به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار عبدالرحیم کردی روز شنبه افزود: گمرک چابهار در مرحله دریافت اسناد کالا به دلیل ابهام در خصوص ممنوعیت ورود این نوع کالا ها، از مراجع قانونی اقدام به استعلام کرده که در صورت تکمیل بودن اسناد اظهاری به ویژه ارایه مجوز ورود کالا از طریق گمرک جمهوری اسلامی وارد سرزمین اصلی می شود و در غیر این صورت طبق مقررات مرجوع خواهد شد.
وی با اشاره به فرآیند واردات و ترخیص کالاها گفت: ابتدا کالا ها اعم از کالاهای تجاری و مسافری وارد انبارهای سازمان منطقه آزاد و یا اداره کل بنادر شده و طی فرآیندهایی وارد سرزمین اصلی یا منطقه آزاد می شوند.
وی بیان کرد: کالای همراه مسافر برای ورود به منطقه آزاد چابهار نیازمند اظهار به گمرگ منطقه آزاد است و طی ارائه اسنادی که شامل اسناد حمل، خرید، قبض انبار و مجوز ورود است از طریق گمرک منطقه آزاد وارد این منطقه شده و مجوز عرضه در منطقه داده می شود.
وی خاطر نشان کرد: بخشی از این کالا به صورت کالای تجاری از طریق منطقه آزاد وارد سرزمین اصلی می شود، اسناد اینگونه کالاها برای بررسی و کنترل به گمرک جمهوری اسلامی ارایه می شود و تا زمانی که این کالا در انبارهای سازمان بنادر و یا منطقه آزاد باشد مصداق قاچاق یا عدم قاچاق پیدا نمی کند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: درصورتی که افراد وارد کننده کالای تجاری اسناد قانونی شامل مجوز ورود، قبض خرید و سند حمل را ارائه نکنند این کالا از انبار مرجوع می شود.
کردی اظهار داشت: اگر در انبار قبل از ورود به محدوده گمرکی کالایی وجود داشته باشد که مجاز به ورود به داخل کشور نباشد مصداق قاچاق نیست و بر اساس رویه های گمرکی برگشت داده می شود.
وی خاطر نشان کرد: محموله آرایشی که به صورت قانونی وارد انبار شده به عنوان کالایی که هنوز تعیین تکلیف نشده بود در انبار منطقه آزاد نگهداری می شود و در صورتی که مالک کالا مجوزهای قانونی را اخذ کند می تواند از طریق گمرک جمهوری اسلامی وارد کشور شوند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: در صورتی که مدارک این کالا هرگونه نقصی داشته باشد از انبار می توان این کالا را برگشت داد.
کردی اظهار داشت: بررسی نوع کالا نه به لحاظ ارزیابی ارزش ریالی و نه کنترل اسنادی در مورد کالا های تجاری که این کالا ها از این نوع هستند توسط منطقه آزاد انجام نمی شود.
وی خاطر نشان کرد: این ابهام وجود داشت که این کالا ها در منطقه آزاد چابهار کشف شده در صورتی که در محدوده ی این منطقه نبوده است.
وی ادامه داد: منطقه آزاد چابهار به لحاظ کنترل اسنادی کالاهایی را که به عنوان کالای مسافری وارد منطقه می شود بر اساس مقررات گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کاملا رعایت می کند و این سازمان در مورد تمامی کالاهای وارداتی دقت لازم و کنترل کافی را انجام می دهد.
کردی تاکید کرد: در بازرسی هایی که نهادهای نظارتی در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز از منطقه آزاد چابهار داشتند شاهد شفافیت این سازمان در این موارد بوده اند.
3043**6081 دریافت کننده: رستم کریمی نژاد ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.