ایوب کرد روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سیستان و بلوچستان با دارا بودن ظرفیت‌های فراوان اقتصادی زمینه خوبی را در حوزه حمل و نقل و ترانزیت برای کشورهای منطقه بویژه پاکستان فراهم کرده است، اظهار داشت: در نشست مشترک بین مسئولان این استان و ایالت بلوچستان پاکستان که هفتم و هشتم آذر در زاهدان برگزار شد مسائلی همچون صدور ویزای ۶ ماهه و یک‌ساله کثیر الورود برای رانندگان ایرانی و تسریع در عملیات بازسازی جاده کویته - تفتان درخواست شد.

وی ادامه داد: همچنین فراهم آوردن امکان تردد کامیون‌های حامل اقلام تجاری ایرانی به تمامی شهرهای مقصد در پاکستان و ترخیص کالا در همان نقطه همانند رویه جاری برای ناوگان پاکستانی در ایران، مورد تاکید قرار گرفت که طرف پاکستانی اعلام کرد موضوع را از طریق مراجع ذیربط پیگیری می‌کنند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان افزود: همچنین با توجه به اجرای موفق عبور کالا تحت پوشش کنوانسیون TIR، بنا شد به منظور تسهیل بیشتر حمل و نقل و ترانزیت زمینی کالا بین دو کشور، اجرای کنوانسیون CMR نیز توسط مقامات پاکستانی مورد پیگیری قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت خدمت رسانی مطلوب به زائران پاکستانی عتبات عالیات و همچنین سایر گردشگران افزود: با توجه به رشد روزافزون تردد زائران و گردشگران از طریق مرزهای زمینی با تاکید بر راه‌اندازی مجدد قطار مسافربری - گردشگری بین دو کشور بنا شد بخشی از تردد مسافران از حمل و نقل جاده‌ای به ریلی منتقل شود.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران اسلامی حدود هزار و ۶۰۰ کیلومتر یعنی معادل یک ششم از مجموع مرزهای جمهوری اسلامی ایران، با کشورهای افغانستان، پاکستان و حوزه دریای عمان مرز دارد.
طول مرزهای خاکی این استان با کشور افغانستان حدود ۳۰۰ کیلومتر یعنی معادل یک سوم از کل مرز ایران با افغانستان و طول مرزهای خاکی مشترک استان با کشور پاکستان ۹۲۱ کیلومتر است که مجموع کل مرز مشترک ایران و پاکستان را تشکیل می دهد.
طول مرزهای آبی سیستان و بلوچستان در سواحل دریای عمان نیز ۳۷۰ کیلومتر است.
باید به این نکته توجه داشت که سیستان و بلوچستان یکی از راههای راحت و امن دسترسی کشورهای منطقه به ویژه افغانستان و پاکستان به خاورمیانه و کشورهای اروپا و آفریقا است به طوری که از آن به عنوان موقعیت طلایی می توان یاد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.