احمدعلی موهبتی جمعه شب در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: شبکه آبرسانی به زمین‌های کشاورزی سیستان یکی از طرح‌های مهم و بی‌نظیر کشور است.

وی ادامه داد: طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان طرحی بزرگ و ملی است که همواره مورد تاکید رهبرمعظم انقلاب و دولت تدبیر و امید بوده و باید به بهترین شکل ممکن به بهره‌برداری برسد.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه امیدوار هستیم این طرح تا پایان سالجاری به اتمام برسد گفت: شرایط نصب شیر فلکه آغاز شده و هم‌اینک ۱۶ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سیستان قابل کشت است.

وی تصریح کرد: تا پایان آذر، ۳۷ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سیستان آب دریافت خواهند کرد.

موهبتی با بیان اینکه هم‌اینک شرایط آبی در چاه نیمه‌ها مطلوب است افزود: با توجه به لایروبی انهار و اتمام این طرح تا پایان آذر، آبرسانی در انهار دی انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: کارهای فنی این طرح هم‌اینک در دست اقدام است و تا پایان این ماه کارفرمایان مهلت دارند مسیر زمین‌های مردم را به حالت قبل برگردانده تا آماده کشت شود.

استاندار سیستان و بلوچستان در حوزه نظام بهره‌برداری گفت: نظام بهره‌برداری طرح ۶۴ هزار هکتاری تهیه و توجیه کشاورزان و مجموعه اقدات گروه‌های هم آب و سر آب‌ها تعیین و مدیریت خواهد شد.

وی در حوزه الگوی کشت اظهار داشت: الگوی کشت مناسب در منطقه سیستان در نظر گرفته شده که در یک بازه ۲ ساله و با توجه به شرایط شبکه و منافع حداکثری و ارزش افزوده انجام خواهد شد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: خدمات دولت در منطقه سیستان بی نظیر است اما با آرمان‌های نظام و شان مردم فاصله بسیاری دارد که باید برطرف شود.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست اظهار داشت: طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان یکی از طرح‌های مهم دولت در خصوص بهره‌مندی مناسب کشاورزی مردم این منطقه است.

عباس کشاورز بیان کرد: در این طرح مشکلات و نارسایی هایی وجود دارد اما به هیچ عنوان نباید اصل طرح زیر سوال برود.

وی بیان کرد: با توجه به وضعیت آبی موجود و با قواعد مشخص آب را در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: طرح باید امسال تکمیل و به هر اندازه که می‌توانیم آب در اختیار کشاورز قرار دهیم.

وی با بیان اینکه طرح دارای مشاور و تثبیت شده است گفت: هرکجا در طرح ابهام و مشکلی وجود دارد باید از مشاوران این طرح برای برطرف کردن آن ابهام توزیع خواسته شود.

نماینده مردم شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هدف و انتظار این است که یک اتفاق مهم و تاریخی در بحث آبیاری نوین در منطقه سیستان انجام شود.

حبیب الله دهمرده بیان کرد: بخشی از مردم در حوزه اجرا و لوله گذاری طرح 46 هزار هکتاری دچار مشکلاتی هستند که باید این مشکلات بر طرف و توضیحات لازم به مردم ارائه شود.

وی اظهار داشت: مردم این منطقه انتظاراتی چون رهاسازی آب، لایروبی انهار و بیان زمان دقیق اتمام طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان و نحوه بهره‌برداری از آن هستند که نیاز است تبیین شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان در این نشست گفت: اعتبار طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان از محل صندوق توسعه ملی تامین شده و از جمله طرح‌های مهم دولت به حساب می‌آید.

مهرداد عرب گفت: این طرح در سال ۹۴ در هفت ناحیه اجرایی و هم‌اینک در ۱۶ ناحیه و در پنج شهرستان حوزه سیستان اجرا شده است.

وی ادامه داد: طرح به صورت سه ساله برنامه ریزی شده بود که برخی مشکلات مالی موجب طولانی تر شدن این طرح شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت: در قالب این طرح عنوان شد که ۴۰۰ میلیون متر مکعب حق آبه کشاورزی برای ۴۶ هزار هکتار دشت سیستان منتقل شود.

وی بیان کرد: ۱۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در دشت سیستان وجود دارد که این طرح ۴۶ هزار هکتار را آبرسانی خواهد کرد.

عرب اظهار داشت: نشست‌های کارشناسی بسیاری در خصوص نحوه اجرا، میزان بهره‌برداری، الگوی کشت و موارد دیگر در سطح کشور، استان و منطقه سیستان برگزار شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.