مجید فیاضی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: کشاورزان این شهرستان به دلیل وجود شرایط مناسب آب و هوایی، در حال آماده سازی زمین های خودشان برای کاشت محصول خیار گلخانه‌ای هستند. 

وی با بیان اینکه ایرانشهر در کشت محصولات سبزی و صیفی جات در سیستان و بلوچستان از جایگاه ویژه ای برخوردار است، افزود: در سالجاری بیش از ۵۵ هکتار از زمین های این شهرستان به کشت خیار گلخانه‌ ای اختصاص می‌یابد. 

وی افزود: در هر متر مربع از گلخانه ها حدود ۱۸ تا ۲۵ کیلوگرم و در فضای باز حدود پنج کیلوگرم خیار تولید می شود که این نشانگر تولید محصول در واحد سطح گلخانه است. 

مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر تولید خارج از فصل، امکان کنترل عوامل محیطی، امکان کشت هر محصول در هر منطقه آب و هوایی، کنترل آفات و بیماریها، مصرف کمتر آب، ‌راندمان بالای تولید، ‌دوام محصول پس از برداشت، قیمت بالاتر محصول برای فروش در خارج از فصل را از مزایای کشت گلخانه ای خیار عنوان کرد. 

وی با اشاره به مصرف بهینه آب در کشت‌های گلخانه ‌ای اظهار داشت: مصرف آب برای تولید یک کیلوگرم خیار در فضای باز بیش از ۶۷۰ لیتر و در فضای گلخانه ‌ای ۴۵ لیتر است.

وی اظهارداشت: با آماده سازی گلخانه ها کار کشت محصول خیار از اواخر مهرماه شروع می‌شود و پس از ۴۵ روز از زمان کشت محصول خیار برداشت و روانه بازار مصرف می‌شود. 

فیاضی گفت: در سال گذشته کشاورزان ایرانشهر بیش از ۱۰ هزار تن خیار برداشت کردند.

کشت خیار گلخانه ای در ایرانشهر بصورت آزمایشی از سال ۱۳۷۸ در نیم هکتار از زمینها ی منطقه آغاز شد که با توجه به مستعد بودن آب و هوای منطقه و استقبال خوب خریداران از محصولات غیر فصل و سوددهی بالای آن سطح زیر کشت این محصول در این شهرستان سال به سال افزایش یافت.

ایرانشهر با ۳۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و ۱۷ هزار بهره بردار به عنوان یکی از مناطق مستعد کشاورزی در سیستان و بلوچستان مطرح است.

  ۷۳۱۴ **۶۰۸۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.