امام علی بن موسی الرضا(ع) در سال ۱۴۸ هجری قمری در شهر مدینه به دنیا آمد، پدر بزگوار آن حضرت امام موسی کاظم علیه السلام نام مبارک ایشان را «علی» گذاشتند. کنیه این امام همام ابوالحسن عنوان شده و چون حضرت علی (ع) نیز به این لقب خوانده می‌شود، ایشان به ابوالحسن ثانی مشهور است.

تاریخ نگاران این طور نوشتند که مدت امامت امام رضا (ع) ۲۰ سال بوده که ۱۰ سال آن معاصر با خلافت هارون الرشید، پنج سال معاصر با خلافت محمدامین و پنج سال آخر نیز هم عصر با خلافت عبدالله مامون بود. امام (ع) تا آغاز خلافت مأمون در زادگاه خود در شهر مدینه اقامت داشت اما مأمون پس از رسیدن به حکومت، ایشان را به خراسان فرا خواند و امام رضا (ع) سال‌های پایان عمر خویش را در خراسان سپری کردند.

مهمترین نکته و عنوانی که در زندگی ائمه (ع)، به‌طور کافی و وافی مورد توجه قرار نگرفته، عنصر «مبارزه مستمر سیاسی» است. از آغاز نیمه دوم سده اول هجری که خلافت اسلامی به‌طور آشکار با پیرایه‌های سلطنت آمیخته شد و امامت اسلامی به حکومت جابرانه پادشاهی بدل گشت، اهل بیت (ع)، مبارزه سیاسی خود را به‌شیوه‌ای متناسب با اوضاع و شرایط، شدت بخشیدند. این مبارزه، بزرگترین هدفش تشکیل نظام اسلامی و تأسیس حکومتی بر پایه امامت بود. زندگی امام هشتم (ع) که نزدیک ۲۰ سال از این دوره تعیین‌کننده و مهم را فراگرفته از جمله برجسته‌ترین بخش‌های آن است که به‌جاست درباره آن تأمل و تحقیق لازم به‌کار رود.

عشق و اردات شیعه و سنی به امام رضا(ع)

عشق به اهل بیت(ع) منحصر به مذهب، دین، گروه و قوم خاصی نیست و بسیاری از آزادی خواهان جهان عاشقان و مریدان اهل بیت(ع) هستند و همواره اردات خود را به این خاندان ابراز می‌کنند.

امام رضا (ع) مریدان و علاقه‌مندان بسیاری از ادیان و مذاهب مختلف دارد. مسلمانان و غیر مسلمانانی که شیفته سیره و روش زندگی این امام همام هشتند خود را عاشق  و محب این حضرت می‌دانند.

برداران اهل سنت ایران عاشقانی هستند که فارق از مذهب و قومیت همواره در طول سال به زیارت این بارگاه ملکوتی در شهر مشهد تشرف می‌یابند و حاجات خود را با این امام رئوف در میان می‌گذارند.

تشرف هزار و ۲۰۰ زائر اهل سنت در آستانه شهادت امام مهربانی‌ها از استان‌های گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، آذربایجان غربی و کردستان به مشهد مقدس خود گواه این عشق و دلدادگی است.

زائرانی که با پای پیاده و یا با وسیله خود را از سراسر کشور به شهر مقدس مشهد رسانده تا اردات و عرض ادبشان را به این امام رئوف برسانند.

سیستان و بلوچستان از جمله استان‌هایی است که مردمانی با ۲ مذهب شیعه و سنی در آن زندگی می‌کنند، مردان و زنانی که هیچگاه داشتن مذهبی متفاوت دلیلی بر گسستگی آنان نبوده است.

مردمان اهل سنت این استان همواره به اهل بیت(ع) ارادت ویژه داشته و ادای احترام به این بزرگان را برای خود واجب می‌دانند.

امام‌جمعه اهل‌ سنت سیب و سوران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تاکید و اقدام برای تحکیم و تعمیق وحدت مسلمانان با توجه به وضعیت کنونی منطقه و جهان، فعالیت‌های شرورانه و ضداسلام گروهک‌های تکفیری مورد حمایت استکبار برای همه ما اعم از سنی و شیعه ضروری است.

مولوی واحدبخش شنبه‌زهی افزود: پاسخگویی به شبهات و باطل کردن توطئه‌های دشمنان اسلام تنها با وحدت میان مسلمانان میسر می‌شود، حرکت امروز هموطنان اهل‌سنت در مشهد اقدامی موثر در همین راستاست.  

