محمود زند مقدم که حالا روزهای ۸۱ سالگی را سپری می‌کند و دکترای برنامه‌ریزی منطقه‌ای از دانشگاه دورهام انگلیس دارد، ۵۶ سال پیش، از سوی مرکز آمار ایران برای بررسی وضع درآمد و هزینه خانوار بلوچ به منطقه سفر می‌کند. او در این سفر و سفرهای متعدد دیگری که به مرور داشت، شیفته بلوچستان و مردم آن می‌شود و به پژوهشی گسترده دست می‌زند که نتیجه آن مجموعه مفصل حکایت بلوچ می‌شود _ که سال گذشته پس از سال‌ها دوباره ازسوی انتشارات دنیای اقتصاد منتشر شد.

او چنان می‌شود که پس از این تحقیق میدانی، در هفت سالِ منتهی به انقلاب، رئیس دفتر سازمان برنامه و بودجه در زاهدان و مسئول مرکز مطالعات و پژوهش‌های خلیج فارس و دریای عمان در استان سیستان و بلوچستان می‌شود و با وزارت آب و برقِ آن زمان (وزارت نیرو فعلی) در مطالعه طرح‌های آبی به همکاری پرداخت.

حکایتگر بلوچ اما از دیروز _ و به نقل از ایمان پاکنهاد، روزنامه‌نگار که با انتشار عکسی در صفحه شخصی خود این خبر را اعلام کرد _ به سبب شکستگی لگن در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده است. و حالا باید برای سلامتی‌اش دست به دعا برداریم. او روزگاری از حال و روز مردم بلوچ و بدیِ احوال‌شان نوشته بود، این روزها خود حال و روز خوبی ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.