به گزارش ایرنا آنفلوآنزا تقریبا مثل سرماخوردگی شدید است با این تفاوت که شدت آن بسیار بیشتر از سرماخوردگی است، شروع بسیار ناگهانی دارد بطوریکه بیمار می تواند ساعت شروع بیماری خود را به یادآورد.

این بیماری بیشتر علائم تحتانی مانند تنگی تنفس، تنفس های تند و سرفه های بسیار شدید دارد در صورتی که در سرماخوردگی، علائم تنفسی فوقانی مانند اشک ریزی، ریزش آب بینی، عطسه و سرفه های سطحی تر را شامل می شود، همچنین دردهای عضلانی- اسکلتی بسیار شدید، دردهای پشت ساق پاها و سر و گردن، سردردهای بسیار شدید، علائم گوارشی مانند دل درد ،تهوع، استفراغ و احتمالا اسهال از دیگر علائم ابتلا به بیماری آنفلوآنزا است.

همه افرادی که به آنفلوآنزا مبتلا می شوند نیازی به درمان با داروهای ضد ویروس ندارند و در صورت ابتلا باید از تماس نزدیک با سایر افراد خودداری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا رعایت اصل خود مراقبتی و اصول بهداشتی را مهمترین راهکار در پیشگیری از آنفلوانزا عنوان کرد و افزود: آنفلوانزا یک بیماری عفونی است که سیستم تنفسی را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند باعث ایجاد بیماری خفیف تا شدید و حتی در برخی موارد منجر به مرگ شود.

 دکتر سید مهدی طباطبایی افزود: ویروس بیماری آنفلوآنزا در چهار نوع A،  B ،C و D است و بیشتر همه‌گیری‌ها در نوع A زیرگونه های H۱N۱ رخ می دهد.
وی با اشاره به اهمیت مراقبت بیماری آنفلوانزا نیز گفت: غیر قابل پیش بینی بودن وقوع اپیدمی آنفلوانزا، سرعت انتشار بسیار بالا و بالا بودن عوارض مرگ و میر بویژه در گروههای در معرض خطر از اهمیت مراقبت بیماری آنفلوانزا است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: دوره کمون بیماری آنفلوانزا معمولا بین یک تا سه روز است و دوره سرایت آنفلوانزا نیز از یک روز قبل از بروز علایم تا هفت روز بعد از آن به طورکلی از پنج تا ۱۰ روز متغیراست و این دوره در کودکان زیر پنج سال و بیماران و افراد مسن با ضعف ایمنی طولانی‌تر می‌شود.
وی با اشاره به این که سرایت این بیماری به ۲ روش مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود گفت: در تماس مستقیم قطرات تنفسی شخص به شخص که تا فاصله حدود یک تا ۲ متری پرتاب می‌شوند می‌تواند عفونت را به اطرافیان منتقل کند.

طباطبایی افزود: در تماس غیر مستقیم ویروس آنفلوآنزا ممکن است ساعتها در شرایط سرد و رطوبت کم در محیط خارج زنده بماند و تماس دست با سطوح یا اشیاء آلوده به این قطرات و سپس با زدن دست آلوده به چشم ، بینی و دهان این عفونت انتقال یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: شایع ترین راه انتقال ویروس آنفلوانزای انسانی فصلی به صورت فرد به فرد با واسطه قطرات تنفسی بزرگ است( یعنی سرفه یا عطسه فرد بیمار) و انتقال از طریق قطرات تنفسی بزرگ نیازمند تماس نزدیک بیمار و فرد سالم است چون این قطرات به صورت معلق درهوا باقی نمی مانند و عموماً فاصله ای کمتر از یک متر را طی می کنند.
 دکتر طباطبایی افزود: تاثیر رطوبت و دما بقای ویروس آنفلوانزا روی سطوح سخت و بدون منفذ ۲۴ تا ۴۸ ساعت و روی پارچه, کاغذ و نسج تا ۱۲ ساعت قابل بازیابی است و بر روی دستها برای کمتر از ۱۵ دقیقه آن هم فقط در سطوح بالای تعداد ویروس، قابل حیات است.
وی گلودرد، تب بالا و تنگی نفس را از مهمترین علائم بیماری آنفلوانزا برشمرد و گفت: این بیماری دارای طیف وسیعی از علایم است که می تواند از علایم جزیی و ضعیف مانند یک سرماخوردگی خفیف تا موارد شدید همراه با گلو درد و تب بالا و نشانه های مختلف تنفسی خود را نشان دهد و نکته مهم در مورد علائم ان بروز ناگهانی آن است به گونه‌ای که گاه شخص زمان آن را هم به خاطر می آورد و علائم غالبا پس از سه روز فروکش می کنند، هرچند که ادامه علائم تا بیش از ۲ هفته امکان پذیر است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان استفاده واکسن آنفلوانزا را بهترین وسیله برای پیشگیری از این بیماری عنوان کرد و گفت: بانوان باردار، کودکان زیر پنج سال، افراد مسن بالای ۶۵ سال و بیشتر، بیماران ریوی مزمن، نارسایی احتقانی قلب و سایر بیماریهای قلبی، نارسایی کلیوی و افراد دیابت قندی و بیماریهای متابولیک و کارکنان بهداشت درمان که با بیماران در ارتباطند از گروه های در معرض خطر این بیماری هستند که برای پیشگیری ازآن باید واکسن آنفلوانزا استفاده کنند.
وی با توصیه به افراد سالم گفت: برای پیشگیری از این بیماری در طول شبانه روز و به صورت مکرر دستهای خود را با آب و صابون یا مایع شوینده بشویید و دستها پس از کف آلود شدن کامل باید حداقل ۲۰ ثانیه بهم مالیده شده و تمام زوایا دستها شستشو شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار داشت: استراحت کردن در منزل حداقل به مدت یک هفته پس از شروع علایم و یا تا بهبودی علایم بیماری و نوشیدن مایعات و شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون یا محلول های با پایه الکلی به بیمار توصیه می شود و بیمار باید جلوی دهان و بینی را در موقع سرفه وعطسه با دستمال یک بار مصرف بگیرد و دستمال آلوده سریعا در ظرف سربسته دفع شود.

