به گزارش ایرنا شب گذشته عاشقان حسینی (ع) پس از یک دهه عزاداری با کاروان اسیران دشت کربلا همنوا شدند و به یاد حیرانی و تنهایی بازماندگان کربلا در تاریکی خرابه‌های شام هر یک به نیتی شمع روشن کردند. 
پس از واقعه عاشورا امشب نوبت به دختر امیرالمومنین علی علیه السلام زینب کبری(س) رسیده تا او هم با یزیدیان و سپاهش در کارزار رنج و سختی با صبر و شکیبایی حماسه آفرینی کند. شیرزنی که پدرش شیر خدا و مادرش سرور زنان عالم است. 
کربلا اگر جاودانه شد پیام‌رسانی چون زینب(س) داشت، چراکه در اوج مصیبت و گرفتاری مردانه در مقابل یزید ایستاد و از زیبایی‌های کربلا سخن گفت و تا ابد اسوه صبر و استقامت شد.
در شب شام غریبان از یک طرف فکر حسین (ع) زینب (س) را رها نمی کرد و از طرفی نمی‌دانست با حیرانی و وحشت یتیمان چه کند. 
در مسیر اسارت گاهی با عباس (ع) نجوا میکرد و گاهی به یاد علی اکبر پر پر شده اشک میریزد، غم چندین مصیبت بزرگ را تحمل می‌کرد اما از همه بیشتر در برابر لشکری از نامحرمان خدانشناس نگران حرمت چادر خویش بود.
امشب پس از ۱۰ روز عزاداری عاشقان حسینی (ع) در شام غریبان سعی می‌کنند با روشن کردن شمع و عزاداری به دل زینب (س) تسلی بخشند و به یاد مصیبت‌های کربلا اشک بریزند.
برخی از مردم عزادار زاهدان در اطراف مقبره و ضریح شهدای گمنام که بر بالای تپه سنگی بنا نهاده شده و به تپه نورالشهدا مشهور است با روشن کردن شمع در فضایی اندوه بار با مداحی،نوحه سرایی،اشک و آه و ناله در آخرین شب دهه نخست محرم اوج اخلاص و محبت به اهل بیت را به نمایش گذاشتند. در برخی دیگر از حسینیه‌ها و تکایای دیگر این شهر نیز مراسم شام‌غریبان برگزار شد.
برپایی ایستگاه‌های صلواتی و پذیرایی از عزاداران گوشه‌ای دیگر از عشق و ارادت مردم زاهدان به خاندان عصمت و طهارت است. 
دهه اول محرم دیشب به پایان رسید اما عزاداری‌های مردمی همچنان تا اربعین حسینی ادامه دارد و مردم سیستان و بلوچستان همچون دیگر مردم ایران اسلامی از فرصت محرم و صفر برای برپایی شعائر اسلامی و مراسم مذهبی استفاده کرده و به حرمت مصیبت‌های وارده بر خاندان پیامبر اکرم (ص) در این مدت از هر گونه شادی خودداری می‌کنند. 
به گزارش خبرنگاران ایرنا از دیگر نقاط سیستان و بلوچستان علاقه مندان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در شهرستان‌های مختلف استان با برپایی آیین شام غریبان به یاد بازماندگان حادثه کربلا در مساجد، حسینیه ها و تکایا با روشن کردن شمع به سوگواری پرداختند.

۹۹۰۸**۳۲۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.