دکتر بیژن اعرابی روز چهارشنبه در حاشیه سفر به زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در زمان جنگ تحمیلی در ایران تنها ۳۵ جراح مغز و اعصاب مشغول فعالیت بودند اما با پیشرفت‌های علمی کشور هم‌اینک افزون بر ۷۷۰ جراح مغز و اعصاب درحال خدمات رسانی به هموطنان هستند.
وی ادامه داد: همچنین تعداد مراکز جراحی مغز و اعصاب ایران از حدود سه مرکز اوایل انقلاب هم‌اینک به ۱۷ مرکز افزایش یافته است.

 استاد پیشگام و تاثیرگذار در رشته جراحی مغز و اعصاب ایران گفت: پیشرفت‌های تجهیزات و امکانات حوزه مغز و اعصاب ایران نیز بسیار چشمگیر بوده است به طوریکه یکی از قطب‌های این حوزه در جهان بحساب می‌آید.
وی با اشاره به آمار مرگ و میر بالا در ایران گفت: ضروریست وزارت بهداشت بر روی آمار بالای ضربه‌های مغزی که منجر به مرگ هموطنان می‌شود تحقیقات بیشتری را مورد توجه قرار دهد.

به گزارش ایرنا دکتر بیژن اعرابی دارای  دکترای پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال ۱۳۵۲، دکترای تخصصی در جراحی مغز از دانشگاه جانزهاپکینز آمریکا در سال ۱۳۵۸، بورد تخصصی جراحی مغز از آمریکا در سال ۱۳۶۰، بورد تخصصی جراحی مغز از کانادا در سال ۱۳۶۲، فوق تخصص جراحی قاعده جمجمعه از نبراسکا در سال ۱۳۶۹، فوق تخصص استرپوتاکسی از نبراسکا در سال ۱۳۶۹ و  فلوشیپ جراحی مغز هیپوفیز از کانادا در سال ۱۳۵۹ است .

این استاد علوم پزشکی همچنین دارای تخصص  جراحی مغز جنرال نروسرجری کانادا در سال ۱۳۶۰، فلوشیپ استرپوتاکسی و جراحی قاعده جمجمه از دانشگاه آمریکا در سال ۱۳۶۹ است و پس از طی مراحل استادیاری و دانشیاری به درجه استادی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ارتقا یافت و  زمینه‌های علمی و تحقیقاتی بسیاری از جمله  طرح در زمینه صدمات نخاعی مجروحین جنگی، غده‌های قاعده جمجمه، راهنمائی، مشاوره و نظارت بر ۲۰ پایان‌نامه دکترا و تألیفات پزشکی داشته است .

دکتر اعرابی تحقیقات فراوانی در زمینه درمان مجروحین جنگی ایران و عراق انجام داده و مقالات متعدد در زمینه فارنژیوم، کالسیفیکاسیون مغز، عفونت‌های مغزی حاصل از جنگ ایران و عراق، مرگ و میر مجروحان مغزی در جنگ ایران و عراق، آسیب ساقه مغز در مجروحین جنگی، ادم مغزی، تومورهای قاعده جمجمه، جراحات پوست سر در مجروحین جنگی، تالاسمی، متاستاز به ستون فقرات نگاشته است.

۷۳۱۶**۳۲۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.