طباطبایی بیان کرد:  اغلب بیماران مبتلا علایم خطر را بروز نمی دهند و به فرم خفیف این بیماری دچار می شوند و درصورتی که بیماری وخیم تر شد یا علائم شدید بروز کرد بیمار را به یک مرکز درمانی مجهز برای بستری معرفی کنند.

متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک کمکی به درمان آنفلوآنزا نمی کند و بیمار باید حتما به پزشک مراجعه کند.

 دکتر محمد نادری افزود: افراد بلافاصله پس از بروز علائم آنفلوآنزا باید به پزشک مراجعه کنند.

 وی ادامه داد: بهتر است که کودکان، افراد بالای ۵۱ سال سن، بیماران قلبی و افرادی که آسپرین یا داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند در ماه های مرداد و شهریور واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

 متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه ویروس آنفلوانزا در تمام ماه های سال فعال است اما در فصول پائیز و زمستان به دلیل سرمای هوا فعالیت بیشتری دارد افزود: بهتر است چه در مواقع سرماخوردگی و چه ابتلا به آنفلوآنزا، اصول بهداشت فردی مانند شستشوی مداوم دست ها، استفاده از ماسک، حفظ فاصله یک متری از افراد سالم، عدم دیده بوسی با دیگران را رعایت کنند.

نادری ادامه داد: با وجود متنوع بودن و غیر اختصاصی بودن علائم بیماری آنفلوآنزا، تشخیص بیماری همچنان با توجه به علائم بالینی انجام می شود.

  وی اظهار داشت: لازم است تا همکاران‌ پزشک بعد از شناسایی موارد مشکوک به آنفلوآنزا نسبت به گزارش دهی بر اساس نظام مراقبت سندرمیک اقدام کند.

 متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: شروع ناگهانی علائمی مانند لرز، سردرد، بدن درد، ضعف عضلانی و تب از جمله مهمترین علائم عفونت های آنفلوآنزایی است و در سالجاری بیماران علائمی مانند سرگیجه و گوارشی را نیز گزارش می کنند.

دکتر نادری ادامه داد: بر خلاف آنفلوآنزا در بیماری سرماخوردگی علایم گرفتاری مجاری تنفسی فوقانی مانند عطسه و ترشحات بینی بیشتر دیده می شود.

با وجودی که برخی رسانه ها از فوت یک نفر در زاهدان بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا خبر می دهند معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تکذیب این خبر گفت: تاکنون هیچ مرگ ناشی از بیماری آنفلوآنزا در محدوه این دانشگاه گزارش نشده است.

دکتر طباطبایی در عین حال بیان کرد: همزمان با فصل سرما حدود ۳۰ نفر در استان به این بیماری مبتلا شدند که تحت درمان قرار گرفتند.
وی ادامه داد: شهروندانی که تمایل دارند می توانند با مراجعه به داروخانه‌ها نسبت به دریافت واکسن آنفلوآنزا اقدام و پس از مشورت با پزشک آن را تزریق کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.