دکتر قاسم میری علی آباد یکشنبه‌شب در نخستین همایش اهدای عضو سیستان و بلوچستان اظهار داشت:اهدای عضو به عنوان اقدامی انسان دوستانه و حیات بخش در این استان نیازمند فرهنگ‌سازی است.

وی ادامه داد: در سیستان و بلوچستان سالانه ۸۰ مورد مرگ مغزی رخ می دهد که علت عمده آنها نیز تصادفات و سکته مغزی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: سیستان و بلوچستان از لحاظ اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی در رتبه‌های آخر کشور قرار دارد.

وی افزود: علاوه بر بیماران کلیوی سایر بیماران نظیر قلبی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان چشم انتظار اهدای عضو هستند تا زندگی دوباره را تجربه کنند.

علی آباد با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در زمینه اهدای عضو گفت: از سال گذشته با برنامه ریزی انجام شده امکان برداشت عضو از فرد مرگ مغزی در بیمارستان‌های این دانشگاه امکان‌پذیر شد اما در این مدت تنها سه مورد اهدای عضو در استان داشتیم.

وی بیان کرد: امکان پیوند کلیه و قرنیه در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از سالیان گذشته امکان پذیر بوده به طوریکه تاکنون بیش از ۱۶۰ پیوند کلیه و بیش از ۹۰۰ پیوند قرنیه در سیستان و بلوچستان انجام شده است.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مسائل فرهنگی و عدم باور مرگ مغزی را از مهمترین دلایل آمار بسیار پایین اهدای عضو در سیستان و بلوچستان ذکر کرد و افزود: ضروری است همه اقشار جامعه این دانشگاه را در مسیر فرهنگ سازی این اقدام انسان دوستانه یاری کنند.

وی با اشاره به راه‌اندازی انجمن اهدای عضو در سیستان و بلوچستان گفت: این انجمن از سال گذشته به همت خانواده مرحوم فاطمه اسماعیل‌زایی در این استان راه اندازی شد به طوریکه تاکنون بیش از ۶۰ نفر در آن عضو شدند.

معاون فرهنگی دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه موقت زاهدان نیز در این همایش گفت: ترویج فرهنگ اهدای عضو و دعوت از خانواده بیماران مرگ مغزی به اهدای عضو با فطرت انسانی سازگار است.

حجت الاسلام جواد طاهری افزود: پزشکان و پرستارانی که در بیمارستان‌ها خدمت می کنند فرزندان ما هستند که با تخصص، دانش و با خیرخواهی و نوع دوستی به دنبال نجات جان انسانها،بیماران و مصدومان هستند و لازم است تا به نظرات تخصصی آنان در زمینه وقوع مرگ مغزی احترام بگذاریم.

وی تاکید کرد: با وجود خطرات و بیماری‌هایی که بشر را تهدید می کند همه ما به طور بالقوه هم می توانیم دریافت کننده عضو و هم اهداء کننده عضو باشیم.

 مسئول اداری حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت زاهدان نیز در این همایش گفت: اقدام‌ انجمن اهدای عضو ایرانیان و دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در برگزاری این همایش اقدامی پسندیده برای ترویج فرهنگ حسنه اهدای عضو در سیستان و بلوچستان است.

مولوی حافظ اسماعیل ملازهی افزود: حس نوع دوستی و ایثاری که در وجود انسان از خداوند به ودیعت گذاشته شده از نعمت‌های ارزشمند بحساب می آید.

وی بر ترویج فرهنگ اهدای عضو در سیستان و بلوچستان تاکید کرد.

۷۳۱۶**۳۲۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.