عیسی شاهرودی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: 27 هزار و 700 قطعه بچه ماهی سردآبی در 13 استخر پرورش ماهی زهک رها سازی شده بود که پیش بینی بر این است بیش از هفت تن ماهی قزل آلای رنگین کمانی از این استخرها برداشت شود.
وی تصریح کرد: وزن دلخواه قزل آلا بین 300 تا 350 گرم است و این نوع ماهی در بازار با قیمت کیلویی 130 تا 150 هزار ریال به فروش می رسد.
وی با اشاره به بازار فروش ماهیان گفت: بیشتر ماهی های پرورشی این استخرها در همان مناطق به فروش می رسد و بخشی از آن نیز در بازار شهرستان زابل عرضه می شود.
رئیس اداره شیلات شهرستان زهک در شمال سیستان و بلوچستان گفت: دمای مساعد، استفاده از روش های نوین هوادهی، افزایش تراکم در واحد سطح، بکارگیری توصیه های کارشناسی توسط پرورش دهندگان و تعامل کارشناسان و آبزی پروران از جمله مهمترین عوامل افزایش تولید قزل آلا در سالجاری بوده است.
شاهرودی اظهار داشت: با آغاز فصل گرما معمولا پنج گونه ماهی کپور معمولی، آمور (شیر ماهی)، فیتوفاگ، شیزوتراکس و بیگهد در استخرهای این شهرستان پرورش داده می شود.
وی افزود: نگهداری کپور و آمور(شیرماهی) به راحتی انجام می شود زیرا ماهی آمورعلف خوار است و ماهی کپور با نفوذ در گل و لای کف استخر تغذیه می کند.
وی تصریح کرد: ماهی فیتوفاگ و بیگهد از موجودات شناوری که در استخر وجود دارند و معمولا سبز رنگ و قابل مشاهده نیستند تغذیه می کنند.
وی بیان کرد: 20 استخر 2 منظوره پرورش ماهی از مجموع 250 استخر بتنی و خاکی شهرستان زهک از ابتدای امسال تا کنون به دستگاه هواده مجهز شدند.
وی ادامه داد: مجهز کردن استخرهای پرورش ماهی به دستگاه های هواده از جمله اهداف و رویکردهای جدید اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) مبنی بر اقتصادی کردن فعالیت های شیلاتی بر اساس مکانیزه کردن استخرهای پرورش ماهی و استفاده از فناوری های جدید است.
وی با اشاره به مزیت دستگاههای هواده تصریح کرد: در استخرهای پرورش ماهی با تراکم بالا، میزان اکسیژن کاهش می یابد به همین سبب و برای ایجاد حرکت دورانی داخل استخر و تولید اکسیژن این دستگاه ها نصب می شود.
وی ادامه داد: دستگاه هواده با ایجاد حرکت دورانی داخل استخر فضولات ماهی ها را به درون دریچه تهویه که وسط استخر در نظر گرفته شده هدایت می کند و سبب کیفیت بخشی به آب می شود.
به گزارش ایرنا منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان و همسایگی کشور افغانستان واقع شده است.
سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان (آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال هستند.
شهر زهک مرکز شهرستان زهک در 220 کیلومتری شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده و یکی از شهرستان های پنجگانه سیستان است.
3213**3042 خبرنگار: اکبر نوری **انتشار دهنده: محدثه حیدری گرجی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.