بارش باران از دیشب در نوار ساحلی سیستان و بلوچستان آغاز شده و همچنان ادامه دارد. براساس اعلام اداره هواشناسی تا بعد از ظهر امروز از زرآباد شهرستان کنارک ۴۲ و از شهر بندری چابهار نیز ۲۷ میلی متر بارندگی گزارش شده است.

هواشناسی سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌ جوی نسبت به وقوع بارش در استان هشدار داده و اعلام کرده است که بارش ها همچنان ادامه دارد. همین موضوع سبب شده تا آموزش و پرورش چابهار مدارس نوبت صبح این شهرستان را در روز دوشنبه تعطیل اعلام کند.

همایون امیری، معاون مدیرکل و رئیس آموزش و پرورش شهرستان چابهار در این باره گفت: به دلیل پیش‌بینی هواشناسی و تشدید بارندگی‌ها و بر اساس اطلاعیه ستاد بحران، مدارس شهرستان چابهار فردا تعطیل هستند.

سامانه قوی‌تری در راه است

در همین رابطه مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به ادامه فعالیت سامانه بارش در استان، گفت: روز سه شنبه سامانه بارشی قوی تری وارد استان می شود که فعالیت آن از سامانه کنونی گسترده تر و بیشتر است.

محسن حیدری افزود: تا بعد از ظهر امروز از حدود ۶۰ ایستگاه هواشناسی و بارانسنجی استان بارندگی گزارش شده که بیشینه بارش ها تا این لحظه با میزان ۴۲ میلی متر در شهر زرآباد باریده است.

وی ادامه داد: این سامانه تا کنون در ۱۵ شهرستان استان شامل زاهدان، میرجاوه، سراوان، سرباز، مهرستان، چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند، فنوج، ایرانشهر، دلگان، بمپور، بزمان و خاش فعالیت داشته است.

عضو ستاد مدیریت بحران هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سامانه بارشی استان فعالیتی فراگیر داشته است، ادامه داد: تا کنون از ایستگاه‌های «زرآباد» ۴۲ میلی‌متر، «بنت» ۲۸ میلی‌متر، «چابهار» ۲۷ میلی متر «دستگرد» ۲۰ میلی‌متر، «هیچان» ۱۶ میلی‌متر و همچنین شهر نیکشهر ۱۴ میلی‌متر باران باریده است.

حیدری افزود: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش‌یابی سامانه بارشی تا صبح دوشنبه در سطح استان فعال است به طوریکه انتظار می‌رود تمرکز بارش در نیمه جنوبی، سواحل، روی دریا و برخی ارتفاعات مرکزی باشد.

وی افزود: رگبار باران، رعد و برق، با احتمال تگرگ، وزش باد شدید و گردوخاک از ویژگی‌های مورد انتظار سامانه‌های بارشی محسوب می‌شود که ممکن است در برخی مناطق منجر به سیلابی شدن معابر و طغیان رودخانه های محلی شود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بعدازظهر سه‌شنبه سامانه بارشی دیگری وارد استان می‌شود که تا پنجشنبه فعال است و نسبت به سامانه فعلی قوی‌تر خواهد بود.

وی در بخش دیگری به تشریح وضعیت جوی نواحی جنوبی و ساحلی استان پرداخت و افزود: تا چهارشنبه شرایط برای رگبار و رعدوبرق و تند باد روی دریا و برخی نقاط ساحلی فراهم است.

حیدری ادامه داد: دریا در این مدت بویژه در نواحی غربی مواج پیش‌بینی می‌شود بنایراین توصیه می شود فعالان دریایی تمام جوانب احتیاط را رعایت کنند.

وی توصیه کرد: از تردد و توقف در کنار مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی و رفتن به ارتفاعات به دلیل خطر برخورد صاعقه خودداری شود.

طغیان رودخانه ها و انسداد برخی محورهای ارتباطی

مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به ادامه فعالیت سامانه بارشی در استان گفت: بر اثر ریزش باران‌های رگباری و طغیان رودخانه‌های محلی راههای ارتباطی فنوچ- کتیج- رمشک در جنوب استان بسته شده است.

عبدالرحمن شهنوازی افزود: بر اساس اعلام هواشناسی سامانه بارشی همچنان در استان فعال است بنابراین همچنان احتمال بسته شدن مسیرهای ارتباطی در جنوب و نواحی مرکزی استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه تلاش راهداران برای بازگشایی این محورها ادامه دارد، گفت: توصیه می شود تا بازگشایی مجدد این مسیر از تردد در این منطقه خودداری شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.