حسین نارویی یکی از شهروندان اهل سنت شهر زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: ارادت به اهل بیت(ع) معطوف به مذهب خاصی نیست و شیعه و سنی عاشق و محب اهل بیت(ع) هستند.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) از نوادگان پاک حضرت رسول(ص) هستند که عرض ارادت و احترام بر این حضرت برای ما واجب است.

نارویی از علاقه خود به امام رضا (ع) گفت و اظهار داشت: من توجه و اردات خاصی به این حضرت داشته و دارم و همه ساله به عشق زیارت بارگاه امام رضا(ع) به شهر مشهد سفر می‌کنم.   

محمد بارکزایی یکی دیگر از برادران اهل سنت در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: امام رضا (ع) همواره مشکلات بسیاری را برطرف کرده و من علاقه بسیاری به این حضرت دارم.

وی ادامه داد: چند سال قبل یه یک مشکل سخت جسمی مبتلا شدم که دوایی بر آن نبود با دلی شکسته به حرم امام رضا (ع) تشرف یافتم و از حال خود با این حضرت گفتم.

بارکزایی گفت: چند ماه بعد هیچ‌گونه اثری از آن بیماری در وجودم نبود و حال سال‌هاست که به رسم ارادت به این مکان مقدس مشرف می‌شوم.

دلدادگان بسیاری از اهل سنت در سیستان و بلوچستان هستند که داشتن مذهبی متفاوت را دلیلی بر عدم عشق و ارادتشان به ساحت ائمه اطهار (ع) نمی‌دانند.

مردان و زنانی که در کنار اهل تشییع در مراسم‌های مختلف مذهبی شرکت دارند و همواره کمک کننده بوده‌اند.

سیستان و بلوچستان داغدار عزای شهادت امام رضا(ع)  

مردم مومن و ولایتمدار سیستان و بلوچستان از دوشنبه شب و امروز در سالروز شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام رضا(ع) به صورت متمرکز در مساجد شهری و روستایی به سوگواری و عزادارای پرداختند.
ارادتمندان و شیفتگان هشتمین امام شیعیان جهان امروز با حضور در مجالس و محافل مذهبی در غم شهادت آن امام همام عزاداری کردند.
آیین های ویژه سوگواری مردم سیستان و بلوچستان از شب گذشته و امروز همراه با نوحه سرایی و سینه زنی در مسجد جامع شهر زاهدان و سایر شهرستانهای استان برگزارشد.
توزیع نذورات و برپایی ایستگاه‌های صلواتی از دیگر برنامه‌های سالروز شهادت شمس الشموس از سوی مردم شیعه و اهل سنت سیستان و بلوچستان در حال اجراست.
نظیر این آیین سوگواری در دیگر شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان با حضور شیفتگان اهل بیت(ع) با شکوه خاصی برگزار شد.

بیش‌از ۵۰ برنامه محوری به مناسبت شهادت امام رضا (ع)در سیستان و بلوچستان برگزار شد

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: مراسم‌های مختلفی در شب و روز شهادت امام رضا(ع) بویژه در مساجدی که مزین به نام مبارک این حضرت هستند در سراسر این استان برگزار شد.

حجت‌ الاسلام و المسلمین عیسی بزمانی ادامه داد: بیش‌از ۴۰۰ برنامه نیز روحانیون مراکز مختلف روستایی و شهری در سیستان و بلوچستان برگزار کردند.

وی بیان کرد: ۲۰۰ مبلغ مسقر، هجرت و اعزامی کار برگزاری مراسم عزاداری امام رضا(ع) را در سطح سیستان و بلوچستان برعهده داشتند.

مدیرکل تبلیغات سیستان و بلوچستان گفت: با همکاری آموزش و پرورش روز چهارشنبه گفتمان‌هایی را با بررسی سیره و روش زندگی امام رضا (ع) در مراکز آموزشی برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: تسهیل سازی امور چهار هزار نفر از کاروان‌های پیاده که به مشهد مقدس مشرف شده‌اند از دیگر برنامه‌های این سازمان بودو

مسئول دفتر آستان قدس رضوی در سیستان وبلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: به مناسبت ایام عزاداری روزهای آخر ماه صفر بویژه شهادت امام رضا(ع) به همت این دفتر در تمامی شهرستانهای این استان مراسم عزاداری در مساجد برگزار شد.
 
دادخدا خدایار افزود: تنها در زاهدان ۸ مراسم محوری در مساجد و هیات‌های مذهبی این شهر برگزار شد.

وی طبخ و توزیع ۵هزار وعده غذای گرم میان محرومان و نیازمندان شهرستان زاهدان و انجام مشابه آن در سایر شهرستانهای استان را از جمله برنامه‌های آستان قدس رضوی در این ایام عنوان کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.