت این دژ نظامی بزرگ را در فهرج یا پهره (نام های قدیمی ایرانشهر) به ناصر الدین شاه قاجار داد که در سال ‎ 1264هجری شمسی به دستور ناصرالدین شاه قاجار توسط استاد «حسین معمارباشی کرمانی» ساخته شد.
وی افزود: کار ساخت این قلعه هفت سال به طول انجامید و از آن پس بنام قلعه ناصری یا ناصریه مشهور شد و مقّر حکمرانی بلوچستان که تا آن سال قلعه کهن و عظیم بمپور بود، به این قلعه انتقال یافت.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ایرانشهر گفت: این بنای تاریخی با مساحت هفت هزار و 500 متر مربع شامل بخش های مختلف از جمله چهار حیاط مجزا و بیش از 150 اتاق، حال بند، حوض خانه، انبار، اصطبل، حمام، سربازخانه و منطقه حاکم نشین بود.
خدایاری بیان کرد: در تعطیلات نوروز نمایشگاه صنایع دستی و فعالیت های هنری مردم منطقه در این قلعه برپا می شود.
گفتنی است قلعه ناصری در سال 1375در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
شهرستان ایرانشهر واقع در جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان دارای بیش از 150 اثر تاریخی، فرهنگی و گردشگری است و در مسیر جاده ترانزیتی چابهار- زاهدان- میلک و چابهار- بم و کرمان قرار دارد.
7314**8006 ** 6081 خبرنگار: محمد هادی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.