علیرضا دهمرده روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:گوجه‌فرنگی، خیار، فلفل دلمه‌ای، بادمجان، توت فرنگی، سبزیجات برگی و گل رز عمده محصولات تولیدی گلخانه‌های سیستان و بلوچستان هستند.

وی با بیان اینکه کشت پاییزه محصولات کشاورزی در گلخانه‌های سیستان و بلوچستان تا مهر ادامه دارد گفت: سالانه افزون بر ۴۸ هزار تن انواع محصول از سطح گلخانه‌های این استان برداشت و روانه بازار مصرف داخل و خارج کشور می‌شود.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت گلخانه‌ها در کشاورزی گفت: با توجه به چالش کمبود آب تغییر الگوی کشت ضرورت دارد به طوریکه توسعه سطح زیر کشت گلخانه‌ها به اصلاح الگوی کشت و افزایش تولید در حوزه کشاورزی کمک می‌کند.

وی بیان کرد: ۲هزار و ۹۷۶ نفر از بهره‌برداران بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان به طور مستقیم در این امر مشغول فعالیت هستند.

دهمرده با اشاره به برنامه توسعه گلخانه‌ها در سواحل مکران گفت: با تاکید وزیر جهاد کشاورزی و برنامه توسعه‌ای سیستان و بلوچستان و پیگیری‌های استاندار برنامه‌ریزی ساخت گلخانه و نیز کشت میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری در گستره حدود هشت هزار و ۳۷۰ هکتار در دست اقدام است.
وی افزود: پنج هزار و ۳۷۰ هکتار از سطح ذکر شده با روش سایبان و تکنولوژی شیرین سازی آب دریا و با مشارکت بخش خصوصی و سه هزار هکتار با مشارکت شرکت شهرک‌های کشاورزی در حال پیگیری است.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ایجاد امنیت پایدار در منطقه با تقویت کانون‌های جمعیتی، تعریف فرصت‌های جدید کسب و کار در منطقه، بروزرسانی و ترویج دانش کشاورزی در منطقه، افزایش ضریب امنیت غذایی و درآمد ملی، توسعه صادرات با توجه به موقعیت ویژه منطقه و نیز قابلیت منطقه آزاد، توجه به بحران آب‌های داخلی و طرح توسعه ۲ هزار و ۵۲۵ هکتاری ساخت گلخانه را از جمله اهداف اجرای این طرح مهم در سیستان و بلوچستان ذکر کرد.

به گزارش ایرنا کشت گلخانه‌ای با صرفه ترین و کم آب‌ترین نوع کشت در کشور و جهان است و می‌تواند سوددهی خوبی داشته باشد.
شهرستان‌های جنوبی سیستان و بلوچستان به ویژه ۲ شهرستان بندی چابهار و کنارک با توجه به همجواری با آب‌های آزاد و دمای هوای مناسب در طول سال به عنوان یک گلخانه طبیعی بهترین شرایط و موقعیت را برای کشت انواع محصولات دارد.
دمای هوای این شهرها، خاک حاصلخیز، تفاوت نوع تابش خورشید و درجه حرارت این شهر با سایر نقاط کشور بهترین موقعیت برای کشت‌های گلخانه‌ای و سایر محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری را فراهم کرده است.
از سوی دیگر دسترسی مناسب چابهار به بازارهای جهانی بهترین شرایط را برای ساخت گلخانه و تولید محصولات کشاورزی به وجود آورده است و می‌توان علاوه بر تأمین بازار مصرف داخلی از طریق بندر شهید بهشتی محصولات تولیدی را به کشورهای مختلف دنیا صادر کرد.

۷۳۱۶**۳۲۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.