روزبه شکوهی ایرانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با توجه به ورود پرندگان مهاجر برای زمستان گذرانی به تالاب های استان و همچنین قاچاق پرندگان توسط افراد سود جو از طریق مرز، از ابتدای امسال تا کنون بیش از 800 مورد نمونه برداری نظارتی به منظور ردیابی ویروس آنفلوانزای فوق حاد طیور انجام داده است.
وی ادامه داد: تاکنون هیچ موردی از این نوع آنفلوانزا بر اساس نمونه برداری های انجام گرفته در استان مشاهده نشده است.
وی گفت: با توجه به اینکه گزارش هایی از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشورهای سردسیر و اروپایی منتشر شده، زنگ خطر برای کشور و در پی آن سیستان و بلوچستان به صدا در آمده است.
وی افزود: بالا بردن سطح آگاهی شهروندان و مردم از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و نحوه انتقال آن از مهمترین راههای مقابله با این بیماری و کاهش اثرات آن است.
رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان به شهروندان توصیه کرد از شکار پرندگان مهاجر خودداری کنند.
به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (HPAI) میان پرندگان و انسان مشترک است و در مواردی به سایر پستانداران نیز از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم با پرنده آلوده منتقل می شود، این ویروس علاوه بر پرندگان می تواند انسان، خوک، پستانداران دریایی، سنجاب و حتی گربه سانان مانند پلنگ و ببر را نیز آلوده کند.
از اوایل دهه 60 میلادی تاکنون واگیری های متعددی از این بیماری در میان طیور اهلی بسیاری از کشورها گزارش شده اما بیشترین تنوع ویروس های آنفلوانزای پرندگان در میان پرندگان وحشی به خصوص پرندگان آبزی راسته اردک سانان مانند اردک، غاز و قو و پرندگان کرانه زی مشاهده شده است.
7316**3042 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: محدثه حیدری گرجی